شماره ۱۷۱۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
رئیس سازمان حج و زیارت در همایش تیم‌های بهداشتی و درمانی حج از رفع مشکلات دارو و درمان در ایام حج در پی تفاهمنامه هلال‌احمر ایران با وزارت حج عربستان خبر داد
کار هیات پزشکی در معاینات حج ارزشمند است
86‌هزار و 550 نفر امسال به حج اعزام می‌شوند

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در همایش تیم‌های بهداشتی و درمانی در حج ۹۸ با اشاره به ارتقای کیفیت خدمات در مراسم حج بیان کرد: «زحماتی که تمام دوستان و همکاران در سال‌های قبل برای ارتقای کیفیت خدمات به حجاج کشیده‌اند باعث شده است امسال خدمات با کیفیت بهتری برای حجاج و زائران بیت‌الله ارایه شود.»
او به روابط غیر سیاسی ایران و عربستان اشاره کرد و گفت:   «شرایط سیاسی بین ایران و عربستان مناسب نیست و روابط سیاسی به‌طور کامل قطع شده است، اما براساس هماهنگی نانوشته بین کشور ما و عربستان، روابط در زمینه حج با روابط سیاسی بین دو کشور از یکدیگر تفکیک شده ‌است و به صورت مجزا دنبال می‌شود. با وجود آن‌که سفارتخانه و کنسولگری ایران در عربستان تعطیل شده است، بعد از مذاکراتی که با وزیر حج عربستان انجام شد، دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت کار خود را در کشور عربستان آغاز کرد و با حمایت دولت توانستیم اعتبارات و ارز مورد نیاز عملیات مربوط به حوزه اجرایی مانند مسکن، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات را تأمین کنیم.»
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تفاهمنامه هلال‌احمر ایران با وزیر حج عربستان در حوزه پزشکی و فعالیت مراکز پزشکی و درمانی گفت: «براساس این تفاهمنامه مشکلاتی که در انتقال دارو و تجهیزات و استقرار نیروها وجود داشت، برطرف شد؛ همچنین  با توجه به سیاستی که سازمان حج و زیارت و هیأت پزشکی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های درمانی عربستان دنبال می‌کنند، می‌توانیم به صورت کامل از این ظرفیت استفاده کنیم. 86‌هزار و 550 نفر امسال به حج اعزام می‌شوند. ممکن است با امکان هیأت پزشکی550 نفره، قادر به سرویس‌دهی به همه حجاج نباشیم، بنابراین در کنار تیم‌های پزشکی کشورمان، لازم است از ظرفیت‌های کشور میزبان نیز بهره ببریم.»
رشیدیان به برنامه‌ریزی‌ها و آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته از حج‌ سال 97 اشاره کرد و گفت: «به وسیله ۲۲ کارگروهی که تشکیل شد، مجموعه آسیب‌‌ها شناسایی و برای آنها راهکارهایی پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. به‌جز مواردی مانند گرفتن‌ برنامه پروازی که مشکلاتی در آن وجود دارد و به کشور عربستان مرتبط است، باقی برنامه‌ریزی‌ها به‌طور کامل انجام شده است. این احتمال وجود دارد که فاصله اقامتی زائران ما در عربستان از 35 روزی که پیش‌بینی شده بود برای تعدادی از کاروان‌ها  بیشتر شود. از 17 تیرماه پروازهای حج آغاز می‌شود و باید تا 17 شهریورماه نیز تمام شود. با توجه به این‌که ممکن است اقامت تعدادی از کاروان‌های کشورمان بیش از 35 روز باشد، تیم‌های پزشکی بایستی آمادگی کامل داشته باشند.»
او به ثبت نام حجاج در دو مرحله اشاره کرد و گفت: «مدت‌هاست که ثبت نام حجاج در دو مرحله انجام می‌شود؛ به این دلیل که در مرحله اول، ثبت نام واجدان شرایط صورت می‌گیرد و در مرحله دوم به کمک تیم پزشکی در کنار بررسی استطاعت مالی حجاج به بررسی وضع جسمی آنها می‌پردازند. بنابراین کار هیأت پزشکی در معاینات ارزشمند است، زیرا کسانی که به هر دلیلی نتوانند به دلیل مشکلات جسمانی در حج شرکت کنند، وجوب حج نیز از گردن آنها به‌صورت شرعی برداشته می‌شود. به همین دلیل معاینات بسیار مهم است، زیرا از این طریق وضع جسمی زائران برای موضوع حمل و نقل، تغذیه و حتی مسکن مشخص می‌شود تا پیش‌بینی‌های لازم انجام شود.»

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر این‌که امسال در گرم‌ترین زمان، حجاج ایرانی در عربستان حضور دارند، گفت: «بر این اساس، تلاش خود را به کار بستیم تا از تمامی ظرفیت‌های ممکن در عربستان برای ارایه هرچه بهتر خدمات به زائران به‌خصوص در زمینه بهداشت و درمان بهره ببریم.»
رشیدیان به خدمات هلال‌احمر ایران در مراسم حج اشاره کرد و افزود: «معاینات زائران و ثبت آن در پرونده الکترونیک زائران از سوی جمعیت هلال‌احمر در برنامه‌ریزی سازمان حج برای اعزام حجاج بسیار اهمیت دارد. نکته مهم دیگر آموزش مسائل بهداشتی و بیماری‌های حج به حجاج است که در این زمینه پزشکان تذکرات مهم را به زائران داده‌اند.» او همچنین تأکید کرد:   «هلال‌احمر در زمینه واکسیناسیون حجاج هم عملکرد بسیار مناسبی در سال‌های گذشته و امسال داشته است. کاری که با عشق، اخلاص و علاقه انجام شود، خستگی ندارد. حضور پزشکان در سال‌های قبل و امسال همراه با نظم و شور و اشتیاق بوده است. امیدواریم بتوانیم خدمات مناسبی به حجاج ارایه دهیم.»


تعداد بازدید :  292