شماره ۱۷۲۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير
صفحه را ببند
رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران در گفت‌وگو با «شهروند»:
بلوغ زودرس، احتمال ابتلا به سرطان‌های زنان را بالا می‌برد

شهروند| بلوغ زودرس، تنها تغییرات ایجادشده در بدن نیست. به گفته اعظم‌السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران، زمانی که بلوغ زودتر از موعدش رخ دهد، می‌تواند در آینده زنان را مبتلا به بیماری‌های خاصی کند. موسوی در گفت‌وگو با «شهروند» توضیح بیشتری می‌دهد.
 چه اتفاقی افتاده که حالا اعلام می‌شود سن بلوغ پایین آمده؟
آن چیزی که به نظر من می‌آید، تغذیه بهتر، افزایش وزن و بالارفتن سطح آموزش است که منجر شده دختران و پسران دچار بلوغ زودرس شوند.
 خودتان چند‌سال است که شاهد کاهش سن بلوغ هستید؟
حدودا 10سال. متوسط سن قاعدگی، بین 13 تا 14‌سال است، اما حالا به 11سالگی در دختران رسیده و حتی بلوغ را در افراد 9ساله هم می‌بینیم. یعنی در 9سالگی قاعدگی‌شان شروع می‌شود. البته بلوغ زودرس در همه جای دنیا درحال رخ‌دادن است و تنها مختص ایران نیست، به‌ویژه در کشورهای صنعتی. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهایی که تابش آفتاب زیاد است مثل عربستان، افراد زودتر به سن بلوغ می‌رسند. کلا مناطقی که در معرض آفتاب زیادی باشند، آمار بلوغ زودرس‌شان بیشتر است.
 این اتفاق می‌تواند عوارضی برای افراد داشته باشد؟
به‌طور کلی زمانی ‌که افراد آموزش کافی ندیده باشند، قطعا آمادگی پذیرش و ورود به مرحله بلوغ را هم ندارند. همین نبود آمادگی، می‌تواند صدمات روحی به بچه‌ها بزند؛ چراکه خانواده‌ها این بچه‌ها را به‌عنوان یک کودک می‌شناسند و نه حتی یک نوجوان بلکه برخوردشان هم با آنها به‌عنوان یک کودک است. به همین دلیل ممکن است این افراد آمادگی ورود به دوره نوجوانی را نداشته باشند. از سوی دیگر ممکن است تغییرات هورمونی را نتوانند به خوبی تحمل کنند. همین مسأله منجر می‌شود تا بلوغ زودرس برای این افراد، عوارض اجتماعی و روحی و روانی داشته باشد.
 از نظر جسمی چطور؟ می‌تواند مشکلاتی برایشان ایجاد کند؟
به‌طور کلی بلوغ زودرس می‌تواند سبب کوتاهی قد شود، یعنی افراد دیگر رشد قدی نداشته باشند، اگر اضافه‌وزنی داشته باشند، هم ممکن است چاقی آنها بیشتر شود.
 بلوغ زودرس می‌تواند در آینده هم برای افراد مشکلاتی ایجاد کند؟ مثلا ناباروری یا یائسگی زودرس و...؟
بلوغ زودرس روی یائسگی تاثیری ندارد، اما به‌طورکلی افرادی که زود بالغ می‌شوند یا دیر یائسه می‌شوند، بیشتر از دیگران در معرض سرطان‌های زنان مثل سرطان پستان و رحم قرار دارند.


تعداد بازدید :  448