شماره ۱۷۳۹ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير
صفحه را ببند
فیکس 80 درصد!

رئیس سازمان صدا و سیما  در روزهای گذشته  در آیین اختتامیه جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیون که در کرمانشاه برگزار شد، نکاتی را مطرح کرد که مطمئنا از نظر افکار عمومی دور نخواهد ماند. شاید مهمترین نکته این صحبت‌ها جایی بود که رئیس صداوسیما به شیوه معمول به فضای مجازی حمله کرد و گفت: «۸۰‌درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است. باید بتوانیم در این شرایط با تولیدات پاک و سالم فرزندانمان را نجات داده و نسلی پاک را بپرورانیم.» اجازه بدهید در مورد این ادعا به چند ابهام اشاره کنیم.
یک این‌که آقای علی‌عسگری این آمار را از کجا آورده‌اند. ایشان قبلا هم اعداد و ارقامی مطرح کرده‌ بودند که انتقاداتی را برانگیخته بود. اگر آقای علی‌عسگری جایی به پژوهش و تحقیقی برخورده‌اند که نشان داده 80‌درصد فضای مجازی مستهجن است، چرا به منبع خود اشاره نکرده‌اند. این‌که صداوسیما و بخشی از مدیران در جامعه از فضای مجازی می‌ترسند و نسبت به آن گارد دارند که مسأله تازه‌ای نیست. اگر آقای علی‌عسگری به‌عنوان رئیس مهمترین و فراگیرترین رسانه مملکت اسنادی دارند که این حجم مستهجن بودن فضای مجازی را ثابت می‌کند، باید آن را ارایه کنند. اگرنه چاره‌ای نداریم جز این‌که حرف‌هایشان را یک ادعای دیگر برای محدود کردن اینترنت به حساب آوریم.           

برای رئیس سازمان معظم صداوسیما هم خوب نیست که رئیسش بدون مدرک حرفی بزند. وقتی در چنین موضوع حساس و مهمی برای مملکت بر چنین اعداد بی‌پایه‌ای تکیه می‌کنیم، چطور می‌خواهیم نبض جامعه و افکار عمومی را در دست داشته باشیم و بر آن تأثیر بگذاریم.
دو این‌که مسئولیت آقای علی‌عسگری این است که به جای پرداختن به مشکلات فضای مجازی یا حداقل در کنار آن به مشکلات رسانه خودشان هم توجه کنند. مشخص نیست که ایشان برنامه‌های صداوسیما را می‌بینند و از بازتاب‌های آن باخبرند یا نه. خودشان که چیزی نمی‌گویند. اما حضور مستمر چهره‌ای مثل مسعود فراستی با ادبیاتی که همه می‌شناسند، نشان نمی‌دهد که صداوسیما حساسیت زیادی نسبت به ادب و پاکیزگی داشته باشد. درباره آخرین خبرسازی استاد فراستی که اعتراض یک قوم بزرگ و محترم را برانگیخت و اگر جایی دیگر چنین گافی رخ داده بود، صداوسیما گاف‌دهنده را به صلابه می‌کشید، لازم است چیزی بگوییم؟ یا درباره خبر اخیر بیست‌وسی که دوستان درباره مشکل لرزش مرکل با عنوان «مرکل دوباره روی ویبره رفت!» چشم‌ها را گرد کردند، نیازی به یادآوری هست؟ با این ادبیات می‌شود به جنگ فضای مستهجن مجازی رفت؟
سه این‌که آقای علی‌عسگری این سخنان را در اختتامیه جشنواره پویانمایی به زبان آورده است. البته نکاتی هم درباره برنامه‌سازی برای کودک متذکر شده است. شاید بد نباشد به ایشان بگوییم قبل از این‌که برای تولید محتوا سراغ فضای مجازی بروند، کمی به همان برنامه‌های کودک و شبکه پویانمایی توجه کنند و ببینند آنجا چه می‌گذرد و چقدر توانسته در جذب مخاطب موثر باشد، بعد تصمیمات تازه بگیرند. شاید مدیران سازمان درباره این‌که چند‌ درصد از بچه‌ها شبکه‌های داخلی را نگاه می‌کنند و چه بخشی از آنها جم‌جونیور و دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای را می‌بینند، آماری داشته باشند. شاید آماری که رئیس قبلا ارایه کرده نشانگر این موضوع باشد که از نتیجه کار خود در بخش کودک هم مثل دیگر بخش‌ها رضایت دارند و فکر می‌کنند قریب به اتفاق بچه‌ها همین محصولات داخلی را نگاه می‌کنند. اگرچه اعلام خطر محمد سرشار، رئیس شبکه کودک بابت راه افتادن پخش یک برنامه یکی دو ساعته در بی‌بی‌سی نشان می‌داد که چه اعتماد به نفسی در سازمان وجود دارد و موفقیت‌ و تاثیرات سازمان در جامعه چه ضریب نفوذی دارد. البته برای صداوسیما که 150 شبکه دارد، ورود به فضای مجازی و اداره آن هم نباید سخت باشد.
نکته چهارم و آخر این‌که چرا همه آمارهای صداوسیما 80درصدی است؟ رئیس20 آبان و در هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور گفته بودند: «صداوسیما بالای 80‌درصد از بیننده‌ها را در بر گرفته و فضای مجازی 20‌درصد مخاطب دارد.» حالا هم معلوم شده فضای مجازی 80‌درصد محتوایش مستهجن است و 20‌درصد قابل استفاده است. 79‌درصد هم نه. 81‌درصد هم نه. این‌که همه آمارهایی که به رئیس می‌دهند این‌قدر رُند است و همه هم 80 به 20 است، برای خودشان جالب نیست؟

 


تعداد بازدید :  544