شماره ۱۷۱۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
طرح‌هایی نو در خدمت امداد و نجات
اختراعات امدادگر سیستانی شما را متعجب می‌کند

 ابزار و تجهیزات امدادی که ابداع کرده، حاصل سال‌ها تجربیات ارزشمندش از حضور در عملیات‌های امداد و نجات است. حسین کاویانپور، نجاتگر با انگیزه و خلاق پایگاه شهید مسلم لکزایی شهرستان رامشار، نه تنها به فکر ابداع و ساخت تجهیزات امدادی برای سهولت کار امدادگران بوده است، بلکه اختراعاتی هم برای امدادرسانی بهتر به حادثه‌دیدگان دارد. یکی از آن اختراعات کاربردی، حمام و توالت قابل حملی است که می‌تواند پس از حوادث مختلفی چون سیل، زلزله و... برای امدادرسانی بهتر در اردوگاه‌های اسکان مورد استفاده حادثه‌دیدگان قرار بگیرد.
خودش در این‌باره می‌گوید: «حمام و توالت قابل حمل، حالت آکاردئونی دارد و در کمتر از 10 ثانیه برپا می‌شود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که پس از حوادثی مانند سیل و زلزله به‌ویژه در روزهای نخست بعد از حادثه وجود دارد، مسأله بهداشت حادثه‌دیدگان است. برپا کردن سرویس‌های بهداشتی زمانبر است و این اختراع می‌تواند چاره کار باشد.» یکی دیگر از ابداعات امدادگر جوان رامشاری، کیف امدادی سینه‌ای و کمری است. کیف امدادی که می‌تواند دسترسی امدادگران را به ابزار و تجهیزات امدادی در صحنه حادثه آسان‌تر کند. کاویانپور در توضیح این اختراعش می‌گوید: «این کیف روی سینه امدادگر بسته می‌شود و تمام ابزار و لوازم یک کیف امدادی در داخل آن جا می‌گیرد. دستگاه فشارسنجی که در حوادث مختلف مورد نیاز امدادگر است نیز روی کیف نصب می‌شود و به ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار امدادگر قرار می‌گیرد. از طرفی یکی از مشکلات همیشگی کیف‌های امدادی که دشوار بودن حمل آن در محیط‌های مختلفی مانند ارتفاعات، داخل چاه‌ها و... است با نحوه نصب آن روی سینه امدادگر برطرف می‌شود.»
کاویانپور کیف و قلاده منحصربه‌فردی هم برای سگ‌های واحد آنست هلال‌احمر طراحی کرده و امیدوار است با حمایت مسئولان هلال‌احمر از این اختراعش در سیستم امداد و نجات استفاده شود: «کیف کوچکی روی قلاده سگ نصب می‌شود که امکان قرار دادن مواد غذایی و رساندن آن به مصدوم در شرایط خاص وجود دارد. اما مهم‌ترین بخش این اختراع، دوربینی است که روی قلاه نصب می‌شود. دوربین تصویر مسیری که سگ برای رسیدن به مصدوم طی کرده به‌صورت زنده به یک دستگاه گیرنده ارسال می‌کند. فایده این روش این است که در حوادث بزرگ که میزان خسارات و آوار زیاد است، از انر ژی سگ تجسس می‌توان در عملیات‌های دیگر استفاده کرد و امدادگران با استفاده از آن تصاویر می‌توانند برای نجات مصدومان اقدام کنند.»


تعداد بازدید :  161