شهروند| طرح حذف فیزیکی پرداخت عوارض و الکترونیکیشدن آن بیستوهشتم اسفند ماه سال گذشته در چهار آزادراه کشور به اجرا درآمد. به این ترتیب قرار شد رانندگان به شیوههای مختلف ازجمله مراجعه به سامانه واحدی که وزارت راه و شهرسازی تدارک دیده یا استفاده از اپلیکیشنهایی که به این سامانه متصل شدهاند، عوارض آزادراهی را الکترونیکی پرداخت کرده و بینیاز از پرداخت پردردسر و وقتگیر نقدی یا حتی استفاده از کارتهای بانکی به این منظور شوند.
این طرح اما تاکنون ایرادهای فراوانی داشته، ازجمله اشکالات این طرح، استعلامهای پراشکال بدهی عوارض آزادراهی است که موجب شده نتیجه استعلام از راههای مختلف (مثل استفاده از اپلیکیشنهای مختلف) به اعداد مختلفی برسد و در برخی موارد به هیچ نتیجه مشخصی نرسد. این درحالی است که برخی رانندگان از باقی ماندن بدهیهایی خبر میدهند که پیشتر پرداختهاند. این درحالی است که بعضا با مراجعه به سامانه استعلام بدهی عوارض آزادراهی و ثبت شماره تلفن همراه در آن، کاربران با انبوه پیامکهایی مواجه میشوند که در آن تاکید شده بدهی داشته و پرداخت نکردهاند و در نتیجه، جریمه به حسابشان منظور شده است. گلایههایی که حسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراهها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور که متولی اجرای این طرح است، آنها را تا حدودی نادرست دانسته و به «شهروند» میگوید: «در این طرح پلاک خودروهایی که از عوارضی رد میشوند، ثبت میشود و پس از آن برای رانندگان پیامک میآید و آنها از روشهای مختلف میتوانند عوارضشان را پرداخت کنند و اینطور نیست که جریمه شوند. سایر مشکلاتی هم که در این مدت به وجود آمده، تاکنون حل شده و این به خاطر جدید بودن طرح بوده است.» به گفته او از زمان راهاندازی این طرح در چهار آزادراه کشور تاکنون نزدیک به 80 روز میگذرد. 6میلیون خودرو از این آزادراهها عبور کردهاند و 50میلیون تردد ثبت شده که بخشی از اینها عوارضشان را به صورت الکترونیک پرداخت کردهاند.او میگوید در مرحله بعدی کار قرار است 10 آزادراه دیگر ازجمله آزادراههای تبریز-ارومیه، قم-کاشان، قزوین-رشت، ساوه-سلفچگان، تهران-تبریز، بندرعباس-شهیدرجایی و ... به این سیستم مجهز شوند: «آنچه درباره جریمه خودروها گفته میشود به این شکل نیست، چراکه ما علاقهای به جریمهکردن نداریم و میخواهیم عوارضمان را دریافت کنیم. اگر جریمه کنیم پول حاصل از جریمه به خزانه کشور واریز میشود. به این ترتیب برای ما بهتر آن است که افراد را با ارسال پیامک مجاب به پرداخت کنیم.» میرشفیع میگوید تاکنون 23شرکت خصوصی در بزرگراهها فعالند که تعدادی از آنها در کار ساختوساز آزادراهها هستند و تعدادی دیگر در بخش عوارض فعالند: «این طرح بسیار تازهکار است و باید به آن فرصت داد. در عین حال باید بدانیم با وجود آنکه این طرح عمر زیادی ندارد، اما تاکنون توانسته بسیاری را به خود جلب کند و افراد از آن استفاده میکنند. همچنین برای فراگیر شدنش هم نیاز به آموزش است که درحال حاضر با نصب بیلبورد و همچنین استفاده از تبلیغات تلویزیون، رادیو و مطبوعات درحال اطلاعرسانی هستیم و همچنین در آزادراهها کیوسکهایی برای پاسخگویی گذاشتهایم، تا چنانچه مردم سوالی داشتند، بتوانند از این کیوسکها بپرسند .»