شماره ۱۷۱۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
مدیرعامل موسسه امید فردا از ضرورت همکاری «ان‌جی‌او»ها با هلال‌احمر می‌گوید
گنج‌هایی که در خانه‌ پنهان است

شهروند| سیلی که در استان‌های کشور اتفاق افتاد، آزمونی برای سازمان‌های مردم‌نهاد بود. آنها ‏نشان دادند که ضرورت همکاری با هلال‌احمر در بحران را درک می‌کنند. «ان‌جی‌او»‌ها به این نتیجه ‏رسیدند که همراهی با هلال‌احمر باعث تسریع در روند بازگشت به زندگی آسیب‌دیدگان می‌شود. دکتر ‏مهرنوش کاوه، مدیرعامل موسسه امید فردا در این مورد گفت: «خیلی‌ها ادعای کار خیر داشتند، اما مدام به ‏همدیگر انتقاد می‌کردند و پراکنده در حال فعالیت بودند. اما حالا وضع فرق کرده و هلال‌احمر با رویکرد ‏جدیدی که در حوزه‌ داوطلبان پیش گرفته، همه را دورِ هم جمع کرده. این اتفاق خوبی است و من منتظر ‏اتفاق‌های خیلی بهتری هم در جمعیت هستم‎.‎‏» کاوه ادامه داد: «ما در موسسه‌ امید فردا در هر بحرانی که ‏پیش آمده، سعی کرده‌ایم حاضر باشیم و به یاری آسیب‌دیدگان بشتابیم. در سیل اخیر هم این موسسه کارِ ‏جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدیِ مردم را پیش گرفت. ما با جمعیت هلال‌احمر هماهنگ شدیم و در جریان ‏نیازهای مناطق سیل‌زده قرار گرفتیم‎».‎‏ مدیرعامل موسسه‌ امید فردا افزود:     «وسایل دست ‌دوم را جمع ‌کردیم. یعنی فرض کردیم که مردم کمدهایشان را خانه‌تکانی می‌کنند و از وسایلی که کمتر استفاده ‏کرده‌اند یا به هر دلیلی استفاده نشده، می‌توانیم برای کمک به حادثه‌دیدگان بهره ببریم. بخش قابل‌ توجهی ‏از لباس‌هایی که جمع کردیم اصلا استفاده نشده بود. به نظر من این شیوه می‌تواند جوابگو باشد. چون ‏خیلی اوقات با کالاهایی مواجه می‌شویم که کیفیت خیلی بالایی دارند و با شست‌و‌شو و دسته‌بندی ‏می‌توان آنها را در اختیار آسیب‌دیدگان قرار داد‎.‎»
ضرورت احداث «سوله‌ انتخاب»
در مناطق حادثه‌دیده
او اظهار کرد: «یکی از آرزوهای ما ایجاد سوله‌هایی در مناطق حادثه‌دیده است که در آنها لباس‌ها ‏مرتب چپده شود و حادثه‌دیدگان خودشان امکان انتخاب داشته باشند. یکی از بهترین شیوه‌های کمک در ‏بیشتر کشورهای دنیا همین است، چون مردم سرمایه‌ فوق‌العاده‌ای در خانه‌ها دارند که معمولا از آن ‏استفاده نمی‌کنند. این کالاها می‌تواند نیازهای دیگر افراد را پوشش دهد. ما یکسری از کمک‌های ‏غیرنقدی مثل مواد غذایی و بهداشتی را به هلال‌احمر تحویل دادیم. سعی کردیم در استان‌های خوزستان، ‏لرستان و گلستان فعال باشیم. خودِ من هم به خوزستان رفتم و از نزدیک در جریان کارها قرار گرفتم‎.‎»
هلال‌احمر پذیرای داوطلبان بود
کاوه در ادامه با اشاره به سفرش به مناطق سیل‌زده گفت: «من پیش از این، در حادثه‌های مختلف حضور ‏داشتم، اما می‌توانم با اطمینان بگویم که هلال‌احمر به‌طرز قابل توجهی در موقعیت خودش قرار گرفته ‏بود. برای همین هم خیریه‌ها و «ان‌جی‌او»ها حس کردند که باید کنار هلال‌احمر قرار گیرند. این ‏اعتمادسازی نتیجه‌ فعالیت مدیران هلال‌احمر بود. من انبار جمعیت در خوزستان را دیدم. هنر ‏هلال‌احمری‌ها این بود که دَرها را باز گذاشته بودند تا همه‌ نیروهای داوطلب بتوانند وارد شوند. ‏داوطلب‌ها با اعتماد به هلال‌احمر در امر یاری‌رسانی خدمت موثری کردند. هلال‌احمری‌ها نیروهای ‏متخصصی بودند که رسالت خود را کاملا پیدا کرده بودند‎.‎»
ایرانی‌های خارج از کشور از عملکرد هلال غافلگیر شدند
مدیرعامل موسسه‌ امید فردا مطرح کرد: «جمعیت هلال‌احمر به ما به‌عنوان یک موسسه نگاه نمی‌کرد؛ ما ‏عضوی از هلال‌احمر بودیم. همین امر باعث شد که اعتماد حداکثری شکل بگیرد و کارها بهتر پیش ‏برود. به نظرم از نحوه‌ حضور یک مدیر در منطقه می‌توان به عملیاتی‌بودن یا نبودنش پی برد. من در ‏مدتی که در خوزستان بودم، مدیرانی از مجموعه‌ هلال‌احمر دیدم که نمایش اجرا نمی‌کردند و واقعا پای ‏کار بودند. شاید جالب باشد که برایتان بگویم من با جمعی از ایرانیان خارج از کشور به مناطق سیل‌زده ‏رفتم. وقتی آنها بچه‌های هلال‌احمر را دیدند، از فضاسازی‌هایی که بعضا در برخی از کانال‌ها علیه این ‏نیروها می‌شود، تعجب کردند‎.‎»
موازی‌کاری در بحران، آسیب است
او در ادامه گفت: «ما به‌عنوان سازمان مردم‌نهاد وظیفه داریم کمک‌ها را ساماندهی کنیم و به‌دست مردم ‏برسانیم. بعضی اوقات اثر فعالیت‌ها را نمی‌بینیم. دلیلش هم این است که در این حوزه موازی‌کاری و ‏پراکنده‌کاری می‌شود. اگر خیریه‌ها و «ان‌جی‌او»ها به یک محل واحد مثل هلال‌احمر وصل شوند، قدرت ‏بیشتری پیدا می‌کنند. هلال‌احمر تجربه، مهارت، علم و نیروهای متخصص دارد و اینها مواردی است ‏که در مدیریت بحران لازم است‎.‎»
خدمات هلال‌احمر در حوزه‌ داوطلبان
تغییر کرده است
مهرنوش کاوه در پایان گفت: «واقعیت آن است که خیلی‌ها ادعای کار خیر داشتند، اما مدام به همدیگر ‏انتقاد می‌کردند و پراکنده در حال فعالیت بودند. اما حالا وضع فرق کرده و هلال‌احمر با رویکرد جدیدی ‏که در حوزه‌ داوطلبان پیش گرفته، همه را دورِ هم جمع کرده. این اتفاق خوبی است و من منتظر ‏اتفاق‌های خیلی بهتری هم در هلال‌احمر هستم‎.‎»


تعداد بازدید :  201