شماره ۱۷۴۰ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
بزرگترین شخص حقیقی دریافت‌کننده تسهیلات از نظام بانکی کشور و بزرگترین متهم ارزی کیست؟
14.5‌ هزار‌ میلیارد تومان پولشویی در یک روز توسط یک نفر!

دی ماه‌ سال گذشته بود که دادگاه رسیدگی به دو نفر از اخلالگران بازار ارز در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تهران برگزار شد. یکی از آنها قربانعلی فرخزاد بود. آن زمان نماینده دادستان در بیان کیفرخواست گفته بود: «متهم قربانعلی فرخزاد فرزند موسی متولد ۱۳۳۲ با سواد، متاهل، شیعه، ایرانی، ساکن تهران، بدون سابقه کیفری از تاریخ ۳۰/‏۰۵/‏۹۷ بازداشت موقت، وی متهم به اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت سازمان‌یافته و شبکه‌ای و به صورت کلان به مبلغ ۴۴۶‌میلیون و ۵‌هزار و ۳۳۲ دلار است.»
قربانعلی فرخزاد  خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «قبل از انقلاب در کار در و پنجره‌سازی بودم و پس از آن تقریبا 30‌سال در کار آهن‌فروشی بودم. اوایل انقلاب یک بار به خاطر گرانفروشی به زندان افتادم و تا کلاس پنجم سواد دارم.»
بنابر اعلام دادستانی کشور، فرخزاد بزرگترین شخص حقیقی دریافت‌کننده تسهیلات از نظام بانکی کشور و بزرگترین متهم ارزی چند‌ سال اخیر است که طی چند فقره جعل مدرک، نزدیک به نیم‌میلیارد دلار ارز دولتی دریافت کرده، بدون این‌که حتی یک‌ریال واردات کالا انجام داده باشد. وی از محل فروش ارزهای دولتی در بازار آزاد، بدون ایجاد کمترین مزاحمت از سوی بانک عامل، بانک مرکزی و شورای مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد، فقط در یک روز 14.5‌هزار‌میلیارد تومان در نظام بانکی کشور پول جابه‌جا کرده که طبق قوانین پولشویی کشور، امری غیرممکن و به‌نوعی یک رکورد در پولشویی محسوب می‌شود. خرید شرکت ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری و زمین ایل‌گلی تبریز بدون مزایده عمومی و به قیمت بسیار ناچیز از دیگر اقدامات فرخزاد است.
فرخزاد در آخرین روند محاکمه خود به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی کشور به تحمل ۲۰‌سال حبس، پرداخت جزای نقدی و ضبط ارز‌های مکشوفه محکوم شده است. طبق جزییات پرونده فرخزاد، وی طی سال‌های 94 تا 97 در سه فقره در مجموع ۴۴۶میلیون و 5‌هزار و ۳۳۲ دلار ارز دولتی برای واردات ورق استیل و اقلام دیگر کرده که مطابق اطلاعات موجود و اقرار وی حتی یک‌ریال هم از این ارز دولتی صرف واردات نشده است. بر این اساس، وی در‌ سال 97 که کشور با محدویت منابع ارزی روبه‌رو بوده، طی پنج‌ماه 320‌میلیون و 662‌هزار و 201 دلار ارز دولتی می‌گیرد.
در پرونده فرخزاد آمده است؛ وی از‌ سال 94 ارز دولتی را با جعل پروفرم‌ها از بانک توسعه تعاون، بانک اقتصاد نوین و بانک ملی دریافت کرده است. بنابر اظهارات نماینده دادستان و اقرار فرخزاد، وی فقط در بانک ملی ۲۵ حساب با گردش ۲۵۰۰‌میلیارد تومانی داشته است؛ همچنین از همه مهمتر فقط در تاریخ 25/11/96 رقمی بیش از 14.5‌هزار‌میلیارد تومان به حساب فرخزاد واریز شده و در همان روز از حساب وی به حسابی دیگر انتقال داده شده است، یعنی در یک روز معادل کل بودجه سه استان قم، قزوین و گلستان در ‌سال 98 توسط یک فرد جابه‌جا شود.

دیدگاه‌های دیگران

ب
ب |
مخالف 0 - 0 موافق
فرخزاد هم نوچه ای بیش نیست باید دید بالادستی ها چه عزیزانی هستند؟!

تعداد بازدید :  293