شماره ۱۷۱۶ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد
صفحه را ببند
کاروان متخصص‌‌‌ها
چطور تعمیرکاران به کمک سیل‌زدگان آمدند؟

گل و لای، سوغات سیل برای خانه‌‌‌ها و شهرهای سیل زده بود. حالا سیلاب فروکش کرده است اما گل و لای در تمام روزنه‌‌‌ها و قفسه‌‌‌ها و کمدها و لوازم برقی باقی مانده است. موضوعی که علاوه بر مردم سیل زده، ذهن داوطلبان استان مرکزی را هم به خود مشغول کرده و حالا تیم‌‌‌هایی از متخصصان تعمیر لوازم برقی را راهی مناطق سیل زده لرستان می‌کند. «علیرضا محمودی» معاون داوطلبان استان مرکزی می‌گوید: «نخستین گروه امدادگری که از استان ما به لرستان رفت، با ما در ارتباط بود و نیازهای موجود در مناطق سیل زده را در میان می‌‌‌گذاشت تا آنها را تهیه کنیم. یکی از مواردی که این امدادگران می‌‌‌گفتند این بود که بسیاری از لوازم برقی مردم در سیل دچار آسیب و خرابی شده است. تهیه بسیاری از این وسایل از نظر اقتصادی کار دشواری بود. در هر خانه لوازم برقی مهمی مثل یخچال، لباسشویی، اجاق گاز و وسایل دیگر آسیب جدی دیده بود. به فکر ما رسید که از تخصص نیروهای داوطلب در این زمینه استفاده کنیم. فراخوان‌‌‌هایی اعلام کردیم و در آن از داوطلبان خواستیم تا اگر در زمینه تعمیر لوازم برقی تخصصی دارند و تمایل به کار داوطلبانه در مناطق سیل زده را دارند به ما اطلاع دهند.»
فراخوان‌‌‌ها به دست داوطلبانی که در شرکت‌‌‌های نصب لوازم برقی تخصص داشتند رسیده بود و خیلی زود از آن استقبال کردند. کاروانی از تعمیرکاران و متخصصان امور فنی ساختمان در نخستین روزهای اردیبهشت ماه مغازه‌‌‌های خود را بستند و راهی پلدختر شدند. محمودی می‌گوید: «به کمک خیران، 30 میلیون تومان پول نقد برای خرید قطعات مورد نیاز تعمیر لوازم برقی جمع‌آوری شد. گروه 4 نفره‌‌‌ای از تعمیرکاران لوازم برقی اعلام آمادگی کردند. همچنین گروه 8 نفره‌‌‌ای از نیروهای تأسیسات موتورخانه‌‌‌ای نیروگاه شازند هم اعلام آمادگی کردند و در این کاروان، با ما همراه شدند. وقتی به پلدختر رسیدیم ابتدا قصد داشتیم تا در کمپ ساکن شویم. اما شورای‌شهر و مردم آنجا حمایت خوبی از ما کردند. یکی از شهروندان پلدختر که نمایشگاه اتومبیل داشت، از مستأجر ملک خود خواست تا هرچند روز که زمان نیاز داریم، در آن مغازه کارگاه خود را دایر کنیم. 11 روز در پلدختر مستقر بودیم و در این مدت مردم لطف و محبت زیادی به ما داشتند.
از ما پذیرایی می‌‌‌کردند و دعای خیرشان پشت سر ما بود. تعمیرکارانی که به این محدوده اعزام شده بودند هم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌‌‌کردند. نه تنها از مردم پلدختر برای تعمیر وسایل برقی‌‌‌شان هزینه‌‌‌ای دریافت نمی‌‌‌شد، بلکه اگر وسیله‌‌‌ای نیاز به قطعه داشت، تعمیرکاران داوطلب با هزینه‌‌‌های شخصی خودشان آن را تهیه می‌کردند.» گروهی از داوطلبان متخصص از شیراز هم راهی پلدختر شده بودند و در آن شهر، به داوطلبان اراک پیوستند. کار داوطلبان متخصص در شهرهای سیل زده هنوز به اتمام نرسیده و تا پایان مشکلات این مناطق، کاروان‌‌‌های دیگری از این متخصصان به مناطق سیل زده روانه
می‌‌‌شوند.

 


تعداد بازدید :  285