شماره ۱۷۴۱ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
رئیس سازمان جوانان هلال احمر در «کمپین ستارگان»
نگذاریم مردم مناطق سیل‌زده احساس رهاشدگی کنند

شهاب‌الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر در این برنامه ضمن تشکر از مجموعه ورزش 3 که خودشان از ابتدا داوطلب این حرکت خیر بودند، عنوان کرد: «روزهای اولی که حادثه سیل اتفاق افتاد، مانند بسیاری از حوادث طبیعی که در کشور ما کم هم نیست، تب و تاب کمک و حمایت از مردم سیل‌زده در جامعه بالا بود. کمک‌های نقدی و غیرنقدی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی در همان روزها بسیار زیاد بود و هر کسی به سهم خود تلاش می‌کرد نقشی در کم کردن آلام مردم مناطق سیل‌زده داشته باشد. با این حال با گذشت چند هفته و خوابیدن تب و تاب‌ها، هم میزان کمک‌ها فروکش می‌کند و هم این‌که موضوع به فراموشی سپرده می‌شود.» به گفته رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر «مهمتر از کمک‌هایی که جمع‌آوری و بین مردم به انواع مختلف براساس نیازهایشان توزیع می‌شود، این مسأله است که بررسی‌های علمی و تجارب ما از حوادث دیگر نشان می‌دهد با گذشت 6 تا 8 هفته از حادثه، احساس نیاز مردم حادثه‌دیده بیشتر و مشهودتر می‌شود. زیرا آن زمان از داغی حادثه کاسته شده است و نیازهای روانی خود را بروز می‌دهد. شاید آن موقع مردم مناطق آسیب‌دیده احساس کنند فراموش شده‌اند و موضوعات دیگر در رسانه‌ها مطرح شده است و آنها فراموش شده‌اند یا به تعبیری احساس رهاشدگی به آنها دست می‌دهد.» او با بیان این‌که احیانا برخی اتفاقات ناخوشایند بعد از دو ماه اول از گذشت حادثه رخ می‌دهد، تأکید کرد: «آنجا بود که ما احساس کردیم رسالتی که چهره‌های محبوب و مشهور و مورد اعتماد و علاقه مردم می‌توانند ایفا کنند، پررنگ‌تر خواهد شد. یک بخش از این حرکت کمک چهره‌های مطرح ورزش و هنر در جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مناطق آسیب‌دیده است و بخش دیگر رساندن این پیام است که ما کماکان به فکر مردم و در کنار آنها هستیم.»
صابونچی از منظر سازمان جوانان هلال‌احمر و مسئولیت‌های تعریف شده این سازمان به این موضوع پرداخت: «یکی از اولویت‌های جدی ما حمایت ار کودکان و نوجوانان در مناطق سیل‌زده است. نیازهایی که کودک و نوجوان در حین و بعد از حادثه دارد باید جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد، چرا که آسیب‌پذیری و تاثیرپذیری این گروه سنی از این پیشامد بیشتر است و در بلندمدت در ذهنشان اثر می‌گذارد. بنابراین از همان روزهای اول بعد از سیل، مجموعه‌های آموزش‌دیده‌ای از جوانان هلال‌احمر در اردوگاه‌ها و کمپ‌ها حضور پیدا و سعی کردند فضای تلطیف‌شده‌ای برای کودکان و نوجوانان مهیا کنند تا نقاشی بکشند، بازی کنند و سرودهای جمعی بخوانند.»
به گفته رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر «درحال حاضر هم با کمک خود مردم مقادیر قابل توجهی لباس، لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی تهیه و بسته‌بندی شده و به تفکیک سنی در روزهای آینده در مناطق سیل‌زده توزیع می‌شود. از همین‌جا دعوت می‌کنم از همه چهره‌ها و کسانی که در این مسیر وارد شده‌اند، تا در مرحله توزیع هم کنار ما باشند تا مردم مناطق سیل‌زده به نوعی تجدید روحیه پیدا کنند و حس رهاشدگی نداشته باشند.» صابونچی ادامه داد: «بازسازی روحی به نظر من مهمتر از  بازسازی خانه‌ها و شهرهاست و ما اگر بازسازی روحی مردم را مورد توجه قرار دهیم، امید در دل آنها زنده نگه داشته می‌شود و با امید می‌توانند منازل، شهر و روستایشان را هم دوباره آباد کنند.»
مرحله هفتم المپیاد آماده میزبان ستاره‌های ورزشی می‌شود
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جوانان عضو این سازمان اشاره کرد و گفت: «تعداد زیادی جوان، نوجوان و حتی کودک تحت پوشش سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر هستند و الگوی آنها همین چهره‌های محبوب هنری و ورزشی است. بنابراین ما خوشحال می‌شویم که ستاره‌های وزرشی و هنری در کنار این عزیزان باشند و در جریان آموزش‌هایی که این عزیزان فرامی‌گیرند، باشند. المپیاد واژه غریبی برای ورزشکاران نیست؛ جالب است بدانید ما هم در سازمان جوانان یک المپیاد آماده  داریم؛ مشابه چیزی که برای آتش‌نشان‌ها یا ورزشکاران جهان برگزار می‌شود. در این المپیاد در حدود 2‌هزار دانش‌آموز مدرسه سراسر کشور را در موضوعات امداد و نجات مثل نجات مصدوم، چادرزدن و اطفای حریق آموزش داده‌ایم و تیم‌های استانی انتخاب شدند و هفته آینده مرحله کشوری هفتمین دوره المپیاد آماده برگزار می‌شود. از ورزشکاران و چهره‌های محبوب این کمپین دعوت می‌کنم در این برنامه در کنار ما باشند و به جوانان هلال احمری انگیزه و شوق بیشتری بدهند.»

 


تعداد بازدید :  290