شماره ۱۷۱۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
بدون دولت کجا خواهیم بود آقای تاج؟!
رئیس فدراسیون فوتبال در حالی به انتقاد از دولت می‌پردازد که اگر حمایت‌های دولتی انجام نمی‌شد مجموعه‌ تحت مدیریت او بدترین شرایط را تجربه می‌کرد. «شهروند» در گزارشی مستند، بخشی از کمک‌های نجومی دولت به فوتبال را بررسی کرده است

 کفایت به دستاورد است؛ دستاورد فدراسیون فوتبال به‌مراتب بهتر از نهادهای دولتی است؛  با داشته‌های ناچیز بهترین افتخارات را کسب کرده است!
 وظیفه فدراسیون نیست که خودش ورزشگاه‌ها را بسازد، تلاش فدراسیون تهیه کمپ تیم‌ملی است. هر چند این‌جا هم اشکالاتی وجود دارد اما در تلاش هستیم که حل کنیم.
  اعتقاد دارم دولت باید دست از سر فوتبال بردارد و اجازه دهد فوتبال عادی پیش برود؛ یعنی به گونه‌ای عمل شود که درباره پخش فوتبال صحبت کنند. اگر قرار است دخالتی صورت بگیرد، پولش را پرداخت کنند.
مهدی تاج  این حرف‌ها را زده است. این رئیس فدراسیون فوتبال است که می‌گوید دولت دست از سر فوتبال بردارد! در جایی دیگر می‌گوید که دستاورد فدراسیون فوتبال به مراتب بهتر از نهادهای دولتی است. او در کنفرانس خبری چند روز قبل خود در کنار حمله به دولت از موفقیت‌های فدراسیون فوتبال حرف زد و از ناکامی‌ها چیزی نگفت! از فجایع و فساد مالی و شرط‌بندی و فساد اخلاقی در مدارس فوتبال و ناهنجاری‌های دیگر فوتبال ایران سخنی نگفت؛ اما با استناد به همین صحبت‌های آقای رئیس بیایید با هم یک لحظه فکر کنیم که دولت دست حمایتی خود را از سر فدراسیون فوتبال بردارد!
اگر ورزشگاه‌ آزادی و استادیوم‌های دیگر نباشد
ورزشگاه آزادی که تمام بازی‌های تیم‌ملی در آن برگزار می‌شود، متعلق به دولت است. فدراسیون فوتبال در تمام این سال‌ها در ساخت یک ورزشگاه ملی در خور شأن فوتبال ایران ناکام بوده و از امکانات دولتی استفاده کرده و می‌کند. این موضوع درباره اکثر استادیوم‌های ورزشی کشور صادق است و مسابقات فوتبال ایران در ورزشگاه‌هایی برگزار می‌شود که مالکیت آن بر عهده اداره کل ورزش و جوانان استان‌هاست.
تشکیلات مرکز ملی فوتبال روی زمین دولت به صورت رایگان!
مدیران فدراسیون فوتبال چند سالی می‌شود که به ساخت‌وساز در مرکز ملی فوتبال می‌نازند؛ باید انصاف را رعایت کرد و هر چند با تأخیر اما مجموعه امکانات ساخته‌شده در این مرکز و آکادمی ملی فوتبال کاری ماندگار است! اما زمین‌های تمرینی،‌ هتل آکادمی،‌ مرکز پک، ساختمان اداری فدراسیون در مرکز ملی فوتبال،‌ سالن تمرینی تیم‌های ملی فوتسال و... در کجا دایر شده‌اند؟ جواب مشخص است! محدوده نسبتا بزرگی از مجموعه ورزشی آزادی! مجموعه ورزشی آزادی هم متعلق به دولت است و دولت و وزارت ورزش بدون دریافت اجاره و هیچ امتیاز دیگری به صورت رایگان این زمین با مساحت بزرگ را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داده‌‌اند. یک لحظه فکر کنید حالا دولت بخواهد دست از سر فوتبال بردارد و این زمین را از فدراسیون فوتبال بگیرد یا در ازای آن اجاره دریافت کند! چه خواهد شد؟
مساعدت برای دریافت ارز دولتی
بسیاری از فعل‌وانفعالات مالی فدراسیون فوتبال در طول‌ سال با ارز انجام می‌شود. مدیران فدراسیون قطعا این موضوع را تکذیب نمی‌کنند که بعد از بالارفتن نرخ ارز‌ با مساعدت وزارت ورزش و جوانان و کمک مستقیم دولت در چند نوبت آنها توانستند ارز مورد نیاز خود را به صورت دولتی تهیه کنند و عدم فعالیت آنها در بازار آزاد ارز صرفه‌جویی مالی قابل توجهی را برای آنها به همراه داشت. حالا اگر دولت دست از سر فوتبال برمی‌داشت، آن وقت مخارج این سیستم مدیریتی چند برابر می‌شد؟ علاوه بر آن سالیانه فدراسیون مبالغ قابل توجهی از وزارت ورزش بودجه دریافت می‌کند و فوتبال یکی از رشته‌هایی است که بیشترین کمک مالی را از دولت می‌گیرد. حالا اگر این بودجه قطع شود و دولت بگوید این پول‌ها پس داده شود؛ فاجعه رخ نمی‌دهد؟
پاداش‌های کی‌روش و شاگردانش در روسیه و امارات را دولت داد!
در حاشیه برگزاری جام‌جهانی روسیه، ‌وزیر ورزش با سفر به این کشور و برگزاری جلسه با بازیکنان و مربیان تیم ملی‌، پاداش‌های بازیکنان تیم‌ملی را به خاطر پیروزی مقابل مراکش به آنها پرداخت کرد. در چند نوبت وزارت ورزش اقدامات موثری در جهت پرداخت حقوق کارلوس کی‌روش انجام داد. در جام ملت‌های آسیا هم این محمدرضا داورزنی بود که نزدیک به 500‌هزار یورو به امارات برد و پاداش عقب‌افتاده  تمام اعضای تیم‌ملی را پرداخت کرد. با شناختی که از کی‌روش و رفتارهای اعتراضی بازیکنان تیم‌ملی دارید، فکر می‌کنید اگر وزارت ورزش به کمک فدراسیون فوتبال نمی‌آمد، چه اتفاق تلخی رخ می‌داد و واکنش سرمربی و شاگردانش به عدم دریافت پاداش و حق و حقوق چه بود؟ مدیران فدراسیون به خوبی می‌دانند که کی‌روش تهدید کرده بود اگر پاداش او را پرداخت نکنند، روی نیمکت تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا نخواهد نشست!
افشاگری داورزنی درباره کمک ارزی 4.5‌میلیون دلاری و کمک ریالی 27‌میلیارد تومانی
محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش 5 ماه قبل در تاریخ 17 بهمن 97 مصاحبه بسیار مهمی انجام داد که به خوبی مشخص کرد دولت چه کمک‌های قابل توجهی به فدراسیون داشته است. داورزنی گفته بود: «از ابتدای‌ سال 97 مبلغ 27‌میلیارد تومان کمک و چهارونیم‌میلیون دلار ارز به فوتبال پرداخت کرده‌اند که بسیار بیشتر از تعهد ابتدای ‌سال وزارتخانه بوده است. این اتفاق با پیشنهاد مسعود سلطانی‌فر و موافقت معاون اول رئیس‌جمهوری صورت گرفت و یازده‌میلیارد تومان در سه مرحله (دوونیم، پنج و سه‌ونیم‌میلیارد تومان) طی دو ماه به مهدی تاج جهت تأمین هزینه‌های تدارکاتی و پشتیبانی و آماده‌سازی تیم‌ملی و همچنین پاداش بازیکنان پرداخت شد. با مساعدت وزارت ورزش‌ سال قبل مبلغ 43.5‌میلیون دلار هم ارز دولتی در اختیار فدراسیون
قرار گرفت!
به روزگار بی دولت فکر کرده‌اید؟
آیا مدیران فدراسیون فوتبال می‌توانند نقش وزیر ورزش و دولت در حل‌شدن بحران مالیاتی که گریبان فدراسیون و سازمان لیگ و باشگاه‌ها را گرفته بود، کتمان کنند؟ یا همراهی همیشگی وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف! یا حتی سرمایه‌گذاری دولت در باشگاه‌های فوتبال که اگر نبود لیگ و باشگاه‌های بزرگ در این ساختار نابود می‌شدند. درست است که دولت هیچ وقت دست فوتبال را ول نمی‌کند؛ منتهی سوال اینجاست که جایگاه این مدیریت در فوتبال ایران بدون کمک‌های دولت کجاست؟ آیا مدیران فدراسیون حاضر هستند از دریافت کمک‌های نقدی و امتیازات دولتی صرف نظر کنند؟ آن وقت می‌توانند روی صندلی قدرت تکیه بزنند؟

 سند یکی از کمک‌های نقدی ریاست‌جمهوری و وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال
فقط 60  میلیارد

با دقت این تصویر را بررسی کنید! این فقط یک نوبت کمک مالی نهاد ریاست‌جمهوری به فدراسیون فوتبال است؛ 60‌میلیارد ریال برای حل مشکلات مالی آماده‌سازی تیم‌ملی برای حضور در جام‌جهانی روسیه! در آن مقطع البته همه به یاد دارند که مجموع کمک‌های دولت به فوتبال به مرز 10‌میلیارد تومان رسید. برای جام‌جهانی 2014 برزیل هم دولت کمک‌های مالی قابل توجهی به فوتبال داشت. حواله واردکردن خودرو به کشور برای صعود به جام‌جهانی 2014 و پاداش نقدی برای صعود به جام‌جهانی 2018 برزیل هم توسط دولت به بازیکنان و مربیان تیم‌ملی و مدیران فدراسیون پرداخت شد. راستی! ‌در این تصویر میزان کمک‌های وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال هم به خوبی مشخص است! به اعداد و ارقام توجه کنید!


تعداد بازدید :  214