شماره ۱۷۱۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد
صفحه را ببند
توطئه رسانه‌ای پشت صحنه انهدام کشتی‌های ژاپنی

آرمین منتظری دبیر گروه جهان

انفجار دو کشتی در دریای عمان در 30 کیلومتری سواحل ایران دیروز تیتر نخست بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های جهان بود. درخصوص این اتفاق چند نکته بسیار مهم قابل توجه است. صرف‌نظر از این‌که ایران از انهدام این کشتی هیچ نفعی نمی‌برد، برشمردن برخی نکات شاید به روشن‌ترشدن موضوع کمک کند.
نخست همزمانی این اتفاق با دیدار آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری است. دیداری که در آن شینزو حامل پیامی از سوی دونالد ترامپ بود که با پاسخ قاطعانه رهبری روبه‌رو شد. در تحولات ژئوپولتیکی همزمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا این اتفاق باید در آن بازه زمانی خاص رخ می‌داد. نکته دوم این‌که کشتی‌ها ژاپنی بودند و درست در زمان سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران مورد حمله قرار گرفتند. نکته سوم این‌که دولت آمریکا ساعاتی کوتاه پس از این اتفاق انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت و البته نکته چهارم محتوای دیدار شینزو با مقام معظم رهبری و سخنان قاطعانه ایشان در پاسخ به اظهارات شینزو بود.
آن‌چه در این خصوص از نظر نگارنده واضح به نظر می‌رسد یک تاکتیک جنگ روانی و رسانه‌ای است. واقعیت این است که پس از این اتفاق و موضع‌گیری سریع آمریکا در متهم‌کردن ایران، رسانه‌های غربی محتوای سخنان منطقی و قاطعانه رهبری درخصوص ترامپ را در حاشیه قرار داده و به موضوع آتش‌سوزی کشتی‌ها پرداختند. تاکتیک رسانه‌ها به شکلی کاملا واضح نشان می‌دهد این کار به عمد انجام شده است.
آمریکا که طی ماه‌های گذشته از ایجاد اجماع سیاسی جهانی علیه ایران ناتوان بوده، حالا کار را به رسانه‌ها کشانده است. وقتی به روش پوشش خبری انهدام دو کشتی و دیدار شینزو و رهبری انقلاب توجه می‌کنیم و چینش رخدادها را در گزارش‌های خبری می‌خوانیم، کاملا واضح به نظر می‌رسد که هدف این بوده انهدام کشتی‌ها در رأس توجه قرار گرفته و سپس پاسخ منفی و البته منطقی رهبری انقلاب به پیشنهاد مذاکره ترامپ در مرحله بعدی قرار بگیرد تا به خواننده این‌گونه القا شود که ایران از یک سو به کشتی‌ها در خلیج‌فارس حمله می‌کند و از سوی دیگر پیشنهاد مذاکره را نیز رد می‌کند. این نوع از پوشش خبری پیشتر درخصوص حمله آمریکا به عراق نیز دیده شد. تجربه نیز نشان داده است که آمریکا از رسانه‌های غربی برای توجیه رفتارها و سیاست‌های خود استفاده می‌کند.
حالا همه در دنیا به انهدام کشتی‌های ژاپنی می‌پردازند و کمتر از سخنان رهبری سخن می‌گویند. به حاشیه راندن یک اتفاق مهم (دیدار شینزو با رهبری) و روی خط آوردن اتفاقی جانبی تنها یک هدف دارد؛ تخریب چهره ایران در منطقه و جهان. چه این‌که بسیاری از خبرگزاری‌های غربی در پوشش این رخداد ابتدا به انهدام کشتی‌ها اشاره کرده و سپس به موضوع آمریکا در متهم‌کردن ایران پرداخته و بعد از آن بلافاصله نوشته‌اند که رهبری انقلاب نیز در دیدار با شینزو به درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخ منفی داد.
لزوم هوشیاری امروز بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. این دیگر جنگ صرفا اقتصادی نیست. جنگ رسانه‌ای نیز بشدت تمام آغاز شده است. بنابراین پادزهر آن اتکا بر حقایق، استدلال مبتنی بر واقعیت و پرهیز از هرگونه تنش‌زایی است.


تعداد بازدید :  447