شماره ۱۷۲۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير
صفحه را ببند
باسابقه‌ترين «چهارپايه خوان» بازار تهران درگذشت
حاج حسین خلج: لذت چهارپایه خوانی را نمی‌توانم توصیف کنم

شهروند| در معرفی حاج حسین خلج آمده: باسابقه‌ترين «چهارپايه خوان» بازار تهران.  پيرغلام 81 ‏ساله که در میان سیل سوگواران تشییع شد. در این مراسم مداحان و پیرغلامانی همچون ‏منصور ارضی، مهدی عزیزیان، احمد زمانی، حمید بهاری، عزیز اسماعیلی، سلطانی، محمدرضا ببریان ‏و ... حضور داشتند‎.‎‏ «حاج‌حسین» از قديمي‌ترين روضه‌خوانان‌ و مداحان شهر تهران بود. او ‏قدیمی‌ترین «چهارپايه خوان» تهران بود که از دهه 30 چهارپایه خوانی را در شهر تهران آغاز کرد. ‏سبكي از مداحي كه دوره صفويه در بازارهاي ايران رواج يافت و بعد از ساخته شدن بازار تهران در ‏چارسوق‌ها و تيمچه‌هاي آن ادامه پيدا كرد. مراسم ختم این مرحوم، در روز چهارشنبه 5 تیر، از ساعت ‏‏17 تا 19 در مهدیه تهران برگزار می‌شود‎.‎‏ ‏

حاج حسین به روایت حاج حسین

حاج حسين در مغازه كوچكش لباس تعمير مي‌كند و خوشحال از این كه هنوز هم مي‌تواند براي ‏امام حسين(ع) روضه بخواند و مداحي كند‎. این مداح اهل بیت(ع) سالیان سال، مغازه تعمیرات خیاطی ‏در خیابان مولوی داشت و بزرگ شده پاچنار تهران بود‎.‎‏ او  در گفت‌و گوي كوتاهي که با روزنامه ایران ‏داشت، در معرفی خود می‌گوید: «ما در جنوبي‌ترين منطقه تهران كه اوايل به ميدان «نعل بند» و بعدها ‏به ميدان «اعدام» معروف شد، زندگي مي‌كرديم. مادرم اسم و فاميلش توي سجل «مرحمت علي اكبر» ‏بود، اما بين مردم محل به مومنه خانم معروف بود، چون يك بخش از خانه را به حسينيه تبديل كرده بود و ‏انواع روضه‌هاي زنانه و مردانه آن‌جا برگزار مي‌شد. خوب يادم هست هميشه يك گوشه اتاق سماور ‏روشن بود و سيني و وسايل چاي هم كنارش بود، همين طور نان و چاي و پنير و گاهي هم تخم‌مرغ ‏پخته. هر كسي مي‌آمد يك تكه قاليچه همراهش بود و مي‌نشست روضه امام حسين(ع) گوش مي‌كرد و ‏مي‌رفت‎.»
دوست داشتن شرط دارد
از من پرسیدند اگر امام حسین (ع) را ببینی از او چه می‌خواهی؟ گفتم: «امام حسین(ع) همه زندگی من را ‏می‌داند، چه بخواهم وقتی می‌داند؟» دوباره پرسیدند و اصرار کردند به ما که نمی‌دانیم بگو چه می‌خواهی؟ ‏گفتم: «می‌گویم آقا! شما را به مادرتان حضرت زهرا (س) اجازه بدهید بگویم دوستت دارم. البته دوست ‏داشتن شرط دارد. باید ببینید کدام کارت را از امام حسین (ع) یاد گرفته‌ای. چون دوست داشتن بدون ‏اطاعت و پیروی مفهومی ندارد‎.»

کوتاه در مورد چهارپایه خوانی ‏

حاج حسین خلج در توصیف چهارپایه‌خوانی می‌گوید: «خيلي‌ها به اشتباه فكر مي‌كنند، چهارپايه خواني ‏يك سبك مداحي است، در صورتي كه اين طور نيست. قبل از اين‌كه منبري وجود داشته باشد مداحان براي ‏اين‌كه صدايشان بهتر به جمعيت برسد بالاي يك چهارپايه مي‌ايستادند و مدح ائمه را مي‌گفتند، شبيه به ‏همان كاري كه نقال‌ها براي نقل داستان‌هاي شاهنامه انجام مي‌دادند‎.‎‏ چهارپايه خواني از زمان‌هاي ‏خيلي دور در بازار تهران باب بوده و فرقش با سبك‌هاي ديگر مداحي اين است كه چهارپايه‌خوان ‏شعرهاي بكر يا به قول قديمي‌ها اشعار سوزنده‌اي را مي‌خواند كه در مدت زمان كوتاهي مستمع را به ‏اوج مي‌رساند‎.‎‏ چهارپايه خوان خوب مي‌داند مستمعش چه سبكي را دوست دارد. اگر از سبك ‏سلحشوري يا ضربي خسته شد، برايش سبك آوازي مي‌خواند و به جاي اين‌كه وقت را تلف كند در مدت ‏كوتاه خواسته مستمعش را اجابت مي‌كند تا چهارپايه خوان بعدي بالاي چهارپايه برود و براي هيأت ‏ديگري كه وارد تيمچه مي‌شود
بخواند‎.‎
چهارپایه‌خوانی‌ها از قدیم‌الایام توسط هیأت‌های صنف‌ها برگزار می‌شد؛ به‌ویژه دهه 30 که اوج رونق ‏آن بود. این مراسم پس از رفتن رضاشاه آزاد شد. با رسیدن هیأت‌ها جلوی امامزاده‌ها مداح ‏چهارپایه‌خوانی می‌کرد و مردم هم قدری استراحت می‌کردند‎.‎‏ به دلیل جذابیت و تردد، جمعیت زیادی از ‏عزادارها در محوطه‌ها جمع می‌شدند. پیر و جوان، زن و مرد و ... به مداح گوش می‌دادند و ‏چهارپایه‌خوان تأکیدش همیشه به استفاده از اشعار بجا و صحیح‌ خواندن بود. چهارپایه‌خوان‌ درباره روایت‌های ‏بدون خدشه و همچنین محکم و قرص بودن مطالب از جهت اعتقادی تأکید داشت و وظیفه‌اش بود که ‏بیشترین مطالب را در کوتاه‌ترین زمان ارایه دهد.  مرسوم است وقتی دسته‌های عزاداری در ایام ‏مصیبت وارد بازار یا خیابان می‌شوند، در نقاطی پرجمعیت یا مثلا در صحن امامزاده یا مسجد جامع ‏چهارپایه‌ای برای مداح می‌گذارند تا بر بالای آن ایستاده و مردم عزادار را بگریاند. این روش را چهارپایه ‏خوانی می‌گویند که ویژگی‌هایی دارد که به برخی از آن اشاره می‌شود‎.‎
 در چهارپایه خوانی مداح باید آن‌قدر بر بیان و شعر و گفتار خود اشراف داشته باشد که حتی یک ‏تپق هم نزند. یعنی کاملا بر اوضاع و احوال محفل مسلط باشد‎.‎
 ‎ ‎مداح باید روانشناس و مستمع‌شناس باشد. باید بداند که چگونه بخواند و از چه بگویدکه در مردم ‏تأثیر بیشتری بگذارد.
 در این فن مداح باید مجلس را سریع به اوج برساند و زیاد معطل نکند‎.‎
 اشعاری که بالای چهارپایه خوانده می‌شود بسیار داغ و پرهیجان باشد.
 مرثیه انتخابی باید طوری باشد که صحنه‌سازی داغ و تصویر نوین داشته باشد‎.‎


تعداد بازدید :  432