دیگر تمام تهرانیها در جریان هستند که با اتمام دوره مدیریت تیم قالیباف بر شهرداری تهران و ورود چهرههای جدید به مدیریت شهری تهران تغییرات گستردهای در طرح ترافیک و زوج و فرد اعمال شده است؛ مثل تبدیلشدن جریمه ورود به طرح ترافیک و زوج و فرد به «عوارض ورود» که باعث میشد درآمد ناشی از ورود خودروها به این دو محدوده مستقیما به دست شهرداری برسد و همین موضوع باعث اعتراض پلیس راهنمایی و رانندگی به این وضع شده بود. مدتی بعد از اجرای این طرح هم، خبر رسید که تغییرات دیگری هم در راه است؛ اعم از تبدیل محدوده زوج و فرد به محدوده «کنترل آلودگی هوا» که این طرح هم اعتراض پلیس راهنمایی و رانندگی را در پی داشت با وجود این دیروز مدیر واحد ساماندهی طرحها و محدودههای ترافیکی شهرداری تهران خبر داد که با وجود این اعتراضها، از اول تیر ماه طرح جایگزینی «محدوده زوج و فرد» با «محدوده کنترل آلودگی هوا» اجرا خواهد شد. او گفت: «طرح کنترل آلودگی هوا مورد تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای ترافیک شهر تهران قرار گرفته است و ا ین طرح طبق قانون لازمالاجراست و عملیاتی خواهد شد و نیازمند تأیید ثانوی و مجدد هیچ فرد، سازمان و نهاد ذیمدخل دیگر نیست و معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران قطعا طرح کنترل آلودگی هوا را از اول تیر ماه اجرایی خواهد کرد.» حالا ممکن است با خودتان بگویید تفاوت این دو طرح چیست؟ اول از همه باید گفت که محدوده جغرافیایی طرح زوج و فرد و طرح جدید کنترل آلودگی هوا هیچ تفاوتی ندارد و طرح جدید در همان محدوده جغرافیایی اجرا میشود؛ با این تفاوت که دیگر شماره پلاک خودروی شهروندان اهمیتی ندارد و پای فاکتورهای دیگر به میان آمده است به این صورت که تمام شهروندان تهرانی در هر فصل از سال میتوانند به مدت 20 روز کاملا رایگان وارد این محدوده شوند و برای بقیه روزها باید عوارض مشخصی بپردازند. شهروندان غیرتهرانی هم اگر به این شهر آمدند، 15 روز میتوانند بدون پرداخت هزینه با خودروی شخصیشان وارد این محدوده شوند. در مورد میزان عوارضی که خودرودارها برای 70 روز باقیمانده فصل میپردازند، هم شاخصهایی مانند داشتن معاینه فنی یا معاینه فنی برتر و سکونت در محدوده کنترل آلودگی هوا میتواند تخفیفهای چشمگیری داشته باشد؛ مثلا معاینه فنیهای برتر از تخفیف 25درصدی و ساکنان محدوده هم از تخفیف 50درصدی بهرهمند میشوند البته هنوز رقم دقیق عوارض ورود به این محدوده مشخص نیست اما تمام خودرودارها برای استفاده از آن 20 روز رایگان و بقیه مزایا باید در سایت تهران من ثبت نام کرده و حساب کاربری خودشان را شارژ کنند.
دیروز همزمان با اعلام خبر اجرای قطعی این طرح از اول تیر ماه، یک خبر دیگر هم آمد که باعث توجه بیشتر افکار عمومی به موضوع ترافیک تهران شد و آن حرفهای امیرحسین حیدرنیا، معاون حملونقل و ترافیک منطقه دو تهران بود که جزییات دریافت عوارض برای پارک حاشیهای در این منطقه را اعلام کرد و گفت که مدت زمان استفاده از معابر و خیابانهای این منطقه برای پارک رایگان 30 دقیقه است. او تأکید کرد که چون تعیین عوارض برای پارک بیشتر از 30 دقیقه با استفاده از دوربینها و یک سامانه یکپارچه انجام میشود، هر گونه تلاش برای گریز از آن مثل جابهجایی خودرو از یک کوچه به کوچه دیگر بیهوده خواهد بود؛ مگر اینکه صاحب خودرو، خودرو را کلا به یک محدوده دیگر ببرد. او توضیح داد: «اگر شهروندان میخواهند بدانند که کدام معابر در یک حلقه و منطقه قرار میگیرد، به هنگام پارک خودرو خود به بارکد ثبتشده بر روی تابلو نصبشده توجه کنند و اگر بارکد ثبتشده در دو نقطه یکسان بود، بدانند که تنها میتوانند ۳۰ دقیقه خودروی خود را به صورت رایگان پارک کنند. اگر فردی پس از ۳۰ دقیقه پارک خودروی خود در یکی از مناطق اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیهای از آن منطقه خارج شد و در منطقهای دیگر اجرای این طرح خودروی خود را پارک کرد که بارکدهای ثبتشده در تابلوها متفاوت بود، میتواند در آن نقطه نیز به مدت ۳۰ دقیقه خودروی خود را به صورت رایگان پارک کند.»
اگرچه حیدرنیا تأکید کرده که اجرای این طرح فقط با هدف درآمدزایی برای شهرداری تهران نبوده و یکی از اهداف اجرای آن مدیریت بار ترافیکی مناطق مختلف است اما انتشار این خبر کمی بعد از انتشار خبر اجرای قطعی طرح کنترل آلودگی هوا از اول تیرماه باز هم موضوع تکراری افزایش هزینه زندگی در تهران را سر زبانها انداخت و باعث شد خیلیها شهرداری و شورای شهر را به تلاش برای کسب درآمد حداکثری از شهروندان متهم کنند اما محمد علیخانی، رئیس کمیته حملونقل و ترافیک شورای شهر تهران تأکید میکند که این طرحها اختراع مدیریت شهری تهران نیست و در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان اجرا میشود. او میگوید: «اول از همه اینکه ساماندهی فضاهای شهری ضروری است، ضمن اینکه مدیریت جدید شهری در تهران بسیاری از راههای درآمدزایی شهرداری را که در دوره قبل خیلی هم مرسوم بود به درستی بسته است؛ مثل فروش تراکم، اعطای مجوز ساخت در باغات، فروش فضاهای عمومی و.... خب وقتی شهرداری دیگر نباید مانند قبل تراکم و پروانه ساخت بفروشد و از آن طرف بدهیهای کلانی هم از دوره قبل باقی مانده است، چطور میتواند به وظایفش عمل کند؟»
او ادامه میدهد: «خیلی از مردم نسبت به ساختوسازهای عجیبوغریب و سبزشدن برجهای بلندمرتبه در خیابانهای باریک و اعطای مجوز ساخت در فضاهای سبز شکایت داشتند اما باید بدانند که شهرداری نهادی است که باید خودش برای خودش درآمد کسب کند و بودجه دولتی ندارد و اگر قرار باشد دیگر از طریق فروش هوا و زمین شهر درآمد کسب نکند باید به سمت دریافت عوارض برویم که یک درآمد معقول و عادلانه برای شهرداریها است.»
شهربانو امانی که او هم عضو کمیته حملونقل شورای شهر است بر هزینهکرد این درآمدها تأکید میکند و میگوید: «بعضی از تصمیمها شجاعانه هستند و در طولانیمدت تأثیر خودشان را نشان میدهند. وقتی مردم ببینند که در ازای هزینههایی که از آنها گرفته میشود، خدمات دریافت میکنند و مدیریت ترافیک و کنترل آلودگی هوا درنهایت تأثیرش را خواهد گذاشت، اعتراضها هم کم میشوند.»