شماره ۱۷۳۹ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير
صفحه را ببند
قصه پر غصه کچل کردن سربازان تمام شد و ما به این بهانه برخی فعالیت‌های جالب موسی کمالی را یادآور شدیم
سردار تحول‌خواه

سردار موسی کمالی،  رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح از آن دست افراد است که برخوردها و فعالیت‌هایش در حیطه کارش در سال‌های اخیر با واکنش‌های مثبت بسیاری مواجه شده است. نمونه‌هایش بسیار است که به آنها خواهیم پرداخت، اما جدیدترین صحبت‌های او درباره کوتاهی موی سربازان بوده است. او گفته دیگر لازم نیست سربازان این‌طور موهایشان را کوتاه کنند و براساس تصمیمات اتخاذشده تراشیدن موی سر سربازان با نمره ۱۴ از سربازی حذف شده است و از این پس اندازه موی سر کارکنان وظیفه برای دیپلم و پایین‌تر در مراکز آموزش ۱۰ و سرباز و سرجوخه در حین خدمت ۱۰ تا ۱۶، همچنین فوق‌دیپلم و بالاتر در مراکز آموزش ۱۶ و افسر و درجه‌دار حین خدمت ۱۶ تا ۲۰ خواهد بود. به گفته او این اتفاق به منظور خوشایندسازی و افزایش جذابیت و نشاط خدمت سربازی انجام گرفته تا شاید یکی از دغدغه‌های سربازان کم شود و آنها دیگر نگران کچل‌شدن نباشند. نکته‌ای که برای بسیاری از مشمولان دغدغه بوده است. دغدغه‌ای که گویا خود کمالی هم به آن معترف است و در گفت‌وگویی درباره‌اش اظهارنظر کرده بود: «اعتراف می‌کنم که سربازی کار سختی است و هر کسی هم غیر از این بگوید یا تعارف می‌کند یا شعار می‌دهد.»
 اما همان‌طور که گفتیم این نخستین بار نیست که سردار کمالی به دلیل برخوردهایی از این دست خبرساز می‌شود و عده بسیاری را راضی می‌کند. بد نیست اگر چند برخورد دیگر و اخیر او را مرور کنیم.
سرباز غیور را شناسایی کنید
سال گذشته پس از حملات تروریستی اهواز در روز ارتش، چهره یک سرباز که جان تعدادی از مردم را نجات می‌داد، رسانه‌ای شد. مرد جوان با سپر قرار دادن خودش می‌خواست جان عده‌ای از هموطنانش را نجات دهد و همین حرکتش هم عامل دیده‌شدن بیش از پیشش بود. پس از این اتفاق بود که سردار کمالی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از حمله تروریستی در اهواز نوشت: «بدون سلاح، بدون پوشش حفاظتی به جای پناه گرفتن ناموس وطنش را اسکان می‌دهد. کسانی که این دلاورمرد را می‌شناسند، در دایرکت اطلاع‌رسانی کنند. سرباز غیور را شناسایی و حتما اطلاع دهید.» این متن دست‌به‌دست چرخید و درنهایت عاملی بود تا سرباز شناسایی شده و مورد تقدیر قرار گیرد. کمالی اما ازجمله معدود نظامیانی است که در فضای مجازی بسیار فعال است و پاسخگو. همین هم عاملی بود که پاسخ عده بسیاری از مردمی که می‌خواستند عکاس این عکس شناسایی شده و مورد تقدیر قرار گیرد را هم داد و نوشت: «اگر صبر کنید ز غوره حلوا سازیم.» درنهایت عکاس هم شناسایی شد و این اقدام کمالی هم بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.
دشمن ‌شادکن نباشیم
زمستان ‌سال گذشته بود که ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن چند نفر از سربازان کشورمان در یگان موزیک، درحال نواختن قطعه‌ای با سازهای بادی و کوبه‌ای هستند و در عین حال به شادی هم می‌پردازند. پس از فراگیر شدن این ویدیو در فضای مجازی شایعه‌هایی مبنی بر اضافه خدمت خوردن این سربازان و البته تنبیه‌شدنشان شکل گرفت.
اما سردار کمالی، معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار مطلبی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «ان‌شاءالله سربازان وطن همیشه شاد و دلخوش و سرزنده باشند. عده‌ای گلایه‌مند هستند و خودشان دست‌دردست دشمن باعث نفاق بین یگان‌ها هستند. یک کلیپ ساده شادی از سربازان که حتما در هر جایی صورت می‌گیرد، اما فیلمش پخش نمی‌شود. فکر کنید جوان خودتان است! حق شادی ندارد؟ دشمن‌ شادکن نباشیم.» این واکنش کمالی آن‌قدر جالب توجه بود که فضای مجازی پر شد از صحبت درباره آن، خصوصا آن‌که کمالی بر «ممنوع‌بودن صدور اضافه خدمت و تنبیه برای تمام یگان‌ها» تاکید کرد و این صحبتش هم باعث آرامش‌خاطر سربازان شد. کمالی پس از این اتفاق در واکنش به جوی که پیش آمده، گفت: «با توجه به جوی که پس از این موضع‌گیری به وجود آمد، تصمیم داریم تا طرح‌های دیگری را نیز برای ارتقای نشاط سربازان و کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح اجرا کنیم و افرادی که ایده و نظراتی درخصوص طرح افزایش نشاط سربازان دارند، می‌توانند ایده‌های خود را به معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح  منتقل کنند.»


تعداد بازدید :  565