شماره ۱۷۱۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر در جمع مسئولان برگزاری حج ابعاد مختلف این فریضه را تبیین کرد
حج عبادت جامع

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حوزه نمايندگي ولي فقيه در جمعيت هلال احمر، حجت الاسلام والمسلمين معزي نماينده ولي فقيه در جمعيت هلال احمر ظهر امروز با حضور در همايش تيم هاي بهداشتي و درماني مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر در حج 98 كه در سالن اجتماعات سازمان حج و زيارت برگزار شد در سخناني با تبيين اهميت و جايگاه حج در اسلام، اين فريضه را يكي از مهمترين فرايض ديني برشمرد. مشروح سخنان حجت الاسلام والمسلمين معزي در اين همايش بدين شرح است؛
در جمعی سخن می‌گوییم که در آستانه‌ی یک سفر بسیار مهم هستند. سفری الهی؛ سفری معنوی و به دور از ابعاد مادی، جسمانی و نفسانی. این سفر با دیگر سفر‌ها تفاوتی ذاتی دارد. سفری برای نزدیک شدن به خداوند تبارک و تعالی و سفری برای پاک شدن از همه‌ی آلودگی‌های نفسانی و شیطانی. سفری‌ است بس عظیم، بزرگ و بی‌نظیر. شاید برخي از حاضرين در جلسه بارها به این سفر بزرگ مشرف شده باشید، اما هر بار که می‌روید، بيش از پيش با عمق آن آشنا می شوید. نام این سفر را حج گذاشته‌اند.
نقل است از زبان یکی از بزرگ‌ترین فقها و نوابغ قرن سیزدهم که حج از بزرگترین شعائر اسلام و برترین عبادتی است که بندگان را به خداوند نزدیک می‌کند. این حج و عبادت یک ریاضت نفسانی است. این حج یک طاعت مالی‌ست؛ یک عبادت بدنی‌ست؛ یک طاعت قولی‌ست. یک عبادت فعلی‌ست، وجودی‌ست. هم باید اعمالی را انجام دهیم و هم باید اعمالی را ترک کنیم. حج اسرار و فوایدی دارد که اسرارش را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد. بالاتر از حج مقبول عبادتی وجود ندارد، در حج همه چیز هست. نماز، روزه، جهاد و تلاش‌های گوناگون. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از تکالیف نادری است که خداوند متعال در آن ابعاد مختلفی را قرار داده است که هم زندگی فردی ما و هم سلوک اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم در تن و جان ما اثر می‌گذارد. حجاج در کنار هم به صورت امتی واحد جمع می‌شوند و به تعبیر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، آن‌ها می‌توانند تمام شریعت و دین را به نمایش بگذارند. اسلام را در حج می‌توان دید. این حج، شریعت است. حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: حج پرچم اسلام است. امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: «حج یکی از ارکانی است که اسلام بر آن بنا گذاشته شده است». امیرالمومنین عليه السلام بيان مي‌دارند: «حج تقویت کردن و نیرومند ساختن دین خداست. حج بیعت با امام است. حج شفاعت است». امام باقر می‌فرمایند: «حاجی و عمره گزار مهمانان خدا هستند.»
 اما از همه‌ی این‌ها مهم‌تر این است که حکومت اسلامی در حج مسئولیتی دارد. حکام اسلامی در برابر حج مسئولند. اگر خانه‌ی خدا خالی از مسلمانان باشد، حکام اسلامی باید به آنها كمك مالي بدهند و آن‌ها را کمک کنند تا به حج بروند؛ چون مسئول‌اند. آن‌ها باید زمینه را به‌گونه‌ای فراهم کنند تا حج گزاران بهترین حج را انجام دهند. در این ۴۰ سال حکومت جمهوری اسلامی ایران، در سخت‌ترین شرایط چه در هشت سال دفاع مقدس و چه در دوران تحریم‌ها و چه اکنون که در بدترین شرایط جنگ اقتصادی هستیم، حج را فراموش نکرده‌ایم. به سفارش امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای(مدظله ‌العالی)و علی رغم اختلافات بسیار بین حکومت جمهوری اسلامی ایران و حکام سعودی، باز مسئولان دو کشور مذاکره کردند تا حج مردم انجام شود. چرا که این فریضه‌ی بزرگ نباید تعطیل شود.
 ایران اسلامی در حج برای حج‌گزاران الگوسازی کرده است. یک نمونه آن همین مسائل پزشکی است. هشت بیمارستان و درمانگاه و بیش از ۵۰۰ پزشک و پیراپزشک و پرستار در خدمت بيش از ۸۶ هزار حج گزار ایرانی هستند. جمهوری اسلامی حج را به گونه‌ای ساماندهی کرده که اقشار گوناگون بتوانند از آن استفاده کنند و صرفاً جهت استفاده‌ی عده‌ای ثروتمند نباشد. این مدیریت در جهان کم‌نظیر و ساماندهی جمهوری اسلامی ایران الگویی برای دیگر کشورهای مسلمان در ابعاد مختلف است؛ از جمله امکانات رفاهی، آموزش معارف دین و ... .
 کما این‌که یکی از مسئولان عربستانی اذعان کرده بود که حج ایرانی‌ها منحصر به‌فرد است. خدا را شکر در این سال‌ها به همت همه‌ی ارگان ها از جمله هلال احمر دغدغه‌ی سلامت و امنیت حجاج رفع شده و ما در هلال احمر که مهم‌ترین مسئولیتمان کاهش آلام و درد و رنج مردم است، این کمک را بی منت انجام می‌دهیم. این خدمات باید در نهایت احترام گذاشتن به حجاج مکرم انجام شود. باید زمانی که  طبیب بالای سر بیمار حاضر می‌شود، وی احساس آرامش کند.
اينجانب از تمامي كارگزاران و خادمان به ضيوف الرحمان بالاخص كادر درماني و بهداشتي هلال احمر سپاسگزارم و براي شما عزيزان آرزوي موفقيت دارم.


تعداد بازدید :  344