شماره ۱۷۱۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
ناهار با طعم خجالت در مدارس آمریکا

|   برگردان: محمدجواد موسوی‌زاده جزائری|

روزانه میلیون‌ها دانش‌آموز در سراسر ایالات متحده آمریکا وعده غذایی دریافت می‌کنند. برنامه ملی ناهار مدارس به صورت برنامه همیار فدرالی در مدارس عمومی و غیرانتفاعی اعمال می‌شود. این برنامه شامل آماده‌سازی وعده غذایی برای 30‌میلیون کودک در سراسر این کشور است.
حدود 20‌میلیون دانش‌آموز برای ناهار یا وعده غذایی رایگان روزانه در مدارس برآورد شده‌ و حدود 2‌میلیون دیگر واجد شرایط برای گرفتن تخفیف در نظر گرفته شده‌اند، به طوری که آنها 40سنت روزانه برای ناهار می‌پردازند، اما 8‌میلیون باقی‌مانده باید تمام هزینه وعده غذایی خود را پرداخت کنند، البته برخی از والدین ممکن است برای پرداخت این هزینه کلنجار بروند. در طول این سال‌ها مدارس آمریکا شیوه‌های متفاوتی برای جمع‌آوری هزینه‌های پرداخت‌نشده به کار گرفته‌اند، اما همه آن روش‌ها عامه‌پسند نبوده است.
مقامات مدرسه «رود آیلند» اخیرا آموخته‌اند که دریغ‌کردن کودکان از وعده غذایی گرم با انتقاد در شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شود. برخی از والدین پول ناهار بچه‌های خود را نپرداخته بودند، بنابراین مدارس هیأت مدیره‌ای طرحی مبنی بر پذیرایی بچه‌های بدهکار با ساندویچ سرد ارایه کرده بودند. اما بعد از دریافت صدها اظهارنظر در شبکه اجتماعی فیس‌بوک و تماس‌های تلفنی همراه با عصبانیت، این مدرسه هفته پیش این طرح را لغو کرد. کاترین بنن از مدرسه‌های عمومی واروِک گفت: «مدارس هیأت مدیره‌ای با انتقاد مواجه شدند.» او در مصاحبه با آسوشیتدپرس افزود: «واکنش منفی به طرح ساندویچ جهانی بود.»
برخی از طرح‌ها جدید نیستند، اما آنها به‌طور فزاینده‌ای با انتقاد عموم مواجه هستند. به‌طور مثال اگر بچه‌ای درحال خوردن وعده غذایی سرد دیده شود، این واضح خواهد بود که او بدهکار است و این می‌تواند موجب احساس شرم و گناه برای او شود و جنبش ضد «ناهار شرم‌آور» درحال به دست آوردن محبوبیت در سراسر کشور است.
در گذشته دانش‌آموزان بدهکار واروِک با ساندویچ پنیر پذیرایی می‌شدند که این وعده در منوی غذایی معمول وجود نداشت. مسئولان مدارس هیأت مدیره‌ای خواستند تا این موضوع با تغییر نوع ساندویچ و ارایه‌کردن برای همه کمتر به چشم بیاید. اما انتقاد، مسئولان را به این سمت هدایت کرد که بگویند همه دانش‌آموزان باید بتوانند غذای گرم انتخاب کنند. بنن ادامه داد:   «همچنین سیاست محرومیت دانش‌آموزان بدهکار از شرکت در تورهای دانش‌آموزی و سایر فعالیت‌ها هم متوقف شده است.»
فهمیدن این‌که «ناهار شرم‌آور» تا چه حد در میان هزاران مدرسه در کشور رواج دارد، کار سختی است. این اطلاعات از مطالعه دایره کشاورزی آمریکا استخراج شده که برنامه ناهار مدارس را سرپرستی می‌کند. در میان مدارس هیأت مدیره‌ای بیشتر وعده غذایی جایگزین همچون ساندویچ را ارایه می‌دهند. این گزارش می‌افزاید: «سایر اقدامات مثل ندادن نمره کلاسی به دانش‌آموزان بدهکار برای جمع‌آوری پول درحال انجام است. ایالت نیومکزیکو‌ سال 2017 در مقابله با چنین اقداماتی قانونی را تصویب کرد. چند ایالت دیگر همچون کالیفرنیا، آیووا و اورگان هم به پیروی از آن، چنین قوانینی را تصویب کردند. هنوز سرو کردن غذاهای جایگزین برای همیشه ممنوع نشده است. حامیان این قانون می‌گویند دانش‌آموزان نباید هرگز در مدرسه گرسنه باشند یا غذایی به آنها داده شود که اسباب شرمندگی آنها را فراهم کند.»
ماه گذشته قانون‌گذاران آمریکایی «لوایح ضدناهار شرم‌آور» را برای کمک به کودکانی که مبالغ خود را نپرداخته‌اند، پیشنهاد دادند. دایره کشاورزی ایالات متحده از چنین اقداماتی که دانش‌آموزان بدهکار را مشخص می‌کند، حمایت نمی‌کند، اما به مدارس هیأت مدیره‌ای اجازه می‌دهد که آنها را تحت سیاست‌های خود قرار دهند.
 جنفر رامو از موسسه اَپلسید نیومکزیکو گفت: «کودک می‌تواند احساس خجالت داشته باشد، حتی اگر سایر بچه‌ها ندانند چرا او ساندویچ سرد دریافت می‌کند.»
یک هفته پس از آن‌که موضوع پرداخت پول ناهار فراموش شد، یکی از والدین ادعا کرده که فرزند او ‌سال گذشته ساندویچ کره آفتابگردان (یک نوع خوراکی خمیری) دریافت کرده است. این مادر گفت که دلش شکست، درست زمانی که پسرش را جلوی مدرسه سوار خودرو کرده و پسربچه از او پرسیده که چرا پول را نپرداخته است.
 این زن در کرنستن رود آیلند جایی که خیلی با واروِک فاصله ندارد، زندگی می‌کند. مدرسه کرنستن که به صورت هیأت مدیره‌ای اداره می‌شود، در این خصوص گفت: «غذای جایگزین، بیشتر از این نمی‌تواند باشد.»
دلایل پرداخت نکردن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. برخی از خانواده‌ها احتمال دارد برای پرداخت هزینه‌های زندگی پایه، کلنجار بروند، حتی اگر آنها واجد شرایط برای ناهار رایگان یا با تخفیف برای کودکانشان نباشند. سایر افراد ممکن است احساس خجالت در پذیرش چنین وعده‌های غذایی داشته باشند یا به نداشتن صلاحیت برای این تسهیلات پی نبرده باشند.
انجمن تغذیه مدارس آمریکا متصدیان غذاخوری‌های مدارس و تامین‌کنندگان را نمایندگی می‌کنند. مسئولان این انجمن می‌گویند که تهیه ناهار رایگان برای همه دانش‌آموزان به سوالات درباره وظایف در قبال پرداخت پول وعده‌های غذایی پایان می‌دهد.
گزارش چند‌ سال پیش دایره کشاورزی آمریکا ادعا کرد که پول‌های پرداخت نشده بخش کوچکی از برنامه‌های غذایی مدارس است که در کل صرف می‌شوند، اما شرایط متفاوت است. براساس اعلام انجمن تغذیه مدارس، نرخ‌های ناهار پرداخت نشده یک موضوع معمولی است. با این حال تاکید می‌کند که بدهی در مکان‌هایی که سیاست‌های ضدناهار خجالت‌آور را اجرا کرده‌اند رو به افزایش است.
این بدهی حدودا 90‌هزار دلار در کرنستن رود آیلند است و در ماه ژانویه مقامات، جمع‌آوری بدهی‌ها از طریق ماموران را آغاز کردند. مایکل کرودال از مدارس عمومی کرنستن گفت:  «فرستادن نامه‌هایی از آژانس برای جمع‌آوری مطالبات گاهی می‌تواند باعث پرداخت هزینه توسط خانواده‌ها شود. این نامه‌ها تا پایان ‌سال تحصیلی هر 30 روز یک بار فرستاده می‌شود.»
منبع: آسوشیتدپرس

 


تعداد بازدید :  625