شماره ۱۷۲۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير
صفحه را ببند
غول شبه قاره

در دهه 80 میلادی وقتی چشم همه به دعوای دلار و ین و زورآزمایی ایالات متحده و ژاپن در عرصه‌هایی چون اقتصاد، ‏فناوری، درآمد ارزی و ارزش پولی بود، جمهوری خلق چین برنامه ‌خود را برای به زنجیر کشیدن اقتصاد جهان طی 3 دهه ‏آینده می‌نوشت. درواقع غول زرد همچون لکه‌ای در چشم جهان رشد کرد و به اینجایی رسید که اکنون می‌بینیم، یعنی سومین ‏اقتصاد بزرگ دنیا بعد از آمریکا و اتحادیه اروپا! امروز نیز تقریبا شرایط همانند آن سال‌هاست با این تفاوت که جای ژاپن ‏را چین گرفته است و همه منتظرند تا ببینند نتیجه زورآزمایی پکن و واشینگتن در جنگ تعرفه‌ها به کجا می‌انجامد. چین امروز ‏بزرگترین صادرکننده جهان محسوب می‌شود و از قضا عظیم‌ترین بازار خود را نیز در ایالات متحده جسته است. این میان ‏دونالد ترامپ نیز دقیقا از همین دستاویز جهت تحت فشار قرار دادن پکن برای گردن نهادن به خواست‌های تجاری خود بهره ‏می‌گیرد.‏
پرجمعیت‌ترین کشور جهان
وقتی از این می‌گوییم که شرایط همچون 3 دهه قبل و بحبوحه جنگ ین و دلار است، چرا نباید منتظر ظهور یک قدرت جدید ‏اقتصادی باشیم که توانایی به چالش کشیدن آمریکا، چین و اتحادیه اروپا را دارد؟ قدرتی که به‌زودی لقب پرجمعیت‌ترین ‏کشور جهان را به دست آورده و آن‌قدر پتانسیل دارد که 30‌سال راه طی شده توسط چین در وادی اقتصاد را در نیم یا حتی ‏یک سوم آن یعنی 10‌سال طی کند. بنا بر گزارش منتشره از سوی سازمان ملل متحد، هند طی 8‌سال آینده از چین پیشی ‏گرفته و به پرجمعیت‌ترین کشور جهان بدل خواهد شد. چین با یک‌میلیارد و 397‌میلیون نفر تا این لحظه مقام نخست ‏کشورهای دنیا به لحاظ تعداد جمعیت را از آن خود کرده اما پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در‌سال 2027 میلادی، جمعیت ‏یک‌میلیارد و 348 میلیونی فعلی هندوستان از مرز یک‌میلیارد و 500‌میلیون نفر گذشته و چین را به مقام دوم خواهد فرستاد. ‏جالب آن‌که در این‌سال چین و هند روی هم نزدیک به 3‌میلیارد نفر جمعیت خواهند داشت که فقط چند صد‌میلیون کمتر از ‏یک دوم جمعیت کل کره زمین است.
رشد اقتصادی افسارگسیخته ‏
چیزی که این میان هند را متمایز از دیگر کشورها می‌کند نه جمعیت آن‌که رشد اقتصادی سریع آن است. اگر تولید ناخالص ‏داخلی را ملاک بگیریم هند هم اکنون با نزدیک به 3‌هزار‌میلیارد دلار، رتبه هفتم را در اختیار دارد و با توجه به رشد ‏اقتصادی پیش‌بینی شده برای آن، انتظار می‌رود در‌سال 2028 میلادی این کشور جای ژاپن را گرفته و بر جایگاه سومین ‏اقتصاد بزرگ دنیا تکیه بزند. رشد آهسته و پیوسته هند با توجه به این‌که کمتر از یک‌سال قبل نیز موفق شده بود در جمع ‏کشورهای عضو گروه بریکس (اقتصادهای بزرگ نوظهور) برزیل و روسیه را کنار زده و به دومین قدرت اقتصادی این ‏گروه - بعد از چین - تبدیل شود زنگ خطر را از همین حالا برای غول‌های اقتصادی دنیا به صدا درآورده است. خطری که ‏در هیاهوی دعوای چین و آمریکا هنوز آن طور که باید و شاید جدی‌ گرفته نشده است.


تعداد بازدید :  297