شماره ۱۷۲۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير
صفحه را ببند
مصرف مشکوک برق در استان‌های سردسیر
مشاور شرکت برق منطقه‌ای تهران به «شهروند» می‌گوید احتمالا پای بیت‌کوین در میان است

شهروند| مصرف برق استان‌های سردسیر ایران از تابستان‌های جهنمی خوزستان و کرمان و سیستان‌وبلوچستان پیشی گرفته است! این اتفاق عجیب این روزها روی نقشه استان‌های خوش‌مصرف و بدمصرف برق وزارت نیرو خودنمایی می‌کند. جالب است که بدانید در این منطقه کردستانی‌ها، همدانی‌ها، مردم آذربایجان‌شرقی و حتی زنجان جزو پرمصرف‌ترین‌های برق شناخته شده‌اند. این درحالی است که خوزستان و سایر استان‌های گرمسیر ایران به‌عنوان استان‌های خوش‌مصرف برق اعلام شده‌اند.  جالب است که بدانید پرمصرف‌های برق جزو استان‌هایی که قطب صنعتی ایران هستند نیز، به شمار نمی‌آیند و خوزستان نسبت به این استان‌ها صنعتی‌تر است.
نکته دیگر این‌که سهم عمده مصرف برق ایران را مشترکان خانگی با سهم حدود 84‌درصد تشکیل می‌دهند. بنابراین در ظاهر صنعت را نمی‌توان چندان مقصر این ماجرا دانست، مگر این‌که پای بیت‌کوین در میان باشد!
نگاهی به پیشینه اخبار مصرف برق استان‌های بدمصرف نشان می‌دهد که مدیران برق استان‌هایی مانند همدان و کردستان از مصرف بالای برق بین مشترکان خانگی این استان‌ها گفته‌اند و اعلام کرده‌اند؛ بسیاری از مردم این استان‌ها در ساعات اوج مصرف وسایل برقی پرمصرف‌شان مانند لوازم صوتی و تصویری، لباسشویی و... را روشن می‌کنند و البته میزان مصرف برق در ادارات‌شان هم تعریفی ندارد.
البته میزان مصرف برق در این استان‌ها گرچه در گذشته بالا بوده است اما آنها میانگین مصرف کشوری را پشت‌سر نگذاشته بودند.
از سوی دیگر محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی سابق شرکت برق گفته بود: «در مناطق عادی کشور حدود 32‌درصد مشترکان خانگی برق بسیار خوب مصرف می‌کنند، پس به‌طورکلی 84‌درصد مشترکان برق وضع نرمال دارند و تنها 16‌درصد باقیمانده وضع پرمصرفی دارند. با این حال این سوال پیش می‌آید که چه شده است که مصرف برق در برخی استان‌ها سر به فلک گذاشته است؟»
مسعود سرپاک، مشاور شرکت برق منطقه‌ای تهران در توضیح این اتفاق عجیب به «شهروند» می‌گوید: «حجم بالای استفاده برق در استان‌های سردسیر می‌تواند عاملی برای تولید بیت‌کوین باشد. با توجه به این‌که یکی از ملزومات تولید بیت‌کوین باید فضای سرد باشد، پس  از گمانه‌زنی‌ها همین خواهد بود، البته کشف این موضوع چندان ساده نیست و چند سازمان باید برای یافتن مزارع بیت کوین باهم همکاری کنند.»
او در ادامه توضیح داد: «وزارت نیرو تنها می‌تواند مصرف غیرمتعارف کنتور‌ها را چک کند و مکان‌هایی که تعرفه پایینی دارند، مورد بررسی قرار گیرد که آیا مصرف برق به صورت ناگهانی بالا رفته و متعارف نیست.»
حالا درست در سالی که وزارت نیرو اعلام کرده، به دلیل بارش‌های زیاد احتمال خاموشی کم است. استخراج بیت‌کوین با استفاده از برق ارزان و یارانه‌های دولتی رواج یافته است. بنا به گفته کارشناسان، استخراج هر بیت‌کوین 7‌هزار دلار درآمد دارد و این فرآیند با برق یارانه‌ای و ارزان ما بسیار سودآور است.
مصطفی رجبی‌مشهدی، معاون راهبری شبکه برق ایران، می‌گوید تولید هر بیت‌کوین 27.5مگاوات ساعت انرژی لازم دارد؛ یعنی به اندازه مصرف 24 خانواده در‌ سال اما مشاور شرکت برق منطقه نظر دیگری دارد و می‌گوید: «با توجه به اعداد و ارقام موجود، اگر  تولید هر بیت‌کوین به اندازه مصرف 6 تا 10 خانوار در ‌سال است.»


تعداد بازدید :  582