شماره ۱۷۰۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد
صفحه را ببند
رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست مشترک با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد:
ضرورت به‌روز بودن سیستم ارتباطی برای حضور موثر و مفید در بحران‌ها

شهروند|جمعیت هلال‌احمر یک نهاد ارتباطی است؛ نهادی که ارتباطات موثر در آن حرف نخست را می‌زند. جمعیتی که بالغ بر دو‌میلیون نفر عضو داوطلب دارد؛ هلال احمری‌ها نخستین نفراتی هستند که در بحران‌ها به داد مردم آسیب‌دیده می‌رسند. بر همین اساس یکی از مهمترین موضوعات این حوزه، در اختیار داشتن تکنولوژی ارتباطی نوین است. دکتر علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست همکاری‌های دو‌جانبه جمعیت هلال‌احمر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با عنوان توسعه ارتباطات و فناوری‌های نوین در حوزه امدادونجات و خدمات داوطلبانه، با اشاره به این‌که هلال‌احمر  از چند منظر نیاز جدی به ارتقای سیستم ارتباطی دارد تا بتواند از ارتباطات و فناوری‌های نوین استفاده خوب و بهینه‌ای داشته باشد، از رونمایی از 3 سامانه ارتباطی نوین در این حوزه‌ها خبر داد. به گفته پیوندی سامانه ارتباطی #112* ، از آن دست پتانسیل‌هایی است که کمبودش در میان مردم بسیار احساس می‌شود. مردم می‌خواستند به ما کمک کنند و بدانند این کمک‌ها را به چه شکلی مصرف می‌کنیم، این سامانه می‌تواند تسهیل‌کننده مشارکت‌های مردمی  به هر شکلی که خواهان آن هستند و همچنین تسهیل‌کننده ارتباط ما با مردم باشد. شبکه زیرساختی داخلی جمعیت به نام نورنتا یکی دیگر از سامانه‌هایی بود که در این نشست رونمایی شد؛ پیوندی با اشاره به این شبکه گفت: «با ایجاد شبکه نورنتا 350 مرکز هلال احمر در یک زیرساخت اختصاصی ارتباطی به هم وصل شده‌اند همچنین هم‌اکنون با تبدیل سیستم‌های ارتباطی آنالوگ به دیجیتال در 17 استان کشور امکان ارتباط توسط یک بی‌سیم ساده با همدیگر در میان این استان‌ها فراهم شده  و  امیدواریم با کمک وزارت ارتباطات این سامانه را به تمام استان‌ها گسترش داده و در حوادث مختلف، ارتباطات دیجیتالی با همه همکاران در جای جای کشور داشته باشیم.»
پیوندی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «همان‌طور که می‌دانید جمعیت هلال‌احمر یک سازمان امدادی است و ما نزدیک به 60‌هزار امدادگر و نجاتگر فعال در سراسر کشور داریم که در 549 پایگاه کوهستان، دریایی و جاده‌ای در سراسر کشور مشغول خدمت‌رسانی هستند.» پیوندی با اشاره به حوادثی که ممکن است در هر نقطه‌ای از کشور رخ دهد، ادامه داد: «این یگان امدادی برای مدیریت و هماهنگی‌اش لازم است از فناوری‌های روز ارتباطات استفاده بهینه کند. زمانی که در منطقه‌ای زلزله رخ می‌دهد و آن منطقه دور افتاده باشد و امکان دسترسی ارتباطی کم باشد، نیاز جدی به تجهیز سیستم ارتباطی احساس می‌شود تا با وسایل و روش‌های نوین ارتباطی در هنگام حادثه بهترین عملکرد را برای نجات جان انسان‌ها و کاهش مصدومیت مردم عزیز شاهد باشیم.»
بهره‌مندشدن از مشارکت‌های مردمی نیازمند شبکه ارتباطی جامع
رئیس جمعیت هلال‌احمر یادآور شد: «هلال‌احمر یک ارگان داوطلب محور است،  در این ارگان حدود 8‌هزار و 500 نفر پرسنل اعم از رسمی و پیمانی داریم که در سراسر کشور با ما همکاری می‌کنند؛ با این حال چیزی که باعث شده است جمعیت هلال‌احمر بتواند کار گسترده‌ای را در حوادث و بحران‌ها انجام دهد، حضور داوطلبان این نهاد است که بدون هیچ چشمداشتی داوطلبانه برای کمک به مردم وارد می‌شوند. حدود2میلیون داوطلب که 400‌هزار نفر آنها جوان‌اند، عضو رسمی جمعیت هلال‌احمر هستند. ارتباطات و سازماندهی این نیروها و مدیریت آنها در حوادث مختلف می‌طلبد که به ارتباطات نگاه جدی و موثری داشته باشیم. از سوی دیگر جمعیت هلال‌احمر یک سازمان خیریه و عام‌المنفعه هم هست. بر این مبنا ما می‌بایست به جلب مشارکت‌های مردمی بپردازیم و بتوانیم به‌طور دقیق به آنها گزارش بدهیم که کمک‌های آنها چگونه به دست نیازمندان رسیده است. باید بتوانیم به خوبی واسطه ارایه خدمات بشردوستانه قرار بگیریم و به نوعی توان توانمند را به نیاز نیازمند وصل کنیم. در این زمینه هم باید تکنولوژی‌های ارتباطی خصوصا در حوزه پرداخت‌های الکترونیک به یاری ما بیایند.» وی با اشاره به این‌که مردم همواره در کنار هلال‌احمر بوده و هستند، یادآور شد: «بهره‌مندشدن از مشارکت‌های مردمی و ارتباط گرفتن با مردم، نیازمند شبکه ارتباطی جامع و به روز دارد. تلاش‌های بسیار خوبی در حوزه ارتباطات صورت گرفته، اما نیاز است این تلاش‌ها به‌روز و با فناوری‌های جدید منطبق باشد.»  
رسالت جمعیت هلال‌احمر در آموزش همگانی
رئیس جمعیت هلال‌احمر  با تأکید بر رسالت جمعیت هلال‌احمر در مشارکت همگانی و آموزش مردم در حوزه امدادونجات و بحران‌ها که در برنامه توسعه ششم هلال‌احمر آمده است، گفت:  «حوزه آموزش، حوزه‌ای است که هلال‌احمر در آن باید یک سازمان پیشرو باشد. ما حوادث مختلفی را تجربه کرده‌ایم و با توجه به اقلیم کشور، احتمالا حوادثی را تجربه خواهیم کرد. در کشور ما با این اقلیم زیبا بهترین، مهمترین و مفیدترین راه برای مقابله با بحران‌ها، آموزش همگانی است. من و شما و دیگران باید بتوانیم در حوادث جان خود و دیگران را نجات دهیم و لازم است جمعیت هلال‌احمر بتواند از وسایل ارتباطی برای آموزش همگانی استفاده و این آموزش‌ها را به شکلی موثر به خانواده‌ها و افراد بزرگ و کوچک منتقل کند.» نیاز به هماهنگی و تمرکز همه ارگان‌ها، دستگاه‌ها و رسانه‌ها بر موضوع آموزش و توسعه ارتباطات نوین در آموزش‌های جمعیت هلال‌احمر، نکته دیگری بود که پیوندی به آن اشاره کرد و گفت: «شاید این بهترین و موثرترین راهی است که می‌توانیم جان انسان‌ها و مردم روستاها و شهرهای آسیب‌دیده را نجات دهیم و از مصدومیت‌های جدی جلوگیری کنیم.»
نیاز اساسی به سیستم جامع هشدار داریم
پیوندی در تأکید بر اهمیت بحث ارتباطات در حوزه امدادونجات خاطرنشان کرد: «در وهله نخست عموم جامعه، مخاطب هدف ما هستند که با گسترش آموزش‌های همگانی وظیفه داریم آنها را برای مواجهه با حوادث مختلف آماده کنیم. در این زمینه باید بسترهای ارتباطی و الکترونیکی لازم را برای بهره‌مندی بیشتر آحاد جامعه از آموزش‌های همگانی فراهم کنیم. حوادثی هستند که پیش از وقوع باید به مردم هشدار لازم داده شود. در سیل اخیر  لازم بود که به مردمِ در معرض خطر هشدار دهیم و آنها را با دور کردن از منطقه خطر نجات دهیم. در این زمینه شاید لازم باشد یک آلارم همگانی تعریف شود. وزارت ارتباطات با جدیت این کار را شروع کرده و در حوزه توسعه ارتباطات نوین وارد شده است، اما هنوز در جمعیت به شکل مشخص نتوانسته‌ایم از آن بهره ببریم تا در مناطقی که مثلا دچار سیل یا هر حادثه دیگر می‌شود، به مردم هشدارهای لازم را بدهیم.» پیوندی در ادامه افزود: «گروه دیگری از مخاطبان بیرونی، کسانی هستند که درگیر یک حادثه فردی برای خود یا دیگران می‌شوند. در این زمینه شیوه‌های اطلاع‌دهی حوادث فردی نیز می‌بایست با توجه به زیرساخت‌های مدرن تغییر کند. فردی که در یک موقعیت حادثه‌خیز در وسط جاده یا جنگل گیر کرده، چطور می‌تواند مختصات دقیق خود را به اطلاع دستگاه امدادی برساند؟ آیا هنوز هم باید از سامانه‌های تلفنی برای اطلاع‌دهی حوادث فردی استفاده کنیم؟ شاید دیگر سامانه ارتباطات تلفنی جوابگوی نیازهای ضروری نباشد. باید از طریق وسایل دیگر به فرد آموزش دهیم تا بهترین و موثرترین کمک در اختیارش قرار گیرد.
به علاوه، نکته دیگر این است که مناطقی هستند که بر اثر حادثه‌ای، ارتباطاتشان کاملا قطع می‌شود و در محاصره کامل قرار می‌گیرند. در این موارد نیاز اساسی است امدادگران هلال‌احمر وارد شوند و به مردم گرفتار کمک کنند و اقلام امدادی و مواد غذایی را به آنها برسانند. همان‌طور که در لرستان تجربه کردیم، در پلدختر و معمولان مردم در محاصره آب قرار گرفتند و نیاز جدی برای ارتباط با مردم داشتیم.»
او گفت: «سرویس‌های ارتباطی نوین به ما کمک می‌کند خدمات موثرتر و مفیدتری ارایه دهیم.» به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر حوادث ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، همه ما در معرض حادثه هستیم. حوادث علل خاص خود را دارد و وظیفه ما بهترین خدمت‌رسانی در حوادث است.  پیوندی با بیان این‌که این کلیات ضرورت به‌روزرسانی تکنولوژی ارتباطات را در جمعیت هلال‌احمر برای ما مشخص می‌کند، تأکید کرد: «به‌عنوان و یک ارگان امدادی و با 95‌سال سابقه خدمتگزاری و اعتباری که در بین مردم داریم، وظیفه داریم این امانت را خوب نگهداری کنیم، ارتقا دهیم به دیگران تحویل دهیم. بنابراین  باید نگاه ارتباطی جدی و به‌روزی در کارهایمان داشته باشیم. امروز این افتخار را داریم که از همکاری مدیران ارشد وزارت ارتباطات که نگاهی فراوزارتخانه‌ای و ملی بوده، بهره ببریم و در راستای ارتقای سیستم‌های ارتباطی جمعیت هلال‌احمر گام برداریم.»
 باید هر لحظه همسو با فناوری‌های ارتباطی به‌روز شویم
پیوندی با اشاره به این‌که جمعیت هلال‌احمر در استان‌های مختلف مراکز eoc یا کنترل عملیات دارد که حوادث روزمره را نظارت و مدیریت می‌کند، یادآور شد: «ما یکی از بهترین ارگان‌های ارتباطی در کشور را در اختیار داریم؛ با این‌حال، علم هر لحظه در حال به‌روز شدن است و ما باید در این فرآیند همسو با تکنولوژی‌های جدید قدم برداریم.  »
پیوندی در پایان خاطرنشان کرد: «در دنیای ارتباطات هر چیزی که خلق می‌شود، بلافاصله کهنه شده است. دنیای ارتباطات و فناوری‌های نوین ارتباطی مدام در حال پوست‌اندازی و نوشدن است. هیچ‌گاه نباید از این قافله عقب بیفتیم. امیدوارم با توسعه همکاری‌های فیمابین بتوانیم با به‌روز کردن مداوم روش‌ها، تکنولوژی‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی در پیشگیری یا مدیریت بهینه بحران‌های احتمالی موثر‌تر عمل کنیم.»


تعداد بازدید :  340