شماره ۱۷۴۱ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
استفاده مراکش از آینه برای برق یک میلیون خانه
بزرگترین نیروگاه خورشیدی به اندازه 3‌هزارو500 زمین فوتبال

بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در مراکش آغاز به کار کرد.  این‌طور به نظر می‌رسد که مراکش قصد دارد به کشوری پیشرو در سراسر جهان در حوزه انرژی‌های نو تبدیل شود.
این نیروگاه خورشیدی بزرگ که در شهر ورزازات واقع شده است، 3‌هزار هکتار مساحت دارد. برای این‌که درک بهتری از بزرگی این نیروگاه به دست آورید، کافی است بگوییم می‌توان در این نیروگاه 3‌هزارو500 زمین فوتبال را جای داد. این نیروگاه که با نام «نور» شناخته می‌شود، می‌تواند برق مورد نیاز برای یک‌میلیون خانه را تامین کند. باز هم برای درک بهتر باید گفت برق تولیدی این نیروگاه می‌تواند کل شهر پراگ در مجارستان را روشن کند.
این نیروگاه بزرگ توسط آژانس انرژی خورشیدی مراکش موسوم به Masen ساخته و در آن از سامانه متمرکز‌کننده توان خورشیدی استفاده شده است، سامانه‌ای که انرژی حرارتی خورشید را با استفاده از آینه در یک سطح کوچک جمع‌آوری می‌کند.
بدیهی است که این نیروگاه به واسطه وسعتش در بیابان‌های اطراف شهر بنا شده است. کارشناسان برآورد کرده‌اند، تاسیس این نیروگاه موجب شده سالانه به میزان 760‌هزار تن دی‌اکسیدکربن وارد جو زمین نشود. مراکش اعلام کرده قصد دارد تا‌ سال 2020 میزان 42‌درصد از انرژی مورد نیازش را از طریق انرژی‌های نو تامین کند. در این مسیر نیز تاکنون موفق عمل کرده و به عدد 35‌درصد رسیده است.
مراکش تا پیش از این 97‌درصد انرژی مورد نیازش از طریق واردات سوخت‌های فسیلی برآورده می‌شد، از این جهت بود که این کشور به فکر راه‌های جایگزین برای تامین این نیازش افتاد. از سوی دیگر دولت مراکش پیش‌بینی کرد از ‌سال 2010 تا‌ 2030 نیاز برای مصرف برق در این کشور دو برابر شود، در نتیجه نیاز برای احداث نیروگاه‌های تولید برق از طریق انرژی‌های نو بیشتر احساس شد.


تعداد بازدید :  666