شماره ۱۷۱۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
سالروز جنگ 6 روزه و مرگ حافظ اسد

امروز 10 ژوئن، مصادف است با دو مناسبت تاریخی یعنی پایان جنگ 6 روزه و همچنین درگذشت حافظ اسد، رئیس‌جمهوری سابق سوریه. جنگ 6 روزه، 52‌سال پیش در چنین روزی، برابر 10 ژوئن 1967 با اعلام آتش‌بس بین طرف‌های درگیر به پایان رسید و حافظ اسد نیز 19‌سال پیش در چنین روزی، برابر 10 ژوئن 2000 میلادی در پی سکته قلبی درگذشت. وفات رئیس‌جمهوری سوریه در سالگرد پایان جنگ 6 روزه که یکی از خسارت‌های آن اشغال بلندی‌های جولان توسط اسراییل بود را شاید بتوان تقارنی تراژیک قلمداد کرد. جنگی که می‌توانست طومار رژیم جعلی را 19‌سال بعد از اعلام وجود در هم بپیچد، به دلیل خطاهای استراتژیک و همچنین خیانت برخی سران و ژنرال‌های ارتش‌های عربی به فاجعه‌بارترین نبرد در سری جنگ‌های اعراب و اسراییل تبدیل شد.
حمله نهایی برای آزادسازی فلسطین
5 ژوئن 1967 را باید نقطه آغاز سومین جنگ بزرگ اعراب و اسراییل به شمار آورد. سه کشور عربی مصر، به رهبری جمال عبدالناصر، اردن به رهبری ملک حسین و سوریه به رهبری حافظ اسد از مدت‌ها قبل نقشه حمله به سرزمین‌های اشغالی و یکسره کردن تکلیف اشغالگران را کشیده بودند. مصر جنگ روانی را چند ماه قبل از حمله و با درخواست خروج نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد از صحرای سینا و مرز حائل با فلسطین آغاز کرده بود. منهای مصر، اردن و سوریه، دیگر کشورهای عربی چون الجزایر، سودان، لیبی، عراق، عربستان، تونس، مراکش، کویت و لبنان نیز قول همه‌گونه حمایت مالی و نظامی را به سه کشور خط مقدم داده بودند. همه چیز آماده بود تا اعراب بعد از شکست سنگین در جنگ‌ 1948 و پیروزی نسبی در جنگ ملی کردن کانال سوئز، ماجرای فلسطین را یک‌بار برای همیشه حل کنند. همه چیز محاسبه و پیش‌بینی شده، جز یک چیز؛ خیانت عناصر داخلی!
محاسبه همه چیز، جز خیانت دوستان
واقعیت این است که تل‌آویو هل‌من‌مبارزطلبی مصری‌ها را چندان جدی نگرفته بود. حتی برنامه‌های شورانگیز رادیو قاهره که از فلسطینی‌ها می‌خواست از سر راه بلدوزرهای ارتش‌های عربی - که به قصد ریختن اسراییلی‌ها در دریا به حرکت درآمده بودند - کنار بروند نیز زنگ خطر را برای اشغالگران فلسطین به صدا درنیاورد. ماجرا از جایی برای اسراییل جدی شد که از جانب نفوذی‌های جبهه عربی خبر رسید تصمیم مصر، سوریه و اردن برای حمله جدی است. ارتش اسراییل پس از دریافت این هشدار فقط چند روز برای آماده‌سازی خود فرصت داشت، اما این‌جا نیز خائنان به موقع وارد شدند و نشانی یک فرودگاه متروک مصری با 400 جنگنده آماده عملیات را لو دادند. حالا همه چیز آماده بود و برخلاف انتظارها این اسراییل بود که حمله را در 5 ژوئن 1967 آغاز کرد. جنگی که در سایه بی‌تدبیری و چندپار‌گی اعراب، نتیجه نهایی‌اش اشغال صحرای سینا، بلندی‌های جولان و از دست رفتن بیت‌المقدس شرقی بود.


تعداد بازدید :  566