شماره ۱۷۱۳ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ خرداد
صفحه را ببند
تداوم ریزش نرخ‌ها در بازار خودرو
بالاخره دلال‌ها فروشنده شدند

شهروند| ریزش قیمت خودرو ادامه‌دار شده و حالا فعالان بازار می‌گویند هیچ اتفاق ویژه‌ای در بازار نیفتاده و نخریدن مردم باعث کاهش قیمت‌ها شده است. حسن زمانی‌افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل به «شهروند» می‌گوید درحال حاضر دلال‌ها از ترس کاهش قیمت بیشتر به بازار ریخته‌اند و خودروهای احتکاری‌شان را می‌فروشند، همین موضوع سبب ریزش قیمت‌ها شده است.
ریزش 22‌میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی
در حال حاضر کاهش قیمت خودروهای داخلی به مدار 22میلیون تومان رسیده، به نحوی که  قیمت ساندرو استپ‌وی از 205‌میلیون به 190‌میلیون تومان، پژو207 اتومات از 179‌میلیون به 168‌میلیون تومان، پژو405 از 83‌میلیون به 78‌میلیون تومان، سمند ال‌ایکس از 86‌میلیون به 83‌میلیون تومان، پژو206 تیپ 2 از 96‌میلیون به 86‌میلیون تومان، H30  از 150‌میلیون تومان به 128‌میلیون تومان و پژو 206تیپ 5 از 116‌میلیون به 104‌میلیون تومان رسیده است.
حسن زمانی‌افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در این رابطه به «شهروند» می‌گوید: «مسأله‌ای  وجود دارد و قرار بر آن بود که 200‌هزار خودرو سایپا به بازار تزریق شود و این موضوع منجر به  متعادل‌تر شدن قیمت‌ها شد. همچنین موضوع دیگری در این زمینه وجود دارد و آن وضع نابسامان اقتصادی است یا به عبارت دیگر مردم قدرت خرید خودرو نداشتند تا به بازارخرید خودرو ورود پیدا کنند و همین مسأله موجب شد خریداری برای خودروهای عرضه‌شده نباشد و قیمت‌ها پایین آید.
 شاید یکی از موثرترین دلایل این کاهش قیمت‌ها را باید رکود معاملات در بازار دانست و همه به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیده‌اند، زیرا در ماه‌های گذشته  با افزایش قیمت خودرو بسیاری از ترس گران‌تر شدن، خودرو مورد نظر خود را خریداری  کردند و عده‌ای منصرف از خرید خودرو شدند.
 زمانی‌افشار در رابطه با این موضوع ادامه می‌دهد: «مردم به این موضوع پی بردند که نیازی به خریداری خودروهای میلیاردی ندارند، به همین جهت تقاضا برای خرید خودرو کم شد و مردم متوجه تفاوت  بازار و کارخانه شدند. خودرو‌های چینی کرمان خودرو قیمتی بالا‌تر از قیمت بازار  دارند، به همین جهت مردم از خرید خودرو ممانعت کردند، همین موضوع  علت دیگری از ریزش قیمت‌ها به شمار می‌آید. البته  به شرط  عدم خرید خودرو ریزش قیمت خودرو ادامه‌دار می‌شود.»
دلال‌ها فروشنده شده‌اند
 حالا بسیاری از فعالان بازار می‌گویند دلال‌ها فروشنده شده‌اند، اما خبری از مشتری نیست، انگار که بازار  درحال طی کردن روند معکوس است.
 زمانی‌افشار ادامه می‌دهد: «درحال حاضر فروش واقعی بسیار کم است و برخی از ترس ارزان‌شدن خودرو، خودرو‌هایی را که خریداری کرده‌اند، به فروش می‌رسانند، به عبارتی درحال حاضر بازار به دست دلال‌هاست و آگهی‌دهنده‌های فروش خودرو کاسب هستند، نه  فردی که یک سمند و یک جک دارد و از ترس ارزان‌شدن بخواهد یکی از آنها را در چنین شرایطی بفروشد. البته این موضوع را نباید از یاد برد که  در چنین شرایطی عرضه وجود دارد، ولی تقاضا نه.»


تعداد بازدید :  600