شماره ۱۷۴۰ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
دولت موظف به شناسایی و حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی شد
حذف یارانه 20 درصد ایرانی‌ها

شهروند| یارانه پولدارها حذف می‌شود. به دنبال مصوبه هیأت وزیران دولت موظف است که نسبت به شناسایی و حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی اقدام کند؛ اما در شرایطی  این مصوبه به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده که هنوز مبنا و معیار مشخصی برای شناسایی دهک‌های درآمدی بالا اعلام نشده است. البته ‌هادی حق‌شناس معتقد است که شناسایی پولدار‌ها  برای دولت کار سختی نیست و ادامه می‌دهد که یارانه تنها به افرادی که زیر خط فقر قرار دارند و درآمد ماهیانه آنها کمتر از سه میلیون و 500‌هزار تومان است، پرداخت می‌شود. او البته این نکته را هم اضافه کرد که با توجه به این‌که ضریب جینی در اقتصاد ایران 0.4 اعلام شده، می‌توان ادعا کرد که سه دهک بالای درآمدی کمتر از 20‌درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند و 80 دهک دیگر کشور در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند.
دولت کف درآمدی تعیین کند
طبق بند (۱) تبصره (۱۴) قانون بودجه ۱۳۹۸، دولت موظف است که با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند. بر این اساس اخیرا، هیأت دولت آیین‌نامه مربوطه را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد. البته این نخستین‌بار نیست که چنین مصوبه‌ای به تصویب می‌رسد  و طی سال‌های گذشته بارها این تکلیف برعهده دولت گذاشته شده تا سه دهک بالای درآمدی را از جمع یارانه‌بگیران حذف کند؛ اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است. تنها اقدامی که در طی حدود 10 ‌سال گذشته  انجام شد، حذف یارانه حدود چهار‌میلیون نفر بود که با توجه به خطاهایی که صورت گرفت و اعتراضاتی که از سوی حذف‌شدگان مطرح شد، نزدیک به یک‌میلیون نفر به جمع یارانه‌بگیران برگشتند. در‌ سال گذشته نیز با وجود این تکلیف اتفاقی نیفتاد و به اذعان مسئولان دولتی و گزارش مجلس یارانه کسی قطع نشد و ثروتمندان به دریافت ۴۵‌هزار و ۵۰۰ تومان ادامه دادند. کارشناسان اما اجباری‌نشدن حذف یارانه‌بگیرها را دلیل اصلی این اتفاق می‌دانند.
هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصاد،  با بیان این‌که انصراف از دریافت یارانه در سری‌های قبل اختیاری بود و دولت هیچ مبنا و معیاری را مشخص نکرده بود، ادامه داد: «دولت در ابتدا باید یک کف درآمدی را مشخص کرده و اعلام کند کسانی که زیر این میزان درآمد دارند، از دریافت یارانه انصراف دهند، در گام دوم دولت می‌تواند خیلی راحت با اتکا به میزان مالیات پرداختی هر نفر یا تعدد سفرهای خارجی نسبت به شناسایی پولدارها اقدام کند.»
340‌هزار‌میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است
در حال حاضر بیش از ۷۸‌میلیون نفر در‌ سال یارانه نقدی دریافت می‌کنند که این تعداد قابل توجه از جمعیت ایران، حجم سنگینی از منابع را از ‌سال ۱۳۸۹ که قانون هدفمندی یارانه‌ها به مرحله اجرا درآمده، صرف خود کرده است؛ به ‌طوری که بالغ بر ۳۴۰‌هزار‌میلیارد تومان در این چند‌ سال یارانه‌ نقدی به مجموعه‌ای که در آن ثروتمند و نیازمند قرار دارند، اختصاص پیدا کرده است. رقم ۴۵‌هزار و ۵۰۰ تومانی در حالی طی این سال‌ها پرداخت شده که به گفته مسئولان اکنون ارزش آن به زیر ۲۰‌هزار تومان رسیده است ولی همین رقم ناچیز هم به ثروتمندان هر ماه پرداخت می‌شود.
از این رو با توجه به این‌که به‌صراحت اعلام می‌شود بانک‌های اطلاعاتی قوی برای شناسایی افراد پردرآمد وجود نداشته و ممکن است افراد نیازمند طی این غربالگری آسیب ببیند، به نظر نمی‌رسد در ‌سال جاری نیز مصوبه حذف سه دهک بالای درآمدی اجرایی شود؛ چراکه راهکار مشخص و دقیقی برای این مسأله ارایه نشده است.


تعداد بازدید :  216