شماره ۱۷۳۷ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
گفت‌وگو با مریم مجد، عکاس ایرانی که در جام‌جهانی فوتبال زنان حضور داشت
کسی نپرسید اهل کجایی
جدا از عکاسی همیشه فوتبال زنان را دنبال می‌کنم جام‌جهانی زنان به اندازه مردان تبلیغ نمی‌شود

شهروند| ‌سال گذشته بود که در چنین مقطعی رسانه‌ها از حضور عکاسان دختر ایرانی در جام‌جهانی 2018 روسیه نوشتند و از آن به‌عنوان یک اتفاق بزرگ و مثبت نام بردند. این روزها اما خبر جالب‌تری به گوشمان خورد. یکی از عکاسان زن ایرانی برای عکاسی از جام‌جهانی فوتبال زنان 2019 راهی کشور فرانسه شده و توانسته لحظه‌های ناب دیدارهای پایانی این جام را با لنز خود ثبت کند؛ مسابقاتی که چند روز قبل با قهرمانی تیم آمریکا به پایان رسید. این اتفاق درشرایطی رخ داده که اثری از تیم‌ملی ایران در این مسابقات نبود و فوتبال زنان هم در ایران چندان پرطرفدار نیست، حتی رسانه‌ها نیز خیلی به این مسابقات نمی‌پردازند، اما گویا جام‌جهانی زنان آنقدری برای این عکاس زن ایرانی جذاب بوده که تصمیم گرفته با هزینه شخصی راهی فرانسه شود و کار حرفه‌ای خود را انجام دهد. به همین بهانه دقایقی با مریم مجد،‌ عکاس باسابقه ایرانی که مسابقات مهم جام‌جهانی 2019 زنان را عکاسی کرده، همکلام شدیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروند» با او را می‌خوانید.
چه انگیزه‌ای باعث شد شما تصمیم به حضور در جام‌جهانی زنان و عکاسی از این مسابقات بگیرید؟
من از‌ سال 2010 عضو فیفا شدم و هر تورنمنتی که در پیش است، درخواستی برای من می‌آید که می‌خواهم در آن مسابقات شرکت کنم یا خیر. جام‌جهانی فوتبال زنان هم یک تورنمنت بین‌المللی و بزرگ بود که تصمیم گرفتم مثل عکاسان دیگر از اقصی‌نقاط جهان خودم را به محل برگزاری مسابقات در فرانسه برسانم و کار خودم را انجام دهم.
قبل از حضور در این تورنمنت شناختی از فوتبال زنان داشتید؟
بله، من همیشه ورزش زنان را در داخل و خارج از ایران پیگیری می‌کنم. خیلی دنبال اتفاق خاصی در جام‌جهانی زنان نبودم. 15، 16‌سال در حوزه ورزش زنان کار کردم و طبیعی است که علاقه داشتم باشم چنین تورنمنتی را از نزدیک ببینم و عکاسی کنم. البته با توجه به شرایط اقتصادی قطعا هزینه‌های سفر که به صورت شخصی تأمین می‌کنم و برعهده خودم است را ارزیابی می‌کنم و بعد تصمیم به حضور در مسابقات می‌گیرم.
وقتی بقیه خبرنگاران و عکاسان متوجه حضور یک عکاس ایرانی شدند، واکنش خاصی داشتند؟
خیر، اصلا واکنش خاصی ندیدم. اصلا ایرانی یا خارجی‌بودن مسأله نبود. کسی حتی از من نپرسید که از کدام کشور آمدم. این یک مسأله عادی است که یک عکاس ورزشی به واسطه شغلی که دارد، علاقه داشته باشد در تورنمنت‌های این‌چنینی حاضر باشد و عکاسی کند.
می‌توانید جام‌جهانی زنان را با جام‌جهانی مردان مقایسه کنید؟
متاسفانه ‌سال گذشته نتوانستم به دلایلی در جام‌جهانی 2018 حضور داشته باشم، چون حضور در روسیه نیاز به تأیید فدراسیون داشت و یکی دیگر از عکاسان را جایگزین من کردند. با این حال معتقدم حال و هوای جام‌جهانی زنان نسبت به مردان متفاوت است و تبلیغات کمتری روی این مسابقات می‌شود. مثلا در سطح شهر هم چندان تبلیغات ویژه‌ای برای این مسابقات نشده بود و شاید به همین دلیل تماشاگران مسابقات هم کمتر از جام‌جهانی روسیه بود.
شما از چه مسابقاتی عکاسی کردید و کدام تیم برایتان جذاب‌تر بود؟
من از نیمه‌نهایی وارد مسابقات شدم و بازی‌های پایانی جام را عکاسی کردم؛ البته کل جام‌جهانی و فوتبال زنان را همیشه دنبال می‌کنم و برایم جذاب است. تیم مورد علاقه‌ام در فوتبال ایتالیاست؛ اگرچه تیم‌ملی ایران همیشه جایگاه ویژه‌ای برای من دارد. در این دوره هم معتقدم هلند تیم متفاوت و جذابی بود.
عکس‌هایی که گرفتید، در رسانه‌ای منتشر شد؟
بله، در روزنامه ایران ورزشی دیروز عکس‌هایم چاپ شد. کارکردن یا نکردن عکس‌های فوتبال زنان به نظر سردبیر هر رسانه بستگی دارد، البته فکر نمی‌کنم مشکلی برای انتشار این عکس وجود داشته باشد، چون فضا کاملا ورزشی است.


تعداد بازدید :  209