شماره ۱۷۱۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
توییت جنجالی ترامپ درباره ناسا:
به مریخ بروید! مریخ بخشی از ماه است!

دونالد ترامپ روز گذشته توییتی درباره سازمان فضایی ناسا و ماموریت‌هایش پست کرد که موجب تعجب همگان شد. درحالی‌که چندی پیش مایک پنس، معاون ترامپ در جمع دانشمندان ناسا از آنها خواسته بود بر روی ماموریت‌های اکتشافی‌شان در ماه بیشتر تمرکز کنند. ترامپ روز گذشته در توییتی نوشت از هزینه‌های فراوانی که ناسا در اکتشافاتش در ماه انجام می‌دهد، خسته شده است. او نوشت: «به خاطر این مقدار پولی که هزینه می‌کنیم، ناسا باید به پروژه‌ای فراتر از بازگشت به ماه بیندیشد و به انجام پروژه‌ای بزرگتر از قبیل «مریخ» تمرکز کند. وی در این پیام با اشاره به ماموریت سفر به مریخ و استفاده از خاک ماه به‌عنوان قرارگاه این ماموریت، ماه را به‌عنوان «بخشی از مریخ» دانست.
این اظهارات ترامپ خصوصا آن قسمتی که ماه را بخشی از مریخ دانست، با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. حتی پیتر سوزا، عکاس مخصوص کاخ سفید در زمان ریاست‌جمهوری اوباما، عکسی از اوباما در کنار یک تلسکوپ منتشر کرد و ذیل آن نوشت: «باراک اوباما درحال نگاه کردن به خسوف. البته اوباما برای این‌که بداند ماه بخشی از مریخ نیست، نیازی به تلسکوپ نداشت.» طعنه‌های این‌گونه به ترامپ کم نبود.  میشل کولینز فضانورد «آپولو ۱۱» پیش از این توییت درباره ترامپ گفته بود: «ممکن است ترامپ نداند که مریخ یک سیاره است.» این فضانورد در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ادامه داد: «فکر نمی‌کنم که ترامپ راجع به مریخ آگاهی چندانی داشته باشد. شاید او نمی‌داند که سیاره‌ای به نام مریخ هم وجود دارد.»
البته برخی در ابتدا معتقد بودند منظور ترامپ از این توییت این است که ناسا باید در ادامه برنامه‌هایش درخصوص ماه به تحقیقات درباره مریخ نیز بپردازد. اما کمی بعد معلوم شد ترامپ ایده این توییت را از برنامه‌ای در فاکس نیوز گرفته است که چند ساعت قبل پخش شده بود. یکی از میهمانان برنامه فاکس نیوز به نام نیل کاوتو نسبت به برنامه‌های ناسا درخصوص ماه ابراز تردید کرده و گفته بود: «باز هم می‌گویند می‌خواهیم بر روی ماه تمرکز کنیم. اما سوال من این است که آیا ما چند دهه پیش بر روی ماه متمرکز نشدیم و به ماه نرفتیم. فکر می‌کنم دیگر کافی است.»


تعداد بازدید :  454