شماره ۱۷۱۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد
صفحه را ببند
کنکور ارشد با همه اما و اگرهایش برای برگزاری پس از سیل طی دو روز گذشته برگزار شد
ریزش 120‌هزار نفری

سیل که آمد نه دیگر خانه‌ای باقی ماند و نه مدرسه و کلاسی. اوضاع برای کنکوری‌های شهرهای سیل‌زده سخت‌ شد. آنها که می‌خواستند نتیجه تلاش‌های یک‌ساله و چندساله‌شان را در کنکور ببینند، بدون خانه و کتاب ماندند. نگرانی‌ها آن‌قدر زیاد بود که کمیسیون آموزش مجلس پای کار آمد و قرار شد تا زمان برگزاری کنکور تغییر کند.
سید حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اصرار اعضای کمیسیون برای تاخیر در برگزاری کنکور ارشد خبر داد و گفت:  «وزیر علوم و معاونان وی معتقد بودند باید همانند زلزله‌زدگان برای سیل‌زدگان نیز سهمیه‌ای در نظر گرفته شود، ولی نمایندگان معتقدند بودند اگرچه اختصاص سهمیه لازم است، ولی کافی نیست و باید به‌ویژه کنکور ارشد به تاخیر بیفتد، زیرا فارغ از بحث دانشجویانی که در مناطق سیل‌زده حضور داشتند، در بسیاری از دانشگاه‌ها گروه‌های جهادی تشکیل شده و برای امدادرسانی و کمک به مناطق سیل‌زده رفته‌اند که آنها نیز شامل این مسأله خواهند شد و البته مقرر شد وزارت علوم بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.»
اما درنهایت سی‌ام اردیبهشت‌ماه بود که ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از مخالفت با طرح تعویق کنکور سراسری به مدت حداقل دو ماه خبر داد و گفت: «تعویق زمان کنکور برای داوطلبان آنچنان نمی‌تواند موثر باشد، چراکه کنکور یک آزمون رقابتی است و اگر به‌طور مثال ۱۵ یا ۲۰ روز به یک داوطلب زمان می‌دهیم و کنکور را به تعویق می‌اندازیم، این مهلت برای تمام داوطلبان است و آنهایی که بیشتر خوانده‌اند باز هم فرصت مطالعه پیدا می‌کنند و تغییر زمان برگزاری کنکور در آموزش عالی اختلال ایجاد می‌کند.»
اما در حالی که بیش از ششصد هزار نفر داوطلب حضور در آزمون کارشناسی ارشد بوده و بیست درصد آنها با سیل درگیر بودند، موافقت شد تا آزمون ارشد با 7 هفته تاخیر در روزهای پنجشنبه و جمعه   23 و 24 خرداد، یعنی طی دو روز گذشته کنکور ارشد برگزار شود. با توجه به آمار ۷۳۵‌هزار و ۷۴۳ متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد در‌ سال ۹۷ تعداد داوطلبان در‌ سال ۹۸ در مقایسه با ‌سال گذشته بیش از ۱۲۰‌هزار نفر کاهش یافته که از این تعداد ۳۲۶‌هزار و ۴۴۷ کارت مربوط به داوطلبان زن و بقیه مربوط به مردان است.
از سوی دیگر قرار بر این شد که داوطلبان شهرهای سیل‌زده سهمیه داشته باشند و اصل سهمیه که براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی برای زلزله‌زدگان بوده است، با موافقتی که انجام می‌گیرد، برای سیل‌زدگان نیز تعمیم داده خواهد شد. این سهمیه همان‌طور که برای داوطلبان مناطق سیل‌زده در آزمون کارشناسی ارشد ‌سال ۹۸ در نظر گرفته شده است، برای کنکور سراسری‌ سال ۹۸ هم اعمال می‌شود و مناطق سیل‌زده طبق قانون مصوب در شورایعالی انقلاب فرهنگی براساس اعلام وزارت کشور تعیین می‌شوند. همچنین به رشته‌هایی سهمیه داده خواهد شد که به پیشنهاد استانداری اعلام می‌شوند.
به غیر مناطق سیل‌زده که در شرایط دشوار کنکور را برگزار کردند، متقاضیان ساکن در شهرهای جنوبی هم در گرمای بالای هوا و درحالی‌که چند روزی است برخی از این مناطق به دلیل گرما تعطیل است، به استقبال کنکور رفتند.
هنوز از حواشی برگزاری این آزمون اخبار چندانی در دست نیست، اما درحال حاضر می‌دانیم جوان‌ترین متقاضی آزمون کارشناسی ارشد، سیدمحمدیاسین مرتضوی، ۱۲ ساله از شهرستان انار استان کرمان است که حافظ کل قرآن و داوطلب کارشناسی ارشد رشته الهیات است.


تعداد بازدید :  384