شماره ۱۷۱۳ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ خرداد
صفحه را ببند
سردار رحیمی در برنامه‌ای تلویزیونی به ارایه توضیحاتی درباره طرح مقابله با افرادی که دوردور می‌کنند، پرداخت
بد حجاب‌های اشتباهی فرم اعتراض پر کنند

چند روز قبل بود که خبر آمد 559 خودرو در قالب طرح افق و برخورد با مزاحمان خیابانی و دوردور توقیف، ۱۳ نفر دستگیر و ۱۸۸۳ دستگاه خودرو نیز اعمال قانون شدند. هر چند برخورد با این افراد آن هم در این حجم تازگی دارد اما ماجرای دوردور در خیابان‌های پایتخت ماجرای جدیدی نیست و چند سالی است خیابان‌های بالای شهر تهران پاتوقی برای دوردور است. این در حالی است که سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ روز گذشته با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی عنوانی جدید برای دوردور بیان کرد و گفت که باید از عنوان «مزاحمت‌های خیابانی» برای آن استفاده کرد. «باید از عنوان مزاحمت خیابانی برای این امر استفاده کرد؛ چرا که این افراد عامل سلب آرامش عمومی‌اند و از سویی عامل ترافیک گسترده در بخشی از خیابان‌های شهر و ایجاد مشکل برای واحدهای صنفی که همه این موارد را باید در قالب مزاحمت قرار داد.»
به گفته او بخش زیادی از تماس‌های مردم به این موضوع اختصاص داشته و پلیس موظف است آرامش، آسایش، امنیت و انضباط عمومی را برقرار کند. «بیشترین مشکل در حال حاضر در خیابان اندرزگو، سعادت‌آباد و بام تهران است که پلیس با همکاری ضابط قضائی وارد عمل شده و نمایندگان دادستان در بسیاری از شب‌ها در کنار نیروهای پلیس حضور داشته‌اند. این در حالی است که فقط مناطق بالاشهر مورد رصد پلیس نیست و مناطق پایین‌شهر مانند شوش و مولوی هم از منظر جمع‌آوری معتادان در دستور کار قرار دارد و برای ما برقراری انضباط شهری ربطی به منطقه ندارد.»
او در ادامه همچنین گفت اقدام جدیدی که پلیس آن را شروع کرده، این است که برای افرادی که در طرح‌ها دستگیر می‌شوند، کلاس‌هایی برگزار می‌شود تا افراد سرکلاس رفته و موارد قانونی را آموزش ببینند.
80‌درصد افراد را با تذکر از منطقه خارج می‌کنیم
رحیمی ‌می‌گوید که حدود 80‌درصد افرادی که دوردور می‌کنند را با تذکر از منطقه خارج می‌کنند، به آنها می‌گویند که رفتارشان درست نیست و خلاف قانون رفتار کرده‌اند. انصافا هم افراد توجه کرده و رعایت می‌کنند.»
او اما می‌گوید که تعدادی از خودرو‌ها اعمال قانون می‌شوند؛ ازجمله مصادیق اعمال قانون هم برهم زدن نظم و آسایش عمومی، ایجاد مزاحمت برای زنان و اطفال، شرب خمر، سگ‌گردانی و مواردی از این دست است که در صورت مشاهده این موارد امکان اعمال قانون وجود دارد که با ارایه به مراجع قضائی اتفاق می‌افتد. او همچنین توقیف خودرو را در صورتی می‌داند که فرد عمل خلافش را تکرار کند. «چنانچه فرد بعد از تذکر باز هم به دوردورش ادامه دهد، دستور توقیف صادر می‌شود. این تعداد کم هستند و شاید بتوان گفت این وضع شامل حال  حدود یک‌پنجم افراد می‌شود.»
رحیمی همچنان در هشداری به خودروها و موتورهایی که پلاک‌هایشان را مخدوش کرده‌اند و خلاف قوانین هم عمل می‌کنند، گفت که «تعداد زیادی از بی‌پلاک‌ها را تاکنون دستگیر کرده‌ایم و طرح ویژه‌ای توسط ناجا و پلیس امداد داریم که به این ترتیب با این افراد برخورد خواهیم کرد.»
به گفته او در حال حاضر سامانه ارتباط با پلیس همچنان همان 110 است؛ اما پلیس در تلاش است که ارتباطات تصویری را هم فعال کند و هنوز سامانه‌ای جداگانه مانند آن‌چه برای حجاب فعال شده است، برای دوردور فعال نیست. «در موضوع حجاب هم ما پرسش‌های بسیاری داشتیم؛ مانند این‌که ممکن است افراد گزارش اشتباه بدهند یا از سر خصومت گزارشی ارسال شود. باید بگویم ما گوش شنوا و چشم بینا داریم  و همچنین فرم اعتراض داریم و فرد می‌تواند آن فرم را پر کند تا اگر اشتباهی رخ داده است، اصلاح شود.»
کاهش زمان توقیف خودرو و موتور
بخش دیگر صحبت‌های رحیمی درباره برخورد با کسانی بود که خودرو یا موتورشان توقیف شده است و او در پاسخ به پرسشی در این‌باره که آیا تسهیلات خاصی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود یا خیر گفت که «از همین‌جا قول می‌دهیم زمان توقیف را بشدت کاهش دهیم و به دو تا سه روز برسانیم و این موضوع خصوصا درباره موتورسواران با جدیت بیشتری خواهد بود؛ چرا که می‌دانیم این افراد از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند.» رحیمی اما در خواهشی از موتورسواران خواست تا قانون را رعایت کنند. «پرسش این است که چرا این افراد در پیاده‌رو می‌روند؟ چرا در خط ویژه تردد می‌کنند؟ با وجود این می‌خواهم این قول را بدهم که سازوکاری تعریف شود تا در گام اول موتورها و بعد خودرو‌ها با سرعت زیادی از توقیف خارج شوند.»

 


تعداد بازدید :  594