شماره ۱۷۳۷ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
خوزستان، بوشهر و فارس استان‌های پیشرو
گفت و گو با ‌دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی کشور

تعداد کاربران پهپادهای غیر نظامی کشور که زیاد شد، اتحادیه صنایع هوافضای کشور تصمیم گرفت تا دبیرخانه مجزایی برای ساماندهی این پرنده‌های آهنین تشکیل دهد.
«کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور» از همان زمان شکل امروزی خود را گرفت.
پلاک گذاری و ثبت پلاک پهپادهای غیر نظامی، آموزش کاربران پهپادی، ارایه مجوز پرواز و ارایه گواهینامه خلبانی به کاربران پهپاد از جمله اقداماتی بود که در این کارگروه
 انجام شد.
دکتر «حامد سعیدی» دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی کشور می‌گوید:«بلافاصله بعد از آغاز فعالیت‌های کارگروه پهپادی، تصمیم گرفتیم تا خلبان‌های داوطلب را شناسایی کنیم تا در مواقع بحران بتوانیم از کمک و حضورشان برای امدادرسانی و ارزیابی و ... استفاده کنیم. حدود 10 درصد از 6500 تیم پهپادی دارای گواهی‌نامه، برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه اعلام آمادگی کردند و آموزش‌های لازم را دیدند. تا کنون حدود 130 تیم در استان‌های کشور در عملیات‌های مختلف حضور فعال داشته‌اند.
اولین یگان واکنش سریع پهپادی در دزفول تشکیل شد و در اولین عملیات، به کمک این پهپادها توانستیم جان افراد غرق شده در رودخانه دزفول را نجات دهیم. بعد از آن، در زلزله کرمانشاه بزرگترین عملیات‌های شناسایی و ارزیابی و تصویر برداری هوایی برای اولین بار توسط این پهپادها در کشور انجام شد. 65 سورت پرواز به کمک 10 تیم پهپادی در کرمانشاه انجام شد. از آن زمان تا کنون، پهپادهای واکنش سریع در عملیات‌های مهم حضور دارند و در ارایه تصویر واقعی از حادثه، به مدیریت بحران کشور کمک می‌کنند.»
کارگروه‌های پهپادی هر استان، به کمک خلبان‌های داوطلب تیم‌های واکنش سریع پهپادی را راه اندازی کرده‌اند و تمام این گروه‌ها در فضای مجازی، فراخوان‌های نیاز به پهپاد و خلبان را دریافت می‌کنند. در حال حاضر بوشهر، خوزستان و فارس بیشترین بهره برداری ساماندهی شده را از پهپادهای غیر نظامی در عملیات‌های امداد و نجات دارند :«در هر حادثه ابتدا به تیم‌های استانی فراخوان ارسال می‌شود. اگر نیاز به تعداد بیشتری پهپاد و خلبان باشد، این فراخوان به صورت سراسری اعلام می‌شود و افراد داوطلب به همراه تجهیزات پروازی خود به منطقه اعزام می‌شوند. بعد از دریافت مجوز پرواز، برای کمک به عملیات امداد و نجات و جست و جو و مدیریت بحران، پهپادها وارد عمل می‌شوند.»
 از تصویربرداری هوایی گرفته تا انتقال وسایل و تجهیزات سبک، جست و جوی مفقودان و ... قابلیت‌های پهپادهای واکنش سریع است. تیم‌های واکنش سریع پهپادی کشور نه تنها به هلال احمر، بلکه با دیگر ارگان‌های امدادرسان کشور از جمله اورژانس و آتش نشانی هم همکاری دارند. نمونه‌اش حضور پهپادها در حادثه پلاسکو که برای تصویربرداری هوایی و ارایه دید کامل نسبت به موضع حریق به سرپرست تیم اطفای حریق وارد عملیات شدند.


تعداد بازدید :  386