شماره ۱۷۱۵ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
مجله‌ «وزن دنیا» امروز در خانه وارطان رونمایی می‌شود
شما هم دعوتید

نخستین شماره‌ مجله‌ «وزن دنیا» که مجله ویژه شعر است، در خانه وارطان رونمایی می‌شود. امروز مراسم رونمایی از نخستین شماره این مجله، با عنوان «عصری برای شعر» در خانه‌ «وارطان» واقع در میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، پلاک ۵۱۴ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ با حضور شاعران و دیگر اهالی فرهنگ برگزار خواهد شد.
«وزن دنیا»یی‌ها درباره رونمایی مجله عنوان کرده‌اند: «احوال شعر و شاعری در این سال‌های اخیرِ ایران، خوب نیست. ما با خیل عظیم شاعران و کتاب‌های شعر چاپ‌شده روبه‌رو شده‌ایم که بعضا خواننده‌ای جز اطرافیان خودشان ندارند. شعر، این هنر ملیِ ما در انزوا مانده و خریداری ندارد.»
در این اوضاع درهم و نامطلوب، نخستین شماره ماهنامه‌ «وزن دنیا»، مجله‌ای که تماما به شعر و شاعری می‌پردازد، با شعار «رسانه شعر ایران» به ‌تازگی- خردادماه ۱۳۹۸- منتشر شده است. «وزن دنیا» آمده است تا با اهدافی مشخص به سهم خودش فضای شعر ایران و ژورنالیسمِ شعر را رونق‌ بدهد و جای خالی بعضی کارهای نشده را پُر کند. توجه به استان‌ها و شهرهای دیگر و شاعرانی که تازه‌کارند یا چندان نام‌ و شعرشان مطرح نشده، یکی از مهمترین اهداف «وزن دنیا» است. در هر شماره‌ این مجله، آثاری از شاعران 10 استان کشور به همراه نمونه‌شعرهای شاعران استان تهران و نیز آثار فارسی‌زبانان «آن‌سوی مرزها» منتشر می‌شود و همچنین چاپ شعر دیگر فارسی‌زبانان همسایه‌ ایران در دستور کار این مجله است.
در نخستین شماره، به ‌غیر از تهران و آن‌سوی مرزها، از شاعران استان‌های آذربایجان‌شرقی، بوشهر، خراسان‌جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، لرستان و یزد شعرهایی در قالب‌های غزل، سپید، نیمایی و همچنین ترانه منتشر شده است. همچنین روی‌ جلد این شماره به طراحی از چهره‌ نیما یوشیج اختصاص پیدا کرده که همراه با پرونده‌ای مفصل درباره‌ کارنامه شاعری‌اش در صفحات داخلی مجله است. در نخستین شماره «وزن دنیا» دو فراخوان نیز منتشر شده است؛ اولی فراخوانی‌ است با عنوان «معرفی استعدادهای شعر»، خطاب به کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی تا آثار برگزیده‌ اعضایشان را با معرفی کوتاه‌ و مختصر از هر شاعرِ عضو، به ایمیل
 [email protected] ارسال کنند. دومین فراخوان خطاب به شاعران جوان است و کسانی که دوست دارند شعرشان در کارگاه «وزن دنیا» بررسی و سپس منتشر شود. متن این فراخوان بدین شرح است: «به دلیل استقبال شاعران جوان و مستقل از انتشار شماره نخست «وزن دنیا»، تحریریه درنظر دارد تا صفحاتی را به شعرهای ارسالیِ شاعرانی که علاقه‌مندند شعرشان به صورت کارگاهی در مجله بررسی شود، اختصاص دهد. شاعران عزیز می‌توانند شعرهای‌شان را- حداکثر ۳ شعر- به همراه بیوگرافی، محل سکونت و شرحی مختصر از فعالیت ادبی‌شان را  برای ما به ایمیل info@vaznedonya ارسال کنند تا در صفحات کارگاهِ شعر «وزن دنیا» توسط تحریریه بررسی شود. حتما در سابجکت (موضوع) ایمیل عبارت «کارگاه شعر وزن دنیا» را بنویسید.
در بخشی از مطلب ورودی این مجله درباره «وزن دنیا» آمده است: «وزن دنیا، کجای شعر ایستاده است؟ وزن دنیا ماهنامه‌ای از شعر لبالب و خانه‌ شعر است. وزن دنیا می‌خواهد کنار برنای پیر شعر بنشیند و از هجمه‌ «دل‌تان خوش است! چه کسی شعر می‌خواند» نترسد و زیر نام مستقل و بلند شعر فارسی، مجله‌ای مستقل باشد که دستش روی زانوی خودش است و امیدش به خیالِ شاعران ایران.»
پوریا سوری، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول این ماهنامه تخصصی است و شورای سردبیری مجله را علی مسعودی‌نیا، سیدفرزام حسینی و پوریا سوری تشکیل می‌دهند. «وزن دنیا» در ۲۰۸ صفحه و با قیمت ۳۰هزار تومان هم‌اکنون در کتابفروشی‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی منتخب در سراسر ایران در دسترس علاقه‌مندان است.

 


تعداد بازدید :  733