شماره ۱۷۴۰ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
40 میلیون دلار مالیات اپل کافی نیست
مالیات جدید از ساختمان 4 میلیاردی کوپرتینو

ساختمان دایره‌ای‌شکل کمپانی اپل در شهر کوپرتینوی کالیفرنیا 4‌میلیارد و 170‌میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است. این ساختمان عجیب و غریب در زمینی به مساحت 260‌هزار مترمربع ساخته شده است. دیوید گینزبورگ از مقامات شهری سانتا کلارا گفته، قیمت‌گذاری این ملک کاری بسیار دشوار بوده است.
او می‌گوید: «هر بخش از این بنا ویژگی منحصربه‌فرد خود را دارد. طراحی دایره‌مانند آن، نوع سنگ‌ها و کاشی‌هایی که در آن به کار رفته، در کنار هم بسیار ارزشمند است، اما روی هم رفته این ساختمان دفتر کمپانی اپل است؛ بنابراین باید آن را قیمت‌گذاری کرد».
کمپانی اپل برای ساخت این مجموعه 5‌میلیارد دلار هزینه کرده است. این درحالی است که ساخت بلندترین ساختمان جهان که برج خلیفه در دوبی است، تنها یک‌میلیارد و 500‌میلیون دلار خرج برداشته است.  حالا که ساختمان اپل قیمت‌گذاری شده است، این شرکت باید براساس قوانین مالیاتی کالیفرنیا یک‌درصد ارزش ساختمان را به‌عنوان مالیات پرداخت کند. کمپانی اپل درحال حاضر سالانه 40‌میلیون دلار مالیات پرداخت می‌کند.
البته این ساختمان منتقدانی نیز دارد. آنها می‌گویند با مالیاتی که اپل برای این ساختمان پرداخت می‌کند، می‌توان بسیاری از بی‌خانمان‌ها را نجات داد. تنها با 25‌درصد این مبلغ می‌توان مدارس ابتدایی بسیاری را تجهیز کرد، البته این اقدام درحال حاضر صورت می‌گیرد. برای مثال 15‌درصد مبلغ این مالیات برای تجهیز آتش‌نشانی سانتاکلارا هزینه می‌شود. اپل همچنین برای دریافت مجوز مورد نیاز برای ساخت پارک فناوری خود 6‌میلیون دلار به بخش مسکن سانتاکلارا کمک کرد و 75‌میلیون دلار دیگر نیز در زیرساخت‌های ترافیکی برخی شهرهای مجاور سرمایه‌گذاری کرد.  البته اپل نیز در مقابل این هزینه‌ها مشوق‌هایی دریافت می‌کند؛ برای مثال شهر کوپرتینو سالانه 70‌میلیون دلار مالیات فروش را از اپل دریافت نمی‌کند. در مقابل البته اپل یک کارآفرین بسیار بزرگ در این شهر محسوب می‌شود. درحال حاضر ساختمان دایره‌ای‌شکل و فضایی اپل در این شهر، نگین این شهر محسوب می‌شود.


تعداد بازدید :  461