شماره ۱۷۱۵ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
شلیک نخستین موشک در جهان

از پایان جنگ جهانی دوم 74‌ سال می‌گذرد و هنوز عده‌ای می‌اندیشند که اگر جای مغلوب و پیروز این جنگ عوض شده بود، دنیای امروز چه چهره‌ای می‌داشت. ماشین جنگی مدرن و عظیم آلمان نازی در سال‌های ابتدایی جنگ بین‌الملل دوم همچون داس، ارتش‌های اروپایی را درو می‌کرد؛ اما چند دگرگونی در جبهه‌های جنگ باعث شد روند پیروزی‌های متحدین متوقف شود. مقاومت انگلستان در آن سوی کانال مانش و دور از دسترس‌بودن آن برای نیروی زمینی آلمان، فرستادن نیروی بی‌شمار از سوی اتحاد جماهیر شوروی به جبهه‌ها بدون واهمه از بالارفتن تلفات انسانی، همچنین ورود ایالات متحده آمریکا به میدان جنگ، همه و همه از مواردی هستند که باعث شدند سیر پیروزی‌های رایش سوم متوقف شده و نهایتا شکلی معکوس به خود بگیرد.
سلاحی برای تغییر موازنه قوا
پس از پایان جنگ همه فهمیدند اگر آلمان‌ وقت کافی داشت به جنگ‌افزارهایی دسترسی پیدا می‌کرد که دنیا آمادگی چندانی برای مقاومت در برابر آنها نداشت. فیزیکدان‌های آلمانی تقریبا نصف راه دستیابی به سلاح هسته‌ای را طی کرده بودند، اما آغاز جنگ در ‌سال 1939 و همچنین فرار تعدادی از دانشمندان این کشور به انگلستان و ایالات متحده، روند رو به رشد صنعت هسته‌ای آلمان را با سکته مواجه کرد. پیشرفت دیگر آلمان در صنایع موشکی بود. «موشک» سلاحی بود که تا قبل از جنگ جهانی دوم کسی با آن و قابلیت‌هایش آشنایی نداشت و تنها وقتی موشک‌های موسوم به «1-V» و «2-V» در لندن پایتخت انگلستان فرود آمدند، دنیا فهمید که می‌توان فواصل خیلی دور را نیز هدف بمباران قرار داد؛ بدون این‌که جان خلبان‌ها و موجودیت هواپیماها به خطر بیفتند. موشک‌ می‌توانست موازنه قوا در میدان جنگ را خیلی جدی به نفع متحدین عوض کند اما موضوع این بود که این سلاح جدید‌ خیلی دیر در اختیار ارتش آلمان قرار گرفت و درواقع وقتی موشک‌پرانی آغاز شد که دیگر کار از کار گذشته بود.
کلیدخوردن عصر فضا
75‌سال پیش در چنین روزی، برابر 13 ژوئن 1944 میلادی، آلمان نازی، لندن را با موشک‌های «1-V» هدف قرار داد. نخستین حملات آنچنان که باید و شاید در اصابت به اهداف موفق عمل نکردند؛ اما با گذشت زمان و خصوصا تکمیل موشک‌های پیشرفته‌تر «2-V»، هم بُرد عملیاتی موشک‌ها افزایش یافت، هم دقت‌شان بالا رفت و هم بر میزان تخریب‌شان افزوده شد؛ اما همان‌طور که به آن اشاره شد، رایش سوم فرصت کافی برای استفاده از این دستاورد بزرگ دانشمندان آلمانی را پیدا نکرد و پس از تسلیم آلمان کشورهای پیروز در جنگ یعنی آمریکا، انگلستان و شوروی بر سر به دام انداختن دانشمندان صنایع هسته‌ای و موشکی این کشور وارد مسابقه شدند. در این رقابت ایالات متحده موفق‌تر از دیگران عمل کرد و آمریکایی‌ها تعداد زیادی موشک «2-V» به اضافه دانشمند شهیر آلمانی و پدر صنایع موشکی جهان یعنی ورنر فون براون را با خود به آمریکا بردند تا جهان به شکلی جدی وارد عصر فضا شود. 


تعداد بازدید :  807