شماره ۱۷۳۸ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
درباره صحبت‌های عضو فراکسیون ورزش مجلس و رسیدگی به فساد در فوتبال
قراردادهای میلیاردی فوتبالیست‌ها مشکل ما نیست آقای پورمختار

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس از ارسال گزارش‌های جدیدی در رابطه با فساد در قرارداد‌های بازیکنان فوتبال به مجلس خبر داد و گفت: «اخبار و گزارش‌های ناخوشایندی از قرارداد‌های میلیاردی بازیکنان باشگاه‌ها به مجلس واصل شده که واقعا این قرارداد‌ها در این شرایط اقتصادی که بعضی‌ها محتاج نان شب‌شان هستند، هیچ توجیهی ندارد.»
پورمختار، عضو فراکسیون ورزش مجلس ادامه داد: «بستن قراردادهای یک، دو و سه‌میلیاردی با بازیکن فوتبال هیچ توجیهی ندارد. این قرارداد‌ها منطقی و عاقلانه نیست و حتی ضرورت نیز ندارد که قرارداد‌ها به این شکل باشد. این قرارداد‌ها می‌تواند دلیلی بر وجود فساد پنهانی باشد که در گزارشی که در مجلس نهم تهیه کردیم، به آن پرداخته شد؛ متاسفانه این فساد در فوتبال همچنان ادامه دارد. قرارداد‌های میلیاردی برای بازیکنان فوتبال و پول‌هایی که از بیت‌المال پرداخت می‌شود، اصلا درست نیست و به گسترش دامنه فساد دامن می‌زند، حتی ممکن است بخشی از این پول‌ها به خودِ بازیکن هم نرسد، اما به نام بازیکن و به کام دلالان باشد.»
خدمت جناب پورمختار سلام عرض می‌کنیم و عارض می‌شویم که اشتباه می‌کنید آقای پورمختار عزیز. در دنیای فوتبال منطقی‌بودن و عاقلانه‌بودن و ضرورت داشتن و نداشتن قرارداد با بازیکنان فوتبال را وضع اقتصادی کشور و دستمزد دیگر شهروندان و موافقت روزنامه‌نگاران و وکلای مجلس تعیین نمی‌کند. این موضوع کاملا اقتصادی است و بستگی به درآمدزابودن یا نبودن فوتبال و باشگاه‌ها دارد که شما متاسفانه به آن توجهی نداشته‌اید. اینگونه برخوردها هم همان‌طور که علاقه‌مندان به فوتبال می‌دانند، بیشتر خوراک رسانه‌هاست تا تیتری از آن بیرون بیاورند و دو سه‌روزی مشغول باشند. پیش از این، بارها از برخورد با فساد فوتبال و نظارت مجلس صحبت شده و پای مربیان و مدیران زیادی از فدراسیون و وزارت ورزش به بهارستان کشیده شده است، اما همان‌طور که ما هم مثل شما می‌دانیم آبی از این رفت‌وآمدها گرم نشده و بیشتر باب معاشرت و رفاقت باز شده تا چیز دیگر. این مورد جدید هم از آنها جدا نیست.  شما به‌عنوان یکی از نمایندگان محترم مجلس که علاقه زیادی هم به مقوله فوتبال دارید، حتما مطلعید که طبق قوانین لیگ حرفه‌ای باشگاه‌ها ملزم هستند در پایان هر فصل صورت‌های مالی خود را ارایه کنند. این صورت‌ها باید نشان بدهد که خرید بازیکن تنها سهمی از هزینه‌های باشگاه است و نمی‌تواند بخش عمده هزینه‌ها را به خود اختصاص بدهد. براساس قوانین لیگ حرفه‌ای که مورد تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیاست، باشگاه‌ها در پایان هر فصل نباید بدهی به بازیکنان و مربیان داشته باشند و اگر هزینه‌هایشان از درآمدهایشان فاصله زیادی بگیرد، با تذکر و جرایمی مواجه می‌شوند که می‌تواند تا حذف از لیگ قهرمانان و ممنوعیت خرید بازیکن پیش برود. مشکلی که امروز استقلال و پرسپولیس به‌عنوان پرطرفدارترین و احتمالا پردرآمدترین باشگاه‌های ما با آن مواجهند و ممکن است به حذف آنها از لیگ قهرمانان آسیا بینجامد و مشمول کسر امتیاز و بسته‌شدن پنجره‌های نقل و انتقالات شوند، به خاطر همین قوانین و بدهی‌های کلانی است که از فصل‌های گذشته به آنها ارث رسیده است، اما بدون این‌که نظارت و جدیتی در کار باشد، آنها در همین فصل هم با گشاده‌دستی به خرید بازیکنان فراوان با قیمت‌های بالا مشغولند. بدون توجه به درآمدی که از هر بازیکن خواهد داشت و بدون توجه به این‌که چه بدهی و تعهداتی برای باشگاه و مدیرانش در فصول آینده به جا خواهند گذاشت.
شما اگر می‌خواهید این مشکلات را با جدیت دنبال کنید، باید پیگیر رعایت قوانین لیگ حرفه‌ای باشید که دست مدیران را برای ریخت‌وپاش می‌بندد. باید به این مسأله توجه کنید که صداوسیما سال‌هاست از فوتبال کسب درآمد می‌کند اما سهم خود را بابت پخش مسابقات به باشگاه‌ها نمی‌پردازد. مدیران فوتبال در این زمینه هم بی‌درایتی به خرج داده‌اند و هم منافعی داشته‌اند. تا وقتی که تلویزیون حق فوتبال را ندهد، کاری نمی‌توان انجام داد. تا آن‌وقت حتی باید به AFC هم دروغ بگوییم؛ چراکه چنین مشکلی باز هم امتیازات ما را خواهد کاست. اما تا آن موقع شما می‌توانید پیگیر موضوع باشید و از وزارت ورزش و فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال بپرسید که چرا باشگاه‌ها صورت‌های مالی روشن و متناسبی نسبت به درآمدهایشان ندارند. این کارها ممکن است بُعد تبلیغاتی مناسبی نداشته باشد و برای نمایندگان مجلس طرفدار جمع نکند، اما شما ان‌شاءالله جزو آن دسته از وکلایی هستید که دنبال رأی‌گرفتن در انتخابات پایان ‌سال نیستند و همچنان کارهایشان را با جدیت و بدون نیاز به تبلیغات و پوپولیسم دنبال می‌کنند. پس قبل از این‌که فکر قراردادهای بازیکنان باشید، باید بروید سراغ شرایط و قوانین حرفه‌ای فوتبال. اگر آن شرایط رعایت شود و باشگاه‌ها درآمد کافی داشته باشند، کسی نمی‌تواند بگوید چرا بازیکن متوسطی که چهار تا بازی ملی ندارد، سالی دو سه‌میلیارد می‌گیرد، اما وقتی شرایط غیرحرفه‌ای است، حتی قراردادهای صد‌میلیون تومانی هم می‌تواند زیر سوال باشد. بله آقای پورمختار!


تعداد بازدید :  598