شماره ۱۷۳۹ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير
صفحه را ببند
جهنم تانک‌ها

نزدیک به نیم‌قرن پیش مواجهه 3‌هزار تانک مصری و اسراییلی در اکتبر 1973 میلادی و در جریان جنگ رمضان، شبه‌جزیره سینا را به جهنمی سوزان مبدل ساخت. رژه باشکوه و غرش سهمگین تانک‌ها در صحرای سینا نوید یک پیروزی غرورانگیز را می‌داد، اما نهایتا کار گره خورد و با محاصره لشکرهای زرهی مصری و سوری، فتح و ظفری که تا حدود زیادی در دسترس به نظر می‌رسید، تبدیل به سراب شد. این میان اما مانور زره‌پوش‌ها در شبه‌جزیره سینا، یاد و خاطره بزرگترین نبردهای تانک‌ها درطول تاریخ را بعد از 30‌سال زنده کرد. پیکاری که تابستان ‌سال 1943 درحوالی مسکو حادث شد و نام «نبرد کورسک» را به خود گرفت.
صلح موقت هیتلر و استالین
وقتی 22ماه بعد از امضای پیمان مولوتوف- ریبن‌تروپ یا همان پیمان عدم تجاوز بین اتحاد جماهیر شوروی و آلمان نازی، تانک‌های آلمانی از مرز رد شده و وارد قلمرو روس‌ها شدند، کمتر کسی از این پیمان‌شکنی هیتلر متعجب شد. ویاچسلاو مولوتوف و یوآخیم فون ریبن‌تروپ وزرای امورخارجه شوروی و آلمان در آگوست 1939 میلادی با امضای این توافق اروپای غربی را رسما آچمز کردند. آدولف هیتلر با این پیمان خیالش از جبهه شرق راحت شد و توانست همه توان خود را روی بخش‌های مرکزی و غربی اروپا متمرکز کند. این میان استالین هم که جایزه خود را با تصرف نیمی از لهستان گرفته بود، می‌توانست تا مدتی فارغ از کابوس ماشین جنگی مهیب آلمان به تحکیم خطوط دفاعی و تولید انبوه سلاح‌های سبک و سنگین مشغول شود، اما هم هیتلر و هم استالین خوب می‌دانستند که مولوتوف- ریبن‌تروپ یک پیمان ابدی نیست و به محض فارغ‌شدن ارتش آلمان در جبهه اروپای غربی، روس‌ها و ژرمن‌ها ملاقاتی طولانی و خونبار را با یکدیگر خواهند داشت.  
نخستین عقب‌نشینی آلمان
تقریبا 2‌سال بعد از تهاجم گسترده ارتش آلمان به اتحاد جماهیر شوروی که ذیل نام «عملیات بارباروسا» انجام گرفت، روس‌ها پس از 24ماه فرار و عقب‌نشینی، عاقبت در منطقه مسطح کورسک- 500کیلومتری مسکو- با آرایش‌دادن خودروهای زرهی خود تصمیم به مواجهه مستقیم با ارتش آلمان گرفتند. 4 جولای 1943 میلادی 3‌هزار تانک اتحاد جماهیر شوروی در برابر 3600 تانک آلمانی قرار گرفته و به این ترتیب مهیب‌ترین نبردی که تاریخ با حضور تانک‌ها به خود دیده است، در پهنه‌ای به وسعت 250کیلومتر مربع آغاز شد. در این نبرد 6600 تانک، 2‌میلیون و 500‌هزار نیروی پیاده و 4‌هزار و 500 هواپیما به جان هم افتادند و در پایان دهمین روز جنگ یعنی 13 جولای 1943 میلادی (76‌سال پیش درچنین روزی) جمع تلفات دوطرف برابر بود با 3‌هزار تانک، 250‌هزار نیروی پیاده و نزدیک به یک‌هزار هواپیما! نبرد کورسک 50روز به طول انجامید و در پایان آن آدولف هیتلر برای نخستین‌بار به نیروهای آلمانی دستور عقب‌نشینی داد.     

 


تعداد بازدید :  624