شماره ۱۷۱۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد
صفحه را ببند
زندگی خصوصی شینزو آبه یا آبه شینزو
به بهانه سفر شینزو آبه به ایران پس از چهل سال، مرور کوتاهی خواهیم داشت بر زندگی شخصی و سیاسی شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن

شینزو آبه (                                                 ) در بیست‌ ویکمین روز سپتامبر 1954 در شهر توکیو دیده به جهان گشود. وی از همان بدو تولد یک راستگرای لیبرال دموکرات بود، طوری که وقتی پرستاران بخش زنان و زایمان بیمارستان قصد بریدن ناف او با قیچی ساخت شوروی را داشتند، برخاست و همین‌طور که از بند ناف آویزان بود، نسبت به این موضوع اعتراض و خودش با دست راست، بند نافش را قطع کرد. پدر او «شینتارو آبه» وزیر امور خارجه ژاپن بود و پدربزرگ او «نابوسوکه کیشی» از وزرای کابینه ژنرال «نوژو» بود. تازه این‌که چیزی نیست، عموبزرگ شینزو یعنی «یوسوکه ماتسوکا» وزیر امور خارجه اسبق و از هواداران توسعه‌طلبی ژاپن بود. کلا طوری بود که وقتی آخر هفته‌ها یک میهمانی خانوادگی می‌گرفتند، فردا صبحش کل پارلمان، کابینه و مسئولان عالی رتبه ژاپن دیر می‌رسیدند سر کار. مقصود این‌که اکثر خانواده شینزو در سیاست این کشور نقشی ایفا می‌کردند.
شینزو آبه دوران کودکی را در توکیو و در بطن سیاست گذراند. با این وجود علاقه چندانی به سیاست نداشت. شینزو عاشق کارتون فوتبالیست‌ها بود، طوری که الگوی خود در موفقیت را سوباسا اوزارا قرار داد، اما وقتی پس از اتمام پخش آن از صداوسیما متوجه شد عموی سوباسا واقعا عموی او نیست، شدیدا به سیاست گروید. او با شعار سیاست پدر و مادر ندارد، مجددا عاشق سیاست شد، به نحوی که در دوران ابتدایی تمام روزنامه‌دیواری‌ها و کاردستی‌هایی که درست می‌کرد در راستای قدرت‌بخشی به راستگرایان حزب لیبرال دموکرات ژاپن بود. وی حتی در مقاطعی از تحصیلش مانند تمام ژاپنی‌ها اینبار با استفاده از دست راست، از اندیشه‌های حزب لیبرال دموکرات برق تولید کرد و روشنایی مدرسه را با همین برق تامین نمود. شینزو دوران راهنمایی و دبیرستان را با موفقیت سپری کرد و بدون استفاده از کتاب‌ها و آزمون‌های کانون فرهنگی آموزش شعبه توکیو (قلمچی) توانست به دانشگاه راه یابد. کم‌کم در همان دوران جوانی وارد عرصه سیاست و عضو حزب لیبرال دموکرات ژاپن شد و به فعالیت‌های سیاسی پرداخت.
شینزو آبه با اصرار مادرش و با تهدید به این‌که شیرش را حلالش نمی‌کند، بالاخره در‌ سال 1987 وقتی 33‌سال داشت با «آکیه آبه» ازدواج کرد. «آکیه» زنی آرام و خونسرد اما چپ دست بود. شینزو که تمایلات شدید راستگرایانه داشت، وقتی فهمید آکیه چپ دست است، سخت برآشفته شد و آتش خشمش زبانه کشید، اما دقایقی بعد همچون تمام ژاپنی‌ها به خاطر زبانه‌های خشمش از همسر و تمام مردم ژاپن عذرخواهی کرد و استعفا داد. اما چون در آن سال‌ها هیچ پست و مقامی نداشت، استعفایش خودبه‌خود ملغی شد. شینزو و آکیه زندگی گرم و صمیمانه‌ای را ادامه دادند و با وجود این‌که ژاپن کشوری پیشرفته بود و نیازی نبود برای تولد بچه به کشوری دیگر بروند،  هرگز بچه‌دار نشدند.
شینزو آبه در ‌سال 2006 به‌ عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر ژاپن پس از جنگ جهانی دوم با حمایت حزب لیبرال دموکرات انتخاب شد، اما به دلیل رسوایی مالی تعدادی از اعضای کابینه‌اش در ‌سال2007 استعفا داد. حالا رسوایی مالی که می‌گوییم در حد کپی‌کردن شناسنامه برای اخذ وام با دستگاه کپی وزارتخانه بود. علی‌ای حال شینزو آبه مجددا در ‌سال 2012 با یک پیروزی قاطع به نخست‌وزیری رسید و تا به امروز به‌عنوان یکی از موفق‌ترین نخست‌وزیرهای تاریخ ژاپن در قدرت مانده است.


تعداد بازدید :  300