شماره ۱۷۳۸ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
دولت تذکر داد، گاندو تهدید کرد
وقتی پول و رسانه نداری و طرف مقابل حد و مرزی برای خود نمی‌شناسد

با وجود گذشت چند روز از پخش آخرین قسمت سریال گاندو، واکنش‌ها به آن ادامه دارد. شاید ‏توییت‌های ادامه‌دار حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری به اندازه کافی برای نشان دادن اهمیت این ‏سریال و نقشی که برای تخریب دولت ایفا کرده کفایت کند. روز گذشته هم محمود واعظی خبر از تذکر به ‏رئیس رسانه ملی در جلسه هیأت دولت داد. واعظی که به وضوح از پخش این سریال ناخشنود به نظر ‏می‌رسید و آن را اثری برای ضربه زدن به دولت می‌دانست، در مواجهه با خبرنگاران در حیاط دولت ‏اعتراض خود را این‌گونه بر زبان آورد: «دولت در 6سال گذشته به رفتارهای صداوسیما که ‏در برنامه‌های مختلف سعی می‌کند به دولت انتقاد کند و برخوردی با حالت جناحی و حزبی با دولت ‏داشته، عادت کرده. فکر می‌کردیم وقتی شرایط کشور این‌گونه است و دشمن خارجی وجود دارد و ‏فشارهایی به کشور وارد می‌شود و گرانی‌هایی وجود دارد، صداوسیما با دولت همراهی و به او که خط ‏مقدم جبهه است، کمک می‌کند. این‌که در یک سریال مطالبی را مطرح می‌کنند که به گفته نویسنده آن ۸۰درصد آن حاصل تخیل است، این سوال ایجاد می‌شود که چرا در ابتدا به مردم می‌گویند که سریال بر ‏اساس یک موضوع واقعی است و سپس طوری صحنه‌سازی می‌کنند که ذهن مردم را نسبت به ‏موضوعات مختلف مشغول کنند.» اما اگرچه گفته شده بود که وزیر امور خارجه برای دیدن تلویزیون ‏وقت ندارد و سریال را ندیده است، طعنه او از حرف‌های واعظی بسیار تندتر بود:  «نخستین کسانی که در ‏جریان پهپاد آمریکایی وارد عمل شدند و مانع شدند تا آمریکایی‌ها بتوانند روایت غلط خود را به دنیا ‏ارایه دهند و شاید از این طریق مانع شدند تا آمریکایی‌ها احساس کنند می‌توانند عمل متقابلی انجام دهند، ‏دستگاه دیپلماسی بود...ما اقدامات‌مان را انجام دادیم، البته که پول نداریم تا فیلم تبلیغاتی از آن بسازیم.»
‏علی مطهری هم دیروز در روزنامه ایران یادداشتی نوشت و بشدت به سریال تاخت. در یادداشت ‏مطهری آمده بود: «سریال «گاندو» درواقع رهبری را هم زیر سوال برده است، چون این‌گونه ‏تصمیمات و آزادی این افراد بدون اطلاع ایشان انجام نمی‌شود. اگر آزاد شدن جیسون رضاییان آن‌گونه که سریال بر آن تأکید دارد صرفا برای دریافت پول‌های بلوکه شده بوده، پس تکلیف مجازات ‏جاسوس چه می‌شود؟ و اگر از اول برای معامله بازداشت شده بوده قبح بیشتری دارد و با اصول اخلاقی ‏اسلام سازگار نیست‎.‎‏ من این اقدامات را افراطی و دنباله اقدامات کسانی می‌دانم که مصمم بودند برجام ‏اجرا نشود و آن‌قدر کارشکنی کردند تا به هدف‌شان رسیدند و زمینه خروج ترامپ از برجام فراهم شد.» ‏
البته که این سریال مدافعانی هم داشت. مثل سردار کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع ‏مقدس که می‌گوید:   «در سریال گاندو نشان داده شد که چه کسانی چه توطئه‌هایی علیه ملت بزرگ ایران ‏انجام دادند؛ اما برخی در داخل کشور فریب معاندان را می‌خورند‎.‎‏ این سریال درواقع مسئولان نظام را ‏در این زمینه (موضوع جیسون رضاییان) تطهیر کرد و نشان داد که مسئولان [در زمینه منافع ملی و ‏امنیت کشور] باکسی تعارف و شوخی نداشته و حتی اگر نزدیکان آنان نیز تخلفی در این زمینه مرتکب ‏شده باشند؛ با آنان در کشور برخورد می‌شود.» اما مطمئنا هیچ‌کس مثل روزنامه کیهان نمی‌تواند در دفاع ‏از یک اثر و تخطئه منتقدان آن سنگ تمام بگذارد. روزنامه کیهان دیروز با حمله به روزنامه‌های ایران ‏و شرق و آرمان و «شهروند» و دیگر رسانه‌های منتقد سریال آنها را به تخریب، فضاسازی و توهین به ‏سریال متهم کرده بود. یادداشت روزنامه کیهان نشان می‌داد این سریال و موضعگیری‌اش در قبال دولت به ‏مذاق مخالفان برجام و دولت خوش آمده و لابد همه تلاش خود را خواهند کرد تا گاندوهای دیگری ‏بسازند. ترفندی که به نظر هوشمندانه می‌رسد چرا که هم درآمدزایی مناسبی برای سازندگان این‌گونه آثار ‏دارد و هم به اسم تولید محصول تلویزیونی و با تبلیغات بسیار همان کاری را انجام خواهد داد که ‏رسانه‌های تندرو تلاش دارند عملی کنند. پس باید حرف‌های تهیه‌کننده سریال گاندو را جدی گرفت که از ‏ساخت گاندوهای 2 و 3 و 4 می‌گوید:  «برنامه‌ریزی شده که فصل‌های مختلف این سریال ادامه پیدا کند. ‏سوژه فصل‌های بعدی گاندو چندین گزینه است که به آن بپردازیم و نسبت به شرایط روز جامعه و ‏اولویت‌های جامعه باشد. من پیشنهاد می‌کنم برخی عملکرد خود را اصلاح کنند تا سوژه گاندو نشوند.» ‏حرف‌هایی که بشدت در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت و کاربران آن را نوعی تهدید عریان ‏قلمداد کردند. ‏
باید دید رئیس سازمان صداوسیما با توجه به اعتراضات دولت و تذکراتی که داده شده و همچنین با توجه ‏به نارضایتی انبوهی از مخاطبان می‌خواهد این شیوه سریال‌سازی را ادامه دهد یا رفتاری حرفه‌ای در پیش خواهد گرفت و با در نظر داشتن ‏شأن و جایگاه رسانه ملی مقابل این اختلاف‌افکنی‌ها خواهد ایستاد.

دیدگاه‌های دیگران

ش
شهروند |
مخالف 0 - 0 موافق
آقایون دولتیان، خیلی نگران فیلمها و سریالهای صدا و سیما نباشد. مطمئن باشید جز خودشان کس دیگری پای این سریالهای آب دوغ خیاری این رسانه ملی !!!!!! ببخشید رسانه خودیها نمینشینه. برای خودشان میسازن و خودشان هم کیفور میشن. فقط حیف از آنهمه پول نازنین که در حلقوم بیش از ۲۰ کانال فشل ریخته میشه که به اندازه ۲ ریال هم نمیشه ازش استفاده کرد. اگه از دستشون هم در بره یه برنامه نیمچه خوب پیدا بشه، دوباره خودیها مثه بختک می افتن روش و تصاحبش میکنن. پس مثه ما مردم بیخیال این رسانه بشین خلاص.

تعداد بازدید :  532