شماره ۱۷۱۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
یک شیرین‌کاری دیگر در میدان عتیق اصفهان
شهربازی وسط بافت تاریخی چه می‌کند؟
شهرداری اصفهان به «شهروند»: دستور جمع‌آوری دادیم

دیروز کانال تلگرامی دیده‌بان میراث فرهنگی ایران تصاویری از احداث زمین بازی و پیست کارتینگ در میدان امام علی(ع) اصفهان که به میدان عتیق، میدان کهنه و سبزه میدان معروف است، منتشر کرد، این تصاویر به سرعت با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. موقعیت میدان عتیق یا سبزه میدان از این منظر مهم است که از یک سو مسجد جامع اصفهان را به بنای ‌هارونیه و از سوی دیگر به مدرسه و کاروانسرای کاسه‌گران و بازار بزرگ اصفهان متصل می‌کند و ازجمله میراث ثبت‌شده اصفهان به حساب می‌آید. این‌طور که به نظر می‌رسد سازه‌های جدید که به‌عنوان شهربازی ساخته شده‌اند، نه‌تنها در حریم بافت تاریخی قرار دارند، بلکه منظر بصری مسجد جامع اصفهان را نیز نقض کرده‌اند. فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان که به گفته خودش در ماموریت به سر می‌برد، از ساخت چنین سازه‌هایی در سبزه میدان بی‌خبر است. او می‌گوید: «مطمئن هستم که این سازه بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی ساخته شده است.» او وعده پیگیری ماجرا را هم می‌دهد و می‌گوید: «بارها بدون هماهنگی با میراث فرهنگی از این دست اقدامات انجام شده است که بعد از پیگیری‌ها توانسته‌ایم بخشی از آنها را متوقف کنیم.»
روزبه فرزان یکی از فعالان میراث فرهنگی اصفهان در مورد این سازه به «شهروند» می‌گوید: «بارها در مورد آن‌چه شهرداری و بقیه نهادها در مورد بافت تاریخی اطراف مسجد جامع انجام می‌دهند، تذکر دادیم، اما کار خودشان را کردند. یک فضا در میان این بناها ساخته‌اند که اصلا رونق نگرفته و ساخت فضای بازی و سرسره هم برای رونق‌دادن به همین فضاست. درواقع آن‌چه ما باید بیشتر برایش تلاش کنیم دستکاری‌هایی است که پیش از این انجام شده است.»
رسول ابراهیمی یکی دیگر از فعالان میراث فرهنگی شهرستان که بعضی از عکس‌های منتشرشده را گرفته است، در مورد این اتفاق می‌گوید: «به نظر من ساخت شهربازی حتی اگر به بافت تاریخی هم صدمه فیزیکی نزند، از نظر فرهنگی و منظری که درست کرده است، یک کار ضد میراث فرهنگی محسوب می‌شود. مگر برای رونق دادن به فضای تاریخی باید شهربازی بسازیم؟ هر محیطی اقتضائات خودش را دارد.» حسین امیری، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان هم در گفت‌وگو با «شهروند» در مورد این ماجرا می‌گوید: «بعد از ساخت میدان امام علی(ع) در این منطقه در سال‌های گذشته متاسفانه این بافت تاریخی با رکود و کم‌رونقی روبه‌رو شد، تا جایی که هم کسبه زیان دیدند و هم فعالان فرهنگی از بی‌توجهی گردشگران و مردم به این منطقه گلایه می‌کردند، به همین دلیل هم طرحی برای رونق‌بخشی به این منطقه در نظر گرفته شد.» او ادامه می‌دهد: «قرار بر این شد که در این فضای مناسبی که وجود دارد، فعالیت‌هایی مانند برگزاری نمایشگاه و چند اقدام دیگر انجام شود، اما کل کار هنوز ناقص است. نظر ما این است که قبل از اتمام پروژه نباید در مورد آن قضاوت کرد، اما در مورد پارک بادی که ساخته شده، من آن را بی‌سلیقگی پیمانکار می‌دانم و همین امروز (شنبه) برای جمع‌آوری آن اخطار و تذکر دادم. به مدیران مجموعه اخطار دادم که ظرف همین امروز این سازه‌ها باید جمع‌آوری شود، چون خود ما هم قبول داریم که ساخت شهربازی آن هم به این شکل با بافت تاریخی و فرهنگی این فضا سنخیتی ندارد.»


تعداد بازدید :  2598