شماره ۱۷۳۷ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
ناکارآمدی دولت در حفاظت از جان زنان
هر دو روز یک زن در فرانسه قربانی خشونت و مرگ می‌شود

آمار کشتن زنان توسط شرکای زندگی فعلی و قبلی‌شان در فرانسه بسیار نگران‌کننده شده است. تنها در 7 ماه اول ‌سال 2019، 74 زن کشته شده‌اند. ‌سال گذشته این آمار بیشتر هم بوده است. سازمان‌های غیردولتی «ان‌جی‌او»ها و اقوام و دوستان این زنان کشته‌شده در پاریس تجمع کردند و خواستار آن شدند که دولت برای محافظت از زنان دست به اقدامی بزند. یکی از نمایندگان «ان‌جی‌او»یی فعال در حوزه حقوق زنان به یورو‌نیوز گفته است: «سال گذشته، 120 زن توسط شرکای زندگی فعلی یا قبلی‌شان کشته شدند.» او که ترجیح داده تا نامش منتشر نشود، افزوده است: «این آمار به هیچ‌وجه کم نشده است؛ تقریبا هر دو روز یک زن کشته می‌شود.» وضعیت کشته‌شدن زنان در فرانسه به قدری نگران‌کننده شده است که رسانه‌ها مدام درباره آن می‌نویسند و گروه‌های مدافع حقوق زنان نیز کارزارهایی را برای مبارزه با این پدیده به راه انداخته‌اند.
کریستله، ایزابل و...
تنها در این هفته 4 زن به قتل رسیدند. کریستله 32ساله مادر 4 کودک روز جمعه در خانه خود توسط شریک زندگی‌اش به قتل رسید. پیش از او نیز ایزابل 37 ساله مادر 3 فرزند در روز پنجشنبه توسط شریکش با ماشین زیر گرفته شد. پیش از آن نیز لیلای 20 ساله پس از آن‌که تا حد مرگ کتک خورده بود، جان خود را از دست داد. او سه ماه بود که باردار بود. یک زن 29 ساله دیگر هم سه‌شنبه شب تا صبح چهارشنبه توسط شوهرش آن‌قدر کتک خورد تا جان داد و 2 دخترش بی‌مادر شدند. مرگ این افراد اتفاقی نبوده و این روند مدت زیادی است که ادامه دارد اما کشته‌شدن آنها فوریت قضیه را برای عموم مردم روشن کرد. شورای عالی برابری کشور (اچ.سی.ای) در بیانیه‌ای اعلام کرده که این تعداد از قتل زنان نگران‌کننده است. در این بیانیه آمده است که «داوطلبان شورای عالی برابری کشور شناسایی دلایل ناکامی احتمالی در متوقف‌کردن قتل زنان را بررسی می‌کنند.» همچنین در این بیانیه آمده است: «تاکنون مکانیسم‌هایی که برای محافظت از زنان و فرزندانشان از خشونت خانگی مورد استفاده قرار گرفته، بسیار ناکارآمد و ناچیز بوده است.»
از جهنم به جهنمی دیگر
برخی از «ان‌جی‌او»های فعال در حوزه حقوق زنان اعلام کرده‌اند که نیازمند دستورات اجرایی و سراسری هستند. به گفته مسئولان یکی از این «ان‌جی‌او»ها باید به سرعت تحقیقاتی در مورد خشونت خانگی صورت بگیرد: «بسیاری از افرادی که کشته شده‌اند پیش‌تر برای خشونتی که علیه آنها اعمال شده بود به پلیس شکایت کرده بودند اما موضوع آنها جدی گرفته نشده بود.» این «ان‌جی‌او»ها از دولت و مقامات فرانسوی خواسته‌اند تا از طریق «سازماندهی و درمان» به این مسأله رسیدگی کنند و به جای آن‌که زنان و فرزندانشان را به پناهگاه‌ها ببرند، مردانی که مرتکب خشونت می‌شوند را از آنها جدا کنند. در بیانیه یکی از «ان‌جی‌او»ها آمده است: «وقتی این زنان را از خانه‌هایشان بیرون می‌برید و به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های دیگر منتقل می‌کنید، درواقع آنها را از جهنمی به جهنمی دیگر منتقل می‌کنید. در حالی ‌که شرکای خشن زندگی آنها در خانه‌هایشان هستند و می‌توانند فرزندان این زنان را مورد آزار قرار دهند.»
واکنش مکرون و اقدام دولت
واکنش‌ها به پدیده زن‌کشی در فرانسه به بالاترین سطوح این کشور رسیده است. امانوئل مکرون روز شنبه در واکنش به این معضل کشورش در توییتر خود نوشت: «خانم‌ها جمهوری فرانسه نتوانست از شما محافظت کند.» رئیس‌جمهوری فرانسه با نام‌بردن از برخی زنان قربانی خشونت خانگی در فرانسه ادامه داد: «اسامی شما آشناست. شما دوست، مادر، خواهر یا دختر ما هستید. ما از خشونتی که جان شما را گرفت، بیزاریم و علیه آن به پا می‌خیزیم. جمهوری فرانسه باید از همه زنانی که امروز جانشان در خطر است، محافظت کند.»  مکرون با معرفی وب‌سایت وزارت کشور فرانسه و اعلام یک شماره تلفن برای اعلام خشونت‌های خانگی از شهروندان کشورش خواست تا موارد آزار و خشونت علیه زنان را گزارش دهند.


تعداد بازدید :  152