شماره ۱۷۳۷ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
همه چیز از زلزله کرمانشاه شروع شد
پهپادهای واکنش سریع به روایت مسئول مرکز کنترل

اولین عملیات کشوری پهپادهای واکنش سریع، در زلزله کرمانشاه کلید خورد؛ دو روز از وقوع زلزله کرمانشاه می‌گذشت و جاده‌ها و راه‌های تخریب شده، دسترسی به بسیاری از روستاها را ناممکن کرده بودند و تنها از طریق امداد هوایی می‌شد به این مناطق دسترسی
پیدا کرد.
«مهدی خدادادی» مسئول مرکز کنترل و هماهنگی عملیات پهپادهای هلال احمر می‌گوید :«بعد از زلزله کرمانشاه، از طریق اینترنت فراخوانی به افرادی که عضو کارگروه پهپادهای غیر نظامی بودند ارسال کردیم و از آن‌ها خواستیم تا هر کسی که تمایل به کمک به زلزله زده‌ها دارد، اعلام آمادگی کند. دو روز بعد از زلزله بود که این افراد با تجهیزات و وسایلشان، خود را به کرمانشاه رساندند. سرپل ذهاب، ازگله، ثلاث باباجانی نقاطی بود که این افراد به آن اعزام شدند.
بعد از وقوع زلزله به دلیل مسدود بودن مسیرهای ارتباطی، از بسیاری از روستاها خبری در دست نبود. اما اعزام این تیم‌ها کمک زیادی به اطلاع رسانی از وضعیت این روستاها و راه‌های ارتباطی کرد. هزینه پرواز هر بالگرد  بسیار سنگین بود و از طرف دیگر تعداد این بالگردها محدود بود. همچنین شرایط جوی و موقعیت پیش آمده، امکان پرواز به تمام نقاط زلزله زده را نمی‌داد. برای همین پهپادها کارآمدی زیادی در این زلزله داشتند.» امدادگر جوان هلال احمر، از اقدامات این تیم‌های واکنش سریع در زلزله کرمانشاه می‌گوید :«ارزیابی از مناطق زلزله زده و میزان خسارت‌ها، اطلاع رسانی از وضعیت راه‌ها، تصویر برداری هوایی از کمپ‌های اسکان و کمک به ارزیابی نحوه توزیع چادرهای امدادی و ...، از مهمترین اقداماتی بود که توسط پهپادها انجام شد. ما توانستیم از خطوط انتقال برق نقشه‌های سه بعدی تهیه کنیم. قبل از انجام این کار توسط پهپادها، این تصاویر به کمک بالگرد  و هواپیما تهیه می‌شدند. اما بالگرد و هواپیما توان پرواز در ارتفاع پایین را ندارند و به همین دلیل کیفیت تصاویری که به کمک آن‌ها گرفته شدند، بسیار پایین بود.»
کمک به تامین امنیت اردوگاه‌های اسکان اضطراری هم از دیگر اقداماتی بود که به کمک پهپادها انجام شدند. یگان واکنش سریع پهپادی در هر استان تشکیل شده است و کاربران پهپادها به صورت داوطلبانه در آن فعالیت می‌کنند. عملیات‌های این پهپادها توسط مرکز کنترل عملیات کشور هدایت می‌شود. جست و جو در دریا، جست و جو و ارزیابی مناطق سیل زده، جست و جو در مناطق
 زلزله زده، آتش سوزی، حوادث ترافیکی، امدادرسانی در کوهستان و ... از حوزه‌هایی است که پهپادهای داوطلبان تا کنون در آن حضور داشته‌اند و به امدادرسانی و جمع‌آوری اطلاعات اولیه از موقعیت آسیب دیده کمک کرده‌اند.
خدادادی می‌گوید :«افرادی که در این تیم‌های واکنش سریع عضو می‌شوند از زبده‌ترین کاربران پهپادی کشور هستند و دوره‌های لازم برای خلبانی و نحوه کنترل پهپادها را از قبل دیده‌اند. این افراد آموزش‌های اولیه لازم را می‌بینند تا با موقعیت‌های خطر و شرایط اضطراری هم آشنا شوند. همچنین موقعیت‌هایی مثل پرواز در محل سیلاب و یا زلزله و آتش سوزی و شرایطی که هر کدام از این موقعیت‌ها برای پهپادها به وجود می‌آورند، به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا بتوانند در عملیات‌ها آمادگی بیشتری داشته باشند.»


تعداد بازدید :  137