شماره ۱۷۱۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد
صفحه را ببند
ماجرای هواوی

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دیگر تمایلی به ورود کالاهای تولید چین با حداقل تعرفه گمرکی به خاک ایالات متحده ندارد و می‌خواهد در هزینه و فایده این تجارت دوجانبه موازنه ایجاد کند. جنگ تعرفه‌ها‌ البته در روابط اقتصادی پکن و واشینگتن موضوع جدیدی به شمار نمی‌رود و این دو طی سالیان گذشته بارها در میدان تعرفه واردات دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، اما این‌بار به سبب تکیه‌زدن یک تاجر بالفطره بر صندلی ریاست‌جمهوری آمریکا قضیه کمی فرق کرده و به نظر نمی‌رسد همچون گذشته کار فقط به شاخ و شانه‌کشیدن ختم شود. این میان اما موضوع دیگری نیز روی روابط چین و آمریکا سایه انداخته و آن همانا بستن شمشیر از رو برای معروف‌ترین شرکت چینی فعال در عرصه فناوری یعنی «هواوی» است. ترامپ تاکنون از موضوع هواوی به‌عنوان یک اهرم برای فشارآوردن بر چین استفاده کرده است و البته ابایی هم ندارد که در اظهارنظرهای خود سوءاستفاده‌ از ماجرای هواوی را منکر شود، کما این‌که به تازگی نیز گفته است: «هواوی تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکاست، اما می‌تواند بخشی از معامله با چین باشد»! اما به‌واقع ماجرای هواوی چیست؟
تاثیر جنگ تجاری بر غول فناوری
برای ما ایرانی‌ها هواوی در اسمارت‌فون‌هایی که نام این برند را بر خود دارند، تجلی یافته اما این شرکت فناوری چینی کمی بیش از یک تولید‌کننده تلفن‌های همراه هوشمند است و شاید بتوان آن را یکی از مهمترین شرکت‌های ارایه‌کننده سرویس‌های ارتباطی در جهان قلمداد کرد. در واقع امروز هواوی نزدیک به 30‌درصد از سهم بازار تجهیزات زیرساخت ارتباطی و به همین میزان سهم تجهیزات 2G، 3G و 4G جهان را در اختیار دارد و به نوعی در این زمینه بی‌رقیب است. همچنین هواوی در زمینه جدیدترین فناوری دنیای ارتباطات یعنی تکنولوژی 5G ازجمله شرکت‌های پیشرو بوده و تجهیز و ارتقای این فناوری روز دنیا در بسیاری از کشورها به این شرکت سپرده شده است. هرچند که با توجه به تهدیدهای مستقیم آمریکا، روند سفارش‌های جهانی کند شده و همه به نوعی منتظرند ببینند نتیجه جنگ تجاری چین و آمریکا به کجا می‌انجامد، چون نتیجه هرچه باشد، روی سرنوشت هواوی نیز تاثیرگذار خواهد بود.   
نقض تحریم ایران و اتهام جاسوسی
در ماجرای فشارآوردن به هواوی مهمترین بهانه آمریکا متهم‌بودن این کمپانی چینی به شرکت در فعالیت‌های جاسوسی و دزدی اطلاعات کاربران است. این میان البته همکاری گسترده هواوی با ایران- به‌عنوان نمونه تأمین اکثر آنتن‌های BTS تلفن‌همراه در ایران- که ایالات متحده آن را نقض تحریم‌های اعمال‌شده بر ضد تهران تلقی می‌کند نیز، در شاکی‌بودن آمریکایی‌ها از هواوی بی‌تاثیر نیست، کما این‌که بازداشت مدیرمالی این شرکت در کانادا نیز به بهانه دورزدن تحریم‌های ایران اتفاق افتاد، اما به نظر نمی‌رسد همکاری با ایران در برابر اتهام جاسوسی موضوع چندان مهمی تلقی ‌شود. هواوی از مدت‌ها پیش به جاسوسی و نقض حریم کاربران خصوصی متهم بوده و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نگران این هستند که درصورت سپردن زیرساخت‌های مخابراتی کشور خود به این شرکت، خود را در چاه بیندازند.


تعداد بازدید :  387