شماره ۱۷۴۱ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
کینه ترامپ از اوباما و برجام، در گزارش محرمانه سفیر انگلیس در آمریکا
زن خبرنگار منبع خبری خود را لو نمی‌دهد!

مجتبی پارسا| کیم دراک، سفیر پیشین بریتانیا در آمریکا گفته است که دولت ترامپ برجام را ترک کرد، چون به دنبال یک خرابکاری دیپلماتیک بود. این را دیلی‌میل با کمک منابع اطلاعاتی آگاه منتشر کرده است. به گزارش سی.ان.ان، این گزارش به دنبال خبرهای هفته پیش منتشر شده است که دراک، دونالد ترامپ را فردی بی‌منطق، متزلزل و بی‌کفایت خوانده بود. پس از انتشار این خبر آقای دراک استعفا داد. بر اساس گزارش روز شنبه دیلی‌میل، سفیر پیشین و مستعفی بریتانیا گفته است که ترامپ به «دلایل شخصی» از برجام خارج شد، با توجه به این‌که باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین، این توافق را پیش برده بود. در این گزارش همچنین آمده است که دراک با اشاره به نزاع میان نزدیکان دونالد ترامپ در مورد خروج از برجام گفته است که کاخ‌سفید نتوانسته برنامه‌ای را در مورد شرایط پس از خروج از این توافق مدیریت کند. کاخ‌سفید به سی.ان.ان گفته است که هیچ نظری در مورد این موضوع ندارد. ترامپ روز دوشنبه گفت که کاخ‌سفید دیگر هیچ کاری با دراک ندارد و پس از آن، دفتر امور خارجه بریتانیا استعفای آقای کیم دراک را در روز چهارشنبه اعلام کرد. سفیر پیشین پس از آن‌که دید بوریس جانسون، نامزد اصلی برای جایگزینی با ترزا می ‌به عنوان نخست‌وزیر از حمایت او دست برداشته، تصمیم به استعفا گرفت. این خبر را یک مقام دولتی بریتانیا به سی.ان.ان گفته است. یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه بریتانیا نیز روز شنبه به
سی.ان‌.ان گفت کسانی که این اطلاعات را افشا کرده‌اند، «باید با تبعات این اقدامشان روبه‌رو شوند.» این سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: «موضوع این نیست که آمریکا و بریتانیا در چگونگی حصول اطمینان از این‌که ایران هیچ‌گاه نتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، متفاوت باشند، اما مسأله این است که ما هیچ‌گاه از صحبت‌کردن درباره تفاوت‌هایمان و همکاری با یکدیگر ابایی نداریم. در هر حال، این موضوع که در شرایط کنونی که خلیج‌فارس متشنج است، حضور ما که ارتباط نزدیکی با آمریکا و متحدان اروپایی خود داریم، باعث می‌شود تا تشنج‌زدایی شود.»
پلیس بریتانیا پرونده‌ای جنایی را باز کرده، تا تحقیقات خود را برای پیداکردن افرادی که باعث انتشار این اطلاعات و درنهایت استعفای کیم دراک شدند، پیدا کند. نیل باسو، معاون کمیته پلیس متروپولیتن روز جمعه گفت که «منافع عمومی واضحی برای آوردن فرد یا افراد مسئول به محکمه عدالت» وجود دارد. در عین حال، ایزابل آکشات، روزنامه‌نگار پشت گزارش دیلی‌میل در مورد اتفاقات روز یکشنبه براساس تلگراف‌های دیپلماتیک منتشر شده در توییتر تایید کرده است که او درحال گذاشتن قرار ملاقاتی با رهبر حزب برگزیت است، اما اضافه کرده که «دیدار با او هیچ ارتباطی به گزارش من ندارد.» ایزابل آکشال نوشته است:   «او هیچ‌گاه منبع اطلاعاتی من را ندیده است و هویت این منبع را هم نمی‌شناسد.»  خانم آکشات این پیام توییتری را در واکنش به گزارش‌های منتشرشده در مورد دیدار او با ریچارد تایس نوشته است. او روز یکشنبه نوشت: «خب که چی؟ این‌که یک راز مخفی نیست.»
از سوی دیگر هم آقای تایس خبرهایی که گفته می‌شد او به دنبال جایگزین‌کردن فردی دیگر به جای آقای دراک است را رد کرد. ریچارد تایس در پیامی توییتری نوشت: «نظریه‌پردازان توطئه که فکر می‌کنند من به دنبال این هستم که سفیر بریتانیا در آمریکا شوم، کاملا در اشتباه هستند. چه تفکرات مضحکی!» پس از آن‌که دونالد ترامپ در‌ سال 2018 از توافقنامه هسته‌ای با ایران خارج شد، آمریکا تحریم‌های جدیدی را اعمال کرد که باعث ضربه به اقتصاد ایران می‌شد و باعث شده تا همین الان نیز کمتر از نیمی از نفتی که ایران تا پیش از این تحریم‌ها صادر می‌کرد را صادر کند. آقای ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی‌اش چندین‌بار توافقنامه هسته‌ای با ایران را «بدترین توافقنامه تاریخ» خوانده بود. اما زمانی که آمریکا از این توافقنامه خارج شد، مقامات ارشد دولت ترامپ – ازجمله مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و دان کتز، مدیر اطلاعات ملی- گفتند که ایران باید از تعهدات خود در این توافقنامه پیروی کند. گرچه آقای ترامپ هفته پیش توییت کرد که ایران مدت زیادی است به‌طور مخفیانه کار غنی‌سازی را ادامه می‌دهد، اما این ادعا توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رد شده است. آژانس اعلام کرده که ایران همچنان طبق قرارداد ‌سال 2015 عمل می‌کند.


تعداد بازدید :  188