شماره ۱۷۲۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير
صفحه را ببند
گرد و خاک‌هایی که حاجی دلیگانی و پایداری‌ها به‌پا می‌کنند
حلقه پنج‌نفره مخالفان دولت و آقای رئیس

آیت وکیلیان| نماینده مردم شاهین‌شهر دیروز در مجلس در جریان بررسی طرح الحاق موادی به قانون اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی، لحظاتی جو مجلس را متشنج کرد. در این جلسه که نمایندگان در حال بررسی ماده ۷ طرح الحاق موادی به قانون اجرای بند ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بودند، غلامرضا کاتب در تبصره این ماده پیشنهاد داد که درآمدها و اموال نامشروع اعاده‌شده از طریق اجرای احکام این ماده یا از طریق سازمان اموال تملیکی به فروش برسد یا در اجرای قانون احکام مدنی در چارچوب بودجه سالیانه مصرف شود. در ادامه و در جریان بررسی پیشنهاد الحاقی به این ماده، حسینعلی حاجی‌دلیگانی خطاب به رئیس مجلس گفت: «شما پیشنهاد آقای کاتب را به‌گونه‌ای دیگر نشان دادید. کار شما خلاف آیین‌نامه است و شما باعث شدید این تبصره از اهداف اصلی خود یعنی فقرزدایی و ایجاد اشتغال فاصله بگیرد.» علی لاریجانی در پاسخ به حاجی‌دلیگانی گفت: «شما دارید قضاوت می‌کنید. بنده از تصویب این تبصره انگیزه خاصی نداشتم.» درگیری لفظی میان لاریجانی و همین نماینده، مسبوق به سابقه بوده و در موارد متعدد اتفاق افتاده است، اما حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر کیست؛ به چه جریانی تعلق دارد و در جناح‌ها و جریان‌های سیاسی پارلمان کجا ایستاده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نماینده از حلقه «پایداری‌های» مجلس است. در ادامه به بررسی موارد مشابه آن‌چه دیروز در مجلس اتفاق افتاد و همچنین مواضع و اقداماتی که این نماینده پرتنش انجام داده است، می‌پردازیم.
در میان حلقه چهارنفره مخالفان لاریجانی و روحانی
«جنگ روانی با اخبار جعلی» ازجمله تاکتیک‌ها و شگردهای این حلقه است؛ مخالفان لاریجانی در مجلس دهم پرشمار نیستند، اما با تاکتیک‌های متفاوتی این ضعف خود را جبران می‌کنند. از انتشار اخبار جعلی و فضاسازی علیه رئیس مجلس گرفته تا لابی‌گری برای رویارویی با دولتی که لاریجانی در سنگر بهارستان از آن دفاع کرده است. حلقه اصلی مخالفان لاریجانی و دولت را جواد کریمی قدوسی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، مجتبی ذوالنور و حمیدرضا حاجی‌بابایی تشکیل می‌دهند.   «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» اگرچه به کریمی قدوسی نمی‌رسد، اما مدت‌هاست که همین راه را می‌رود. نگاهی به اظهارات، موضعگیری‌ها و ادعاهای او نشان می‌دهد که او نیز مامور ایجاد جنگ روانی علیه لاریجانی است. شاهد این مدعا جنجالی است که او با اعلام خانه‌نشینی روحانی در روزهای برفی اعلام کرد.
چالش شفافیت مجلس
حاجی‌دلیگانی در همایش «چالش شفافیت مجلس» که در دانشگاه شریف برگزار شد هم به لاریجانی اتهام زد. او با اشاره به پیگیری طرحی در مورد شفافیت آرای نمایندگان اظهار کرد که من این طرح را با ۱۳۰ امضا آماده کردم، اما ایشان (لاریجانی) حاضر نشد این کار را انجام دهد و گفت این حق نماینده نیست. دلیگانی ادعا کرد که درواقع هیأت‌رئیسه و شخص آقای لاریجانی مانع این امر شدند.
تهدید به آبستراکسیون
حاجی‌دلیگانی در جلسه مجلس که برای بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تشکیل شده بود، گفت: «از این جهت که الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، الحاق به یک پیمان استعماری است، لذا تدابیری را اندیشیده‌ایم و از رئیس‌ مجلس خواسته‌ایم تا این لایحه را از دستور کار مجلس خارج کند. اگر رئیس لایحه مذکور را از دستور کار مجلس خارج نکند، ما به وظیفه انقلابی خود عمل خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت در مجلس و به نام مجلس یک پیمان استعماری به تصویب برسد.»
ستارخان و باقرخان هم تروريست مي‌شوند
حاجي‌دليگاني در تذکری در یکی از جلسات علنی مجلس در مورد الحاق ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی گفت: «لايحه استعماري الحاق به FATF را مطالعه کرده‌ايم و گزارشي در 9 بند که شامل 9 ايراد است، تهيه کرديم و ميان نمايندگان توزيع شد.» به گفته او «سرتاسر اين لايحه استعماري بوده و دست و پاي مردم ايران را مي‌بندد.» حاجي‌دليگاني در سخنانش مدعي شد که اگر اين لايحه تصويب شود، ميرزا کوچک‌خان جنگلي و رئيسعلي دلواري و ستارخان و باقرخان هم تروريست محسوب مي‌شوند.
پیشنهاد افزایش حقوق برای برجسته‌کردن حقوق‌های نجومی
حسینعلی حاجی‌دلیگانی درباره میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در بودجه ۹۸ گفت که با توجه به تورم شدید و فشارهای اقتصادی باید حقوق کارکنان دولت افزایش یابد. حاجی‌دلیگانی با اشاره به این‌که بهتر است به جای افزایش ‌درصدی حقوق کارمندان، مبلغ ثابتی به دریافتی همه آنان اضافه شود، گفت:   «پیشنهاد ما افزایش ۵۰۰‌هزار تومانی حقوق همه کارمندان است، چرا که از این طریق فاصله درآمدی کسانی که حقوق ناچیزی می‌گیرند با نجومی‌بگیران کاهش می‌یابد.»
وزارت نفت به پاشنه آشیل ما تبدیل شده است
نماینده مردم شاهین‌شهر برخی مواقع سخنانش کاملا از جنس قدوسی است؛ آن‌جا که گفت: «اخیرا نهادهای امنیتی باند نفوذی در وزارت نفت را دستگیر کردند که در رأس آن خانمی با ایجاد ارتباط با ۱۶ نفر از مقامات ارشد این وزارتخانه توانسته بود در جهت تکمیل پازل دشمن ضرباتی را به کشور وارد کند.» او در ادامه گفت: «با توجه به این‌که ما در شرایط جنگ اقتصادی به‌سر می‌بریم، وزارت نفت به پاشنه آشیل ما تبدیل شده و آمریکا سعی می‌کند با نفوذ و ایجاد اخلال در عملکرد این وزارتخانه، ضرباتی به کشور ما وارد کند.»


تعداد بازدید :  388