شماره ۱۷۱۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد
صفحه را ببند
شورای نگهبان لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان» را تأیید نکرد اما سخنگوی کمیسیون اجتماعی به «شهروند» می‌گوید:
«آزار عاطفی» برای شورای نگهبان تشریح شد

شهروند| خردادماه ۹۷ هیأت دولت درخواست اولویت رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان توسط مجلس را تصویب کرد تا رسیدگی به این لایحه پس از حدود ۱۰‌سال معطلی در اولویت مجلس دهم قرار گیرد. این درخواست و توجه نمایندگان به تصویب لایحه در صحن خانه ملت در مردادماه ۹۷ منجر شد. اما دیروز خبر رسید که شورای نگهبان دست رد به سینه این مصوبه زده است.
ایراد شورای نگهبان و اصلاح مجلس
ماده ۹ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که شورای نگهبان آن را خلاف موازین شرعی دانسته، همان ماده‌ای است که مخالفان تصویب این لایحه در مجلس هنگام بررسی در صحن به آن اعتراض داشتند. در این ماده آمده که هر گاه بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم مهارت یا عدم رعایت نظامات از سوی والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی کودک و نوجوان یا اشخاصی که مراقبت از کودک و نوجوان را برعهده دارند و یا در امور مربوط به کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند، باعث فوت کودک، فقدان یکی از حواس یا قطع و نقص عضو، جراحت سر و صورت و یا گردن و سایر صدمات به کودک شود، به حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد. دیروز در حالی خبرگزاری‌ها خبر رد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان از سوی شورای نگهبان را منتشر کردند که طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس، در توییتی اعلام کرد که کلیات این لایحه در شورای نگهبان به تصویب رسیده و تنها باید اصلاحاتی در ماده ۹ و بند ۵ این ماده صورت بگیرد. او در این توییت گفته که این لایحه بعد از بررسی در کمیسیون قضائی مجلس به شورای نگهبان خواهد رفت و به‌زودی به قانون تبدیل خواهد شد. طیبه سیاوشی در این مورد گفته است که آن‌چه موجب ارجاع لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان از سوی شورای نگهبان به مجلس شد، استفاده از واژه «آزار عاطفی» در این لایحه بوده است.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان این‌که نظر شورای نگهبان در ارتباط با ایراداتی که به ماده ۹ و بند ۵ گرفته بود، تأمین شده است به «شهروند» گفت: «آن‌چه مسلم است، این است که شورای نگهبان خواستار تعریف دقیقی از کلمه‌ای شده (آزار عاطفی) که به‌زعم این نهاد نظارتی دارای ابهام است. کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تصمیم به حذف آن گرفت، اما این تصمیم با مخالفت نمایندگان در صحن مجلس روبه‌رو شد و بنابراین کمیسیون توضیحات لازم را در مورد آزار عاطفی برای شورای نگهبان ارایه کرد. با دوستانی که در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هستند، نتیجه این‌که چه سرنوشتی در انتظار این لایحه با توجه به ایرادی که شورای نگهبان گرفته، خواهد بود، گفتند موضوع حل‌وفصل شده و به‌زودی این لایحه در مجلس به قانون تبدیل خواهد شد.» حسن نوروزی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه مطمئن هستند نظر شورای نگهبان تأمین شده است و این لایحه برای تصویب و تبدیل به قانون به مجلس برمی‌گردد، گفت: «ایراداتی که شورای نگهبان گرفته بود، ایراد خیلی جدی و لاینحلی نبود. در هر صورت آن‌چه الان مشهود است، این است که شورای نگهبان بعد از اصلاحات کمیسیون‌های مربوطه بر روی این لایحه و مواردی که ایجاد ابهام کرده بود، رضایت دارد و موافقت خود را با طرح اعلام خواهد کرد.»
بسیاری از نمایندگان اتفاق نظر دارند که ایراداتی که شورای نگهبان به یک بند و یک ماده از این لایحه گرفته است، قابل حل است؛ محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس معتقد است که ایرادات شورای نگهبان جزیی بوده و به کلیات لایحه ضرری وارد نمی‌کند. او می‌گوید: «ایرادات شورای نگهبان ایراد خیلی مهمی نیست. ما در زمان تصویب این لایحه تأکید داشتیم که اولیایی که فرزندانشان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، مورد مجازات قرار بگیرند اما شرعا والدین می‌توانند فرزندان خودشان را تادیب کنند.» حمیده زرآبادی، دیگر عضو فراکسیون زنان مجلس هم معتقد است که ایرادات شورای نگهبان قابل رفع‌شدن است؛ او با بیان این‌که کمیسیون قضائی دو ایراد شورای نگهبان به لایحه را بررسی خواهد کرد و بعد برای رأی‌گیری آن را به صحن می‌فرستد، می‌گوید: «ایرادات شورای نگهبان جزیی است و در کمیسیون قضائی مجلس می‌شود ایرادات شورای نگهبان را رفع کرد.»

 


تعداد بازدید :  181