شماره ۱۷۱۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
واکنش جعفرزاده ایمن‌آبادی به ریزش قیمت خودرو و طرح واردات خودروهای دست‌دوم:
مردم حق دارند خودروی باکیفیت خارجی سوار شوند

شهروند| «خودروسازها مردم را تیغ می‌زنند» این جمله‌ای است که غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به ریزش قیمت خودرو داشته و گفته است؛ این نشان می‌دهد که قیمت‌های قبلی خودرو واقعی نبوده است. او همچنین موضوع واردات خودروهای دست‌دوم خارجی را برای حمایت از مصرف‌کننده مطرح کرده است. واردات خودروی دست دوم خارجی بخشی از طرح ساماندهی بازار خودرو است که چندی پیش نمایندگان مجلس به ساختمان بهارستان برده‌اند. با این حال این طرح هنوز با مخالفت‌هایی روبه‌روست که به نظر می‌رسد بیشتر از سمت برخی نمایندگان مجلس و خودروسازان و قطعه‌سازان باشد. گرچه از آن‌سوی ماجرا، کارشناسان خودرو این موضوع را مشروط به نکاتی، ایده بدی نمی‌دانند و معتقدند این مسأله می‌تواند شرایط بهتری برای مصرف‌کنندگان ایرانی در بازار رقم بزند.
قیمت‌های خودرو واقعی نبود
 روز گذشته غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به تابناک گفته بود: «ما از یکسو به بهانه حمایت از کارگران و ایجاد اشتغال و جلوگیری از بحران بیکاری از صنایع خودروساز داخلی حمایت می‌کنیم، ولی از سوی دیگر، توسط عده‌ای در همین واحد‌های تولید از این حمایت‌ها سوءاستفاده می‌شود، به‌گونه‌ای که همین حمایت‌های تمام‌عیار باعث شده تا خودروساز‌ها به مردم فشار بیاورند و آنها را تیغ بزنند. در همین چند روز اخیر، قیمت برخی خودرو‌ها ۱۵ تا ۲۰‌درصد کاهش داشته و این نشان می‌دهد قیمت‌ها قابل کاهش در بازار هستند.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «به اعتقاد من، بازار قابلیت کاهش قیمت‌ها از این بیشتر را هم دارد و ما برای این‌که بتوانیم به کسانی که نیاز به خودرو‌های باکیفیت بالا دارند تا کار‌های خود را رفع و رجوع کنند، باید شرایط مناسب را فراهم کنیم. البته در این میان نمایندگانی هم مخالف واردات خودرو هستند.» نادر قاضی‌پور یکی از آنهاست که در رابطه با مخالفت ورود خودرو‌های دست‌دوم به «شهروند» می‌گوید: «من یکی از مخالفان واردات خودرو‌های دست دوم هستم، زیرا خودرو‌های دست دوم خارجی را در شأن و منزلت  مردم نمی‌دانم. اگر قرار بر واردات است، بهتر است خودرو‌های صفر کیلومتر وارد شود؛ خودرو‌هایی که  خدمات پس از فروش داشته باشند و قطعات آن در کشورمان تأمین شود، در غیراین صورت ایران می‌شود گورستان خودرو‌های خارجی.»
او ادامه می‌دهد: «بهتر است تسهیلاتی در اختیار مردم قرار گیرد و با استفاده از آن خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند و درصورتی که توانایی خرید صفر کیلومترهای خارجی را ندارند، از خودروی  داخلی استفاده کنند.»
 این درحالی است که جعفرزاده ایمن‌آبادی اما و اگر‌هایی برای واردات دارد و می‌گوید: «باید شرایط را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که بتوان به سادگی این کار را انجام داد، اما اگر بخواهند سختگیرانه عمل کنند، باز هم همان ۵‌درصد بالای جامعه از این خودرو‌ها استفاده خواهند کرد؛ بنابراین باید شرایط به‌گونه‌ای شود که دست‌کم ۳۰ تا ۳۵‌درصد جامعه به این خودرو‌ها دسترسی داشته باشند.»
واردات خودروهای دست‌دوم کمک به بازار است
البته فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو هم در این زمینه معتقد است: «در سایر کشور‌ها هیچ‌گونه انحصاری برای واردات خودرو‌های دست‌دوم وجود ندارد و آزاد است، ضمن آن‌که خرید خودروی صفر به قدری آسان است که  نیازی به خرید خودروی دست‌دوم نیست و تنها بنابر جذابیتی که دارد، به فروش  می‌رسد.»
 او در ادامه با اشاره به این‌که بحران ارزی می‌تواند مهمترین انتقاد  به موضوع باشد، ادامه می‌دهد: «اولین انتقادی که به این موضوع وارد است، این‌که ما با بحران ارزی روبه‌رو هستیم و اگر چنین مشکلی را نداشتیم، خودرو‌های صفرکیلومتر وارد می‌کردیم. همچنین نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این‌که ممکن است واردات خودرو‌های دست‌دوم فضای انحصاری را ایجاد کند که در این صورت نه‌تنها به نفع مردم نیست بلکه به ضرر آنها هم تمام می‌شود؛ البته باید توجه داشت که اگر منجر به ایجاد فضای انحصاری نشود، می‌تواند مفید واقع شود و تا حدی از قیمت  خودروهای دیگر می‌کاهد؛ چراکه ممکن است همین خودرو‌های دست‌دوم  از ایمنی و پتانسیل‌های بالاتری هم برخوردار باشد.»
اما ایمن‌آبادی هم نظری جالب در رابطه با واردات خودرو‌های دست‌دوم دارد و می‌گوید: «عده‌ای همیشه مجبورند در سفر باشند، یا کار خود را با خودرو انجام می‌دهند و مجبورند خودرو‌های باکیفیت سوار شوند؛ بنابراین نیاز هست که ما از این افراد هم حمایت کنیم. از سوی دیگر، ما نمی‌خواهیم واردات خودرو‌های لوکس به کشور داشته باشیم؛ بنابراین بهترین کار این است که از خودرو‌های دست‌دوم استفاده شده و مجوز واردات آن را صادر کنیم، ولی باید زمینه‌ای فراهم شود که خودرو‌های ازکارافتاده وارد کشور نشوند. ما با این کار، هم از خودروساز‌های داخلی خود حمایت و هم رفاه نسبی برای مردم خود ایجاد کرده‌ایم تا بتوانند از خودرو‌های باکیفیت استفاده کنند. به گمانم با توجه به حمایت برخی دولتی‌ها از این طرح و استقبال مردم از آن، تأثیرات خوبی در قیمت‌ها در بازار ایجاد شود.»


تعداد بازدید :  190