شماره ۱۷۱۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
روایتی از مرغ بهداشتی‌تر و با تاریخ انقضای طولانی‌تر که قرار است به بازار عرضه شود
مرغ «ممتاز» بدون دخالت دست در بازار

شهروند| بعد از مرغ سبز حالا مسئولان از عرضه مرغ ممتاز در کشور در آینده‌ای که به گفته رئیس سازمان دامپزشکی نزدیک است، خبر می‌دهند. آنگونه که علیرضا رفیعی اعلام کرده، با توسعه خط ۲ کشتارگاه‌های طیور، مرغ «ممتاز» در آینده نزدیک در سراسر کشور عرضه می‌شود. به گفته او، بعد از عید فطر، کشتارگاه‌هایی که با خط 2 مرغ خود را کشتار می‌کنند، با نام و بسته‌بندی «ممتاز» گوشت مرغ خود را به بازار عرضه می‌کنند. آنگونه که یک مقام مسئول در سازمان دامپزشکی به «شهروند» توضیح می‌دهد: «مرغ‌هایی که در کشتارگاه‌هایی که دارای خط دو بوده و تمام مراحل کشتار آنها به صورت مکانیزه انجام می‌شود را مرغ ممتاز می‌نامند.» او که نخواست نامش را اعلام کنیم، گفت: «در کشتارگاه‌هایی که خط دو ندارند، پاکسازی امحا و احشا داخل شکم مرغ به صورت دستی تخلیه می‌شود اما در کشتارگاه‌های مکانیزه این کار هم به وسیله ماشین‌آلات انجام می‌شود که فرآیند بهداشتی‌تری را رقم می‌زند.»
اما افزایش ماندگاری از دیگر ویژگی‌های مرغ «ممتاز» است که این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی در رابطه با آن می‌گوید: «درحال حاضر، 3روز برای مرغ گرم و 12ماه برای مرغ منجمد اجازه مصرف داده می‌شود، ولی در مرغ خط 2، مرغ گرم برای 5روز و مرغ منجمد برای 15ماه ماندگاری و اجازه مصرف خواهد داشت.»
ممتازها گران‌تر از معمولی‌ها
هرچند که مسئولان هنوز هیچ توضیحی در رابطه با جزییات  قیمت مرغ‌های ممتاز اعلام نکرده‌اند، اما به‌طور قطع مشتریان این ماده پروتیینی باید پول بیشتری پرداخت کنند. یک مقام مسئول در سازمان دامپزشکی در‌ این‌باره گفت: «وقتی پاکسازی داخل شکم مرغ توسط دستگاه انجام می‌شود، تخلیه بیشتری صورت گرفته و وزن مرغ افت بیشتری پیدا می‌کند و طبیعتا باید با قیمت بالاتری در بازار عرضه شود.» به گفته او، باید در رابطه با میزان افت وزن و البته بالارفتن قیمت تمام‌شده تولید مرغ ممتاز آنالیز دقیقی صورت گیرد تا قیمت دقیق آن مشخص شود.»
ممتاز‌های صادراتی  
با وجود این‌که از 280 کشتارگاه طیور کشور، 60 کشتارگاه به خط 2 مجهز هستند اما هیچ مرغ گرمی در بازار ایران عرضه نمی‌شود و تمامی مرغ‌های ممتاز راهی بازار کشورهای همسایه می‌شوند. مسئولان سازمان دامپزشکی می‌گویند که قیمت تمام‌شده مرغ ممتاز گران‌تر از مرغ‌های معمولی است و از آنجایی که امکان عرضه مرغ به دو قیمت متفاوت پیش از این وجود نداشت، کشتارگاه‌ها زیر بار کشتار مرغ در خطوط کاملا مکانیزه نمی‌رفتند. اما حالا رئیس سازمان دامپزشکی ابراز امیدواری کرده که  تا پایان ‌سال آینده تمام کشتارگاه‌های طیور کشور به خط 2 مجهز شوند.
مرغ ممتاز همان مرغ سبز است؟
حالا شاید این تصور پیش آید که مرغ ممتاز همان مرغ سبز است؛ درحالی ‌که این‌چنین نیست. مرغ سبز به مرغی گفته می‌شود که در طول دوره پرورش آن از هیچ نوع آنتی‌بیوتیک مجاز و غیرمجازی استفاده نمی‌شود اما در تولید مرغ‌های ممتاز درصورت نیاز از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود و تنها تفاوت آن با مرغ‌های معمولی در نحوه کشتار آنهاست.
کشتارگاه‌های دارای خط 2 چه کشتارگاه‌هایی هستند
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان این‌که در خط 2، مرغ و آلایش آن به‌طور همزمان توسط همکاران دامپزشکی رصد و درصورت وجود مشکل، مرغ از چرخه حذف می‌شود، افزود: «این تکنولوژی روز دنیاست که در کشور ما هم استفاده می‌شود تا مردم ما محصول را با بهترین کیفیت مصرف کنند.» به گفته حرمت‌الله رفیعی، با توسعه خط 2 کشتارگاه‌های طیور، مرغ «ممتاز» در آینده نزدیک در سراسر کشور عرضه خواهد شد.


تعداد بازدید :  627