شماره ۱۷۱۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
داوطلبی را بشناسید که به‌صورت رایگان به دانش‌آموزان مناطق محروم مشاوره می‌دهد
به‌ عشق محرومیت‌زدایی

شهروند| داوطلبان هلال‌احمر فعالیت‌های داوطلبانه مختلفی انجام می‌دهند؛ از مشارکت در طرح‌های ‏جمعیت تا کار بی‌مزد و منت در حوزه فعالیت خود. «علیرضا سلطانی» که دکترای عمران و ‏فوق‌ لیسانس مشاوره دارد، یکی از همین افراد است. او داوطلب جمعیت هلال‌احمر است و اهل تویسرکان ‏در استان همدان. سلطانی معتقد است فعالیت‌های هلال‌احمر می‌تواند فراتر از کارهای مرسوم باشد ‏و به حوزه‌هایی که هدفش محرومیت‌زدایی است وارد شود. او به‌صورت کاملا رایگان و داوطلبانه ‏طرحی با نام «راه سعادت» راه‌اندازی کرده که طی آن دانش‌آموزان مناطق محروم در هلال‌احمر ‏مشاوره ‌تحصیلی رایگان می‌گیرند‎.‎‏ سلطانی که 6سالی می‌شود عضو داوطلب هلال‌احمر است، یک سَمنِ ‏محیط‌ زیستی هم در تویسرکان دارد. او در این مورد می‌گوید:     «ان‌جی‌اوها و هلال‌احمر هر دو هدفی ‏انسان‌دوستانه دارند و مردم‌نهادند. هیچ‌کدام دنبال کسب درآمد و سود نیستند و هدف‌شان خدمت به مردم ‏است.»
علیرضا سلطانی درباره‌ طرح «راه سعادت» توضیح می‌دهد:     «زمانی که در ‌سال 83 کنکور قبول ‏شدم و خواستم انتخاب‌رشته کنم، متوجه شدم که معمولا موسسات و آدم‌ها پول زیادی طلب می‌کنند. ‏از طرفی، وقتی با آنها حرف می‌زدم، می‌دیدم که با جزییات و اطلاعات کامل مشاوره نمی‌دهند. برای ‏همین، در ذهنم آمد که چرا این موسسات و مسئولان آموزشی کشور دفترچه‌ مناسبی برای ‏انتخاب ‌رشته معرفی نمی‌کنند تا بچه‌ها آشناییِ درستی با رشته‌ها پیدا کنند. همین باعث شد تا دغدغه‌ام ‏آشنایی با رشته‌ها و دانشگاه‌ها شود. آن‌وقت‌ها مدام «پیک سنجش» می‌گرفتم. هرجا هم که آدم‌های ‏مشغول در رشته‌های مختلف را می‌دیدم، با آنها هم‌صحبت می‌شدم‎.»
این داوطلب تویسرکانی ادامه می‌دهد:  «تقریبا وقتی لیسانسم را گرفتم و زمان انتخاب‌رشته‌ دانشگاه‌ها ‏آغاز شد، به اطرافیانم برای انتخاب‌رشته کمک کردم. وقتی هم که مقطع ارشد را به‌پایان رساندم، به ‏اداره‌ آموزش‌و‌پرورش رفتم و گفتم «می‌توانم به شما کمک کنم؟ پول هم نمی‌خواهم.» اما آنها از لحاظ ‏مکانی مشکل داشتند و به نتیجه‌ای نرسیدیم. در ذهنم هلال‌احمر آمد. فورا به جمعیت رفتم و گفتم که ‏‏«می‌خواهم به‌صورت رایگان به بچه‌های محروم از امکانات مشاوره‌تحصیلی بدهم. کمکم می‌کنید؟» ‏آنها هم خوشحال شدند و حتی اتاق خودشان را برای این کار خالی کردند‎.»
سلطانی در ادامه می‌گوید: «در 5روزی که کارِ مشاوره را در هلال‌احمر انجام دادم، 400نفر آمدند و ‏صفِ بزرگی هم تشکیل شد. به‌نظرم وقتی بحثِ خدمت به افراد مناطق محروم می‌شود، هلال‌احمر ‏می‌تواند وارد شود. هدف‌مشترک محرومیت‌زدایی است. واقعا برای بسیاری از بچه‌ها هزینه‌های ‏مشاوره‌تحصیلی زیاد است. من هیچ پولی برای مشاوره‌ها نگرفتم. فقط چندنفر خواستند داوطلبانه وجهی ‏پرداخت کنند که من هم از آنها خواستم پول را به حساب هلال‌احمر واریز کنند و این کار را هم انجام ‏دادند‎.»
او در پایان می‌گوید: «امسال برای نخستین‌بارچندنفر از کسانی که سال‌های پیش به آنها مشاوره داده بودم ‏با من تماس گرفتند و برای کمک در این طرح اعلام همراهی کردند. ما می‌خواهیم به‌جای انتقاد به در و ‏دیوار، خودمان دست‌به‌کار شویم و قدمی برداریم. بچه‌های روستا سختی‌های زیادی می‌کشند. یک‌بار یکی ‏از آنها که رتبه‌ خوبی هم آورده بود پیش من آمد. وقتی برایش از دانشگاه‌های نزدیک گفتم، جواب داد ‏که نمی‌تواند برود. وقتی دلیلش را پرسیدم، پاسخ داد که «پدرم نابیناست و خودم خرج خانه را می‌دهم.» ‏من هم بلند شدم و رویش را بوسیدم و گفتم:     «کاری که تو می‌کنی، به‌هزار کنکور می‌ارزد.» بعدها که ‏پیگیر شدم، فهمیدم که او معلم شده. واقعا خوشحال شدم. همین برای من خیلی ارزش دارد‎.»


تعداد بازدید :  880