شماره ۱۷۴۰ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
روایت وزیر اقتصاد از لایحه جدید دولت
با شفاف‌سازی، دلال‌ها به تله مالیات می‌افتند

شهروند| «از درآمدهای بادآورده مالیات می‌گیریم.» این جمله‌ای است که فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، به‌تازگی اعلام کرده و گفته است که دولت لایحه جدیدی تنظیم کرده است که بر اساس آن از تمام فعالیت‌های دلالی اعم از دلالی زمین، مسکن، خودرو، سکه و ارز مالیات می‌گیرد. او در ادامه توضیح داده است که درآمدهای نجومی بادآورده براساس لایحه مالیات‌بردرآمد و  فعالیت‌های اختلال‌زا مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.
نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی مجلس در واکنش به این موضوع می‌گویند که قوانین مالیاتی برای گرفتن مالیات از این افراد وجود دارد اما نکته مهم اینجاست که بانک‌های اطلاعاتی دقیقی برای شناسایی این افراد وجود ندارد و برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی قبل از هر چیز لازم است که اقتصاد شفاف‌سازی شود.
بانک اطلاعاتی نداریم
مهرداد بائوچ لاهوتی، نماینده مجلس  و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «گام اول گرفتن مالیات از درآمدهای بادآورده شفاف‌سازی است که متاسفانه مانع بزرگ رشد درآمدهای مالیاتی در ایران و جلوگیری از فرارهای مالیاتی همین شفاف‌نبودن اقتصاد و بانک‌های اطلاعاتی است. این در حالی است که اقشار حداقل‌بگیر در ایران مانند کارمندان و کارگران مالیات می‌دهند و میلیاردرهای زیادی فرار مالیاتی دارند و این مسأله مغایر با عدالت اجتماعی است.»
امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی هم در این زمینه با بیان این‌که در همه کشور‌های دنیا اداره امور کشور با مالیات مردم انجام می‌شود، گفت: «در کشور ما ۳۷‌درصد بودجه دولت از طریق مالیات و کمتر از ۵۰‌درصد هزینه جاری دولت از مالیات تأمین می‌شود.»
او  با بیان این‌که در کشور‌های پیشرفته ۲۵‌درصد کل درآمد مردم به‌ عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌شود، گفت: «این رقم در ایران ۸.۵‌درصد درآمد مردم است که با این عدد نسبتا پایین بسیاری از کار‌های عمرانی و اجرایی دولت نیمه‌تمام می‌ماند.»
اما منظور آقای وزیر
 از درآمدهای بادآورده چیست؟
لاهوتی در واکنش به این موضوع به «شهروند» توضیح می‌دهد:   «منظور آقای دژپسند به‌درستی معلوم نیست. اگر منظور  این واژه درآمد نامشروع است که این موضوع خود تعریف جداگانه‌ای  دارد  اما اگر منظور شفاف‌سازی  است، این مقوله هر چه زود‌تر  باید به نتیجه برسد؛ به ‌طوری که دیگر فرار مالیاتی در کشورمان وجود نداشته باشد.»
با این حال‌ سال گذشته جزو معدود مواردی بود که خریداران سکه نتوانستند از زیر بار پرداخت مالیات فرار کنند. دژپسند گفته است که طرح مالیاتی جدیدی تهیه شده است که بر مبنای آن از عایدی ثروت شامل املاک، خودرو، سکه و ارز مالیات گرفته می‌شود. او توضیح داده است که همه این موارد در لایحه‌ای در وزارت امور اقتصادی و دارایی نهایی و برای تصویب به هیأت دولت ارایه شده است و بر همه این اشکال که اموال بادآورده است، باید مالیات بدهند.  اما بحث دیگر موضوع مالیات بر عملکرد و مالیات مستقیم است که قرار شده در این حوزه تجدید نظر صورت گرفته و برخی از معافیت‌ها اصلاح شود. این در حالی است که لاهوتی معتقد است:  «قانون مالیات به صورت شفاف وجود دارد و باید دید آقای دژپسند برای دریافت و وصول مالیات چه اقدامی انجام می‌دهد.»


تعداد بازدید :  296