شماره ۱۷۲۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير
صفحه را ببند
کمپ‌های اورست به توالت سرباز تبدیل شده‌اند
بحران فضولات انسانی در اورست تشدید شد

اورست این روزها با مشکل جدیدی مواجه است. فضولات انسانی همه جا را فرا گرفته است. اتحادیه کوهنوردی نپال اعلام کرده تنها در فصل صعود امسال حدود هشت تن فضولات انسانی در دامنه‌ها و کمپ‌های اورست پراکنده شده است. این اتحادیه اعلام کرده درحال حاضر بزرگترین بحرانی که اورست با آن روبه‌رو است همین فضولات انسانی کوهنوردان است.
در کمپ‌های اورست هیج توالتی وجود ندارد و کوهنوردان در فضای آزاد قضای حاجت می‌کنند. البته هنوز مشخص نیست دقیقا چه مقدار فضولات انسانی در کمپ‌های اورست پراکنده شده است، چراکه تا زمانی که برف‌ها آب نشوند، میزان دقیق را نمی‌توان برآورد کرد. اما شرپاها می‌گویند مقدار فضولات انسانی در کمپ دو نزدیک به هشت تن است. از سوی دیگر ادرار کوهنوردان در کمپ‌های اورست موجب پراکنده‌شدن آلودگی می‌شود و ممکن است منابع آب را نیز آلوده کند. برخی از گروه‌های حافظ محیط‌زیست از دولت نپال خواسته‌اند قوانینی را بر حفظ تمیزی کمپ‌های اورست تعیین کند.
برخی کوهنوردان از کیسه‌های مخصوصی استفاده می‌کنند که فضولات انسانی را تجزیه می‌کند، اما بیشتر کوهنوردان ترجیح می‌دهند سوراخی در برف ایجاد و فضولات را در آن‌جا دفن کنند. اما گرم شدن هوا موجب شده است برف‌ها با سرعت بیشتری آب شوند و این فضولات انسانی را با خود به کمپ‌های پایین‌دست و روستاهای دامنه اورست منتقل و در نتیجه منابع آبی را نیز آلوده کنند.
کسانی که در کمپ اصلی در ارتفاع 5‌هزارو200 متری ساکن هستند، از برف آب‌شده به‌عنوان منبع آب استفاده می‌کنند و این برف‌ها توسط فضولات انسانی که از بالا به پایین می‌آید، آلوده می‌شود. شاید از این جهت است که برخی از کوهنوردان معتقدند کمپ‌های اورست درحال تبدیل شدن به یک توالت سرباز هستند.


تعداد بازدید :  693