شماره ۱۷۱۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد
صفحه را ببند
ارومیه 2019، فرصتی که غنیمت است

برگزاری مسابقات لیگ والیبال 2019 در ارومیه را باید به فال نیک گرفت. در روزهایی که بسیاری در دنیا می‌خواهند ما را کشوری ناامن و لجوج نشان بدهند، این مسابقات که با حضور تیم‌هایی از شرق و غرب برگزار می‌شود عرصه خوبی است تا نشان دهیم که زندگی چطور در این کشور جریان دارد. که یکی از شهرهای غیرمرکزی ما چطور می‌تواند میزبان برترین تیم‌های والیبال جهان باشد و تماشاگران ما چه ظرفیتی برای حضور و استقبال از برترین رقابت‌های بین‌المللی دارند.
این که عده‌ای می‌گویند ما متخصص تبدیل کردن فرصت‌ها به تهدیدها هستیم، شاید همین یک جا کمی رنگ ببازد. به شرط این که همه متوجه باشیم که چه شرایطی را داریم سپری می‌کنیم و چقدر به آرامش و در عین حال نشاط نیازمندیم. در همین روزهای اخیر دیده شد بزرگانی ابراز نگرانی کردند و دوباره از ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه گفتند. دلیلی که مثل همیشه ذکر می‌شود هم شأن و جایگاه زنان است و البته این که شرع با رفتن زنان به ورزشگاه‌ها مخالف است. درباره ملاحظات شرعی مراجع پیش از این نظر داده‌اند و مشخص شده که با توجه به نبودن حکم قطعی و این که عده‌ای از مجتهدین چنین حضوری را غیرمجاز نمی‌دانند، می‌توان با سهولت بیشتری با ماجرا روبه‌رو شد.
قضیه شأن و جایگاه بانوان را هم باید یک سوء‌تفاهم بزرگ محسوب کرد. در حالی که این همه تمایل برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود دارد و در شرایطی که سابقه نشان داده آمدن دختران به ورزشگاه باعث کم شدن خشونت و بهبود رفتار مردان هم خواهد شد، این که بگوییم در شأن خانم‌ها نیست به ورزشگاه بیایند نهایت کم‌انصافی است. لابد همه آن احترام و جایگاهی که از آن گفته می‌شود در تصاویری که از برخورد با زنان مشتاق برای رفتن به استادیوم‌ها دیده می‌شود متجلی شده. خانم‌ها حق دارند به ورزشگاه بیایند و مسابقات ارومیه و الزامات نهادهای بین‌المللی فرصتی است تا نشان بدهیم مشکلی برای حضور همزمان زنان و مردان نداریم. این همان فرصتی است که می‌تواند فرهنگ بالای ایرانی را به رخ جهانیان بکشد و کارشکنی و زمزمه‌های مخالفی که در گوشه و کنار شنیده می‌شود کمکی به دیپلماسی ما برای نمایش واقعیت ایران در دنیا نخواهد کرد.


تعداد بازدید :  480