شماره ۱۷۱۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد
صفحه را ببند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن:
«ترامپ» را شایسته مبادله پیام نمی‌دانم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح روز پنجشنبه با آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن و هیأت همراه دیدار کردند، دیداری که با توجه به زمینه‌چینی‌های از پیش انجام‌شده برخی‌ها انتظار ایجاد نقطه عطفی در مناسبات بین‌المللی داشتند. در ابتدای این دیدار آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن خطاب به مقام معظم رهبری گفت: «من قصد دارم پیام رئیس‌جمهوری آمریکا را به جنابعالی برسانم.»
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به نخست‌وزیر ژاپن گفتند: «ما در حسن‌ نیت و جدی‌بودن شما تردیدی نداریم اما درخصوص آنچه از رئیس‌جمهوری آمریکا نقل کردید، من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد. مطالبی را که بیان خواهم کرد، در چارچوب گفت‌وگو با نخست‌وزیر ژاپن است زیرا ما ژاپن را کشوری دوست می‌دانیم، اگرچه گلایه‌هایی نیز وجود دارد.»
ایشان با اشاره به صحبت‌های نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر این‌که ترامپ به او گفته «آمریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد»، تأکید کردند: «مشکل ما با آمریکایی‌ها موضوع تغییر رژیم نیست، زیرا آنها اگر چنین قصدی هم داشته باشند، قادر به اجرای آن نیستند، همان‌طور که رؤسای جمهور قبلی آمریکا، در چهل‌سال گذشته، برای نابودی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند اما نتوانستند. این‌که ترامپ می‌گوید قصد تغییر رژیم را ندارد، یک دروغ است زیرا اگر می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد اما نمی‌تواند.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به صحبت‌های نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر درخواست آمریکا برای مذاکره درباره موضوع هسته‌ای گفتند: «جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج، شش‌سال در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپایی‌ها در قالب ۱+۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد  قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده
 مذاکره کند؟»
ایشان با اشاره به سخنان نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر این‌که آمریکا آماده مذاکرات صادقانه با ایران است، خطاب به آقای آبه گفتند:   «ما این حرف را اصلا باور نمی‌کنیم زیرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمی‌شود. صداقت در میان مقامات آمریکایی بسیار کمیاب است. رئیس‌جمهوری آمریکا چند روز پیش با جنابعالی دیدار و گفت‌وگو و درباره ایران هم صحبت کرد، اما بعد از بازگشت از ژاپن، بلافاصله تحریم صنایع پتروشیمی ایران را اعلام کرد، آیا این پیام صداقت است؟ آیا این نشان می‌دهد که او قصد مذاکره صادقانه دارد؟ ما به هیچ‌وجه تجربه تلخ مذاکره چند‌سال اخیر با آمریکا را تکرار نخواهیم کرد.»


تعداد بازدید :  467