شماره ۱۷۱۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
چگونه یک کاربر فعال در شبکه اجتماعی باشیم؟

آیدین سیارسریع طنزنویس

در راستای اهمیت فضای مجازی و حضور فعالانه ایران و ایرانی در شبکه‌های اجتماعی چند نفر پیش بنده آمدند و گفتند لطفا ما را راهنمایی کن تا کاربر فعالی در شبکه اجتماعی باشیم. برای اجابت خواسته این جوانان به چند نکته اشاره خواهم کرد:   

یک) مخالفت کنید.
قدم اول برای شما به‌ عنوان یک کاربر فعال شبکه اجتماعی این است که موافق چیزی نباشید؛ موافقت شما را تبدیل به یک کاربر سطحی و گوسفند خواهد کرد مثلا اگر کسی توییت کرد چه روز زیبایی... بگویید الان روز نیست. اگر شخص توییت‌کننده مقاومت کرد، بنویسید: «الان تو خیلی از کشورها شبه. فقط نوک بینیت رو می‌بینی! خاک تو سر سطحی‌نگرت بکنن.» ممکن است آن کاربر تحت فشار افکار عمومی توییتش را تغییر دهد و بنویسد: «چه روز (و در مناطقی شب) زیبایی. کوتاه نیایید. او را از منظر زیبایی‌شناسانه به چالش بکشید و تا زمانی که توییتش را پاک نکرد و ننوشت: «غلط کردم» از پا ننشینید.

مثال دیگر:   
توییت کاربر اول: «متاسفانه خیلی از کاربرها هنوز از ه کسره استفاده می‌کنند.»
جواب شما: «تو خودت هم از ه کسره استفاده کردی بیسواد.»
کاربر اول: «کجا استفاده کردم؟»
جواب شما: «استفاد رونوشتی استفاده.»
کاربر: «استفاده صحیح و استفاد غلط است.»
جواب شما: «خفه‌شو و از ملت بزرگ ایران بابت نگاه از بالا به پایینت عذرخواهی کن. الدنگ!»

دو) الکی بددهن باشید.
بی‌جهت فحش بدهید؛ مودب‌بودن شما کاربران دیگر را پررو می‌کند و فکر می‌کنند، قاق هستید. توجه بفرمایید که فحش‌های قدیمی که در کوچه و بازار می‌گفتند و در آن بستگان همدیگر را مورد هدف قرار می‌دادند، تأثیر سابق را نداشته و فضای مجازی اقتضائات خاص خود را می‌طلبد. فحش‌هایی نظیر «ماله‌کش»، «استمرارطلب»، «استفراغ‌خواه»، «سوسول‌گرا»، «چپول» شما را به یک اکتیویست سیاسی به تمام معنا تبدیل می‌کند.

سه) بدبین باشید.
به عنوان یک کاربر فعال فضای مجازی نباید هیچ موفقیتی را به رسمیت بشناسید. اگر کسی موفقیتی کسب کرد یا پارتی داشته یا رانت‌خوار بوده یا داییش سفارش کرده یا دختر بوده! از این چهار حالت خارج نیست. ضمنا به یاد داشته باشید مسئولیت زیرساخت‌های معیوب و فراخ و تنبلی و بی‌مصرفی شما مستقیما به عهده این افراد است؛ پس از هیچ‌گونه عملیات انتقام‌جویانه‌ای دریغ نفرمایید.

چهار) تحلیل کنید.
در تحلیل وقایع و اخبار از دیگران پیشی بگیرید. شبکه اجتماعی میدان دوومیدانی است. تیر را که از تفنگ شلیک کردند، باید تحلیل کنید؛ درست یا غلطش زیاد مهم نیست. اگر یک نفر دیگری را کشت سریع از انگیزه‌های پنهان قاتل بگویید و حکم صادر کنید و قاتل را همان‌جا محاکمه صحرایی کنید. اگر کسی کشته شد سریع به او برچسب بچسبانید و بگویید حقش بود و تحلیل‌تان را از این‌که چرا حقش بود، بنویسید. اگر دیدید خبری زرد وایرال شده، سریع بنویسید این خبر را تولید کردند تا حواس ما را از فلان چیز پرت کنند (فلان معمولا گرانی دلار، مسکن، بنزین و اینها است). اگر خواستند با خبری حواس‌تان را پرت کنند، بچسبید به آن خبر و از لایه‌های پنهانش بنویسید. کم نیاورید. شما هیچ چیز از یک راننده تاکسی کم ندارید.
بقیه راه‌ها را در قسمت بعدی به سمع و نظر جوانان و کاربران محترم شبکه‌های اجتماعی خواهیم رساند.


تعداد بازدید :  450